Til Stortinget
Statens petroleumsfond har siden 1998 plassert om lag 40 pst.
av sin kapital i aksjer i utlandet og 60 pst. i obligasjoner. Fordelingen
er fastsatt av Finansdepartementet, og er i samsvar med råd
fra Norges Bank som forestår forvaltningen. Stortinget
blir orientert i de årlige budsjetter.
Siden år 2000 har avkastningen på aksjeporteføljen
vært negativ. I 2002 ga aksjeporteføljen (230 mrd.
kroner ved årets slutt) en avkastning på minus 24,4
pst. Obligasjonsporteføljen (378 mrd. ved årets slutt)
ga en positiv avkastning på 9,9 pst. Fondet ble tilført
125 mrd. kroner i 2002. Verdien ble likevel redusert med 4.7 mrd.
kroner fra 613,7 til 609 mrd. kroner. Korrigert for den økende
kronekursen var Petroleumsfondets tap i 2002 på 28,4 mrd.
kroner.
Samlet for årene 1996-2002 er Petroleumsfondet tilført
693 mrd. kroner. De to siste år har tilførslene vært
377 mrd. kroner. I Revidert nasjonalbudsjett for 2002 ble Petroleumsfondets
kapital anslått å ville øke til 776 mrd.
kroner ved utgangen av 2002.
I siste årsrapport om forvaltningen av Petroleumsfondet
er beregnet at 100 kroner investert i aksjer ved utgangen av 1997,
har en verdi på 97 kroner ved utgangen av 2002. Tilsvarende
for obligasjonskjøp: 100 kroner i investering er økt
til 135 kroner. Norges Bank har beregnet at fondets midler er bedre
forvaltet enn en nærmere definert referanseportefølje
både for aksjer og obligasjoner.
Norges Banks valutareserver har en langsiktig del som utgjør
to tredjedeler av den samlede reserven. I september 2002 utgjorde
denne delen om lag 95 mrd. kroner. Norges Bank foreslo sommeren
2002 å øke aksjeandelen av denne kapitalen fra
20 til 40 pst. Opptrappingen som innebærer at nye 20 mrd.
kroner skal plasseres i aksjer, ble godkjent av Finansdepartementet
så sent som 20. september 2002, og skal skje over
to år. Norges Banks valutareserver tapte i 2002 29,5 pst.
på sin aksjeportefølje. Obligasjonsandelen hadde
en gevinst på 8.6 pst. på årets første
9 måneder.
Forslagsstilleren mener de siste års utvikling viser at
det er knyttet langt større risiko til aksjeplasseringer
enn det som tidligere har vært forventet, og er overrasket
over at dette faktum ikke har ført til at aksjeandelen
ved de siste års meget store kapitaltilførsler
er blitt redusert innafor det intervall som Finansdepartementet
har fastsatt. Det er i dag etter flere år med nedgang i
aksjemarkedene fortsatt usikkert når en positiv utvikling
kan ventes. Flere representanter for meglerbransjen uttrykker at
mulighetene for fortsatt nedgang er like store som mulighetene for
oppgang. Når Finansdepartementet i denne situasjon velger å øke
aksjeandelen av den langsiktige delen av sentralbankens valutareserver,
mener forslagsstilleren at Stortinget må ta investeringsstrategien
opp til ny vurdering. De tap som er konstatert, er av en slik størrelse
at de helt overskygger de beløp som til vanlig blir endret
ved Stortingets årlige budsjettbehandlinger. Resultatene
for forvaltning av fondene i de senere år ligger ikke innafor
det som kan kalles "forvaltes på en forsvarlig måte
hvor siktemålet er høy avkastning innenfor moderat
risiko". Sitatet er fra Nasjonalbudsjettet for 2003 side 80 der
den godkjente investeringsstrategi for Petroleumsfondet omtales.
Dersom Stortinget velger å forbigå så store
tap i taushet, vil det fort kunne stilles spørsmål
ved seriøsiteten i de stadige diskusjoner om det begrensede handlingsrom
Stortinget har ved sine budsjettbehandlinger.
Forslagsstilleren mener det vil være mer fordelaktig
ut fra mange hensyn å satse mer på rentebærende verdipapirer
med en mer forutsigbar avkastning, og at Stortinget derfor må fastsette
en lågere aksjeandel av den kapital som heretter tilføres
ut fra at denne kapitalen skal bidra til å sikre grunnlaget
for framtidig velferd, herunder pensjoner. Ut fra erfaringene de
senere år må det i visse situasjoner åpnes
for at all nytilført kapital til fondene plasseres i obligasjoner. Den
maksimale aksjeandelen må settes betydelig lågere
enn i dag, og 25 pst. foreslås som ny grense.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at andelen av nytilført
kapital til Petroleumsfondet og andre kapitalplasseringer i utlandet
som plasseres i aksjer, ikke skal overstige 25 pst.
6. mai 2003