Til Stortinget
I dag velger over halvparten av rettighetselevene yrkesfaglig
studieretning der hovedmodellen er at de i de to første årene
er elever ved en videregående skole på grunnkurs
og VK1, for deretter å fortsette som lærlinger
med to år i en lærebedrift.
I motsetning til elever i allmennfaglig studieretning, og i yrkesfaglige
studieretninger der hele undervisningen gjennomføres i
skole, skifter elever i yrkesfaglige studieretninger status når
de begynner som lærlinger. Som lærlinger har de
ikke lenger samme rettigheter mht. skyss, medbestemmelse og organisering
som det elever har etter opplæringsloven.
I henhold til § 7-2 i opplæringsloven har elever
i videregående skole, som bor mer enn 6 km fra skolen,
rett til gratis skyss eller full skyssgodtgjørelse. Lærlinger
innrømmes ikke de samme rettigheter, selv om det ofte er
slik at avstanden mellom hjem og lærebedrift overstiger
avstanden hjem/skole og den fastsatte 6 km-grensa. Dette
til tross for at tida i lærebedrift er en obligatorisk
del av den opplæringen lærlingen har fram til
en sluttkompetanse. Likeledes har ikke lærlinger rett til
samme studentrabatt på buss-, tog- og flyreiser, slik elever
nyter godt av. Begrunnelsen for denne forskjellsbehandlingen har
blant annet vært at lærlinger mottar en viss godtgjørelse
i løpet av læretida, og dermed har en inntekt
som elever ikke har. Riktignok mottar lærlinger enn viss
kompensasjon for det arbeidet de utfører, men etter innføringen
av Reform 94 er denne godtgjørelsen direkte knyttet til
den verdiskapingen som lærlingen utfører i lærebedriften.
Den er således progressiv i takt med lærlingens
kompetanseutvikling og innsats i løpet av læretida.
Lærlingen mottar derfor ingen lønn for den delen
av læretida som regnes som opplæring, men kun
for den faktiske verdiskapningen lærlingen bidrar til i
bedriften. Siden lærlinger har et lengre utdanningsløp
enn elever som følger hovedmodellen, bidrar forskjellsbehandlingen
når det gjelder skyssutgifter samlet sett til svært
ulik økonomisk belastning mellom de to gruppene som begge
er under videregående opplæring.
Siden bussystemet i et fylke relaterer seg til skolestedene,
og lærlinger er svært spredt på ulike
bedrifter, vil det være vanskelig og svært kostbart å sette
opp egne skyssruter. Hovedpoenget er derfor å tilkjenne
lærlingene skysstilskudd for den transporten de selv velger,
samt at de gis rabatt på offentlige kommunikasjonsmidler
på lik linje med elever. Fylkeskommunene må kompensere
for merutgiftene ved å tilkjenne lærlinger rett
til dekkning av skyssutgifter.
I henhold til opplæringsloven har elever i videregående
skole en lovfestet rett til å etablere elevråd
og benytte skoletida til dette arbeidet. Samtidig har elevene rett
til å delta på møter og arrangementer
i regi av Elevorganisasjonen, som er elevenes egen landsomfattende
organisasjon. Mange lærlinger gir uttrykk for at de også har
behov for og savner en tilsvarende mulighet til å kanalisere
sine problemer og interesser. I en lærebedrift er lærlingene
i mindretall og ofte alene om å være under opplæring.
Mange lærlinger føler det belastende og ensomt å være
alene om sine problemer, uten mulighet til å videreformidle
eller påvirke sin egen situasjon. Selv om fagbevegelsen henviser
til at lærlingene kan velge medlemskap i et fagforbund,
så begrenser Hovedavtalen mellom Landsorganisasjonen i
Norge (LO) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) denne
muligheten. Ifølge vedtektene bør tillitsvalgte
i LO være over 18-20 år og ha vært ansatt
i bedriften i over to år. Et medlemskap i et fagforbund
vil uansett ikke dekke lærlingenes behov for i fellesskap å kunne
drøfte og kanalisere sine spesifikke problemer og krav
til opplæringen. Lærlinger møter andre
problemstillinger og utfordringer knyttet til sin spesielle situasjon
på arbeidsplassen enn ordinært ansatte, noe som
gjør det rimelig at de gis mulighet til å organisere
seg i egen sammenslutning. Lærlingene bør gis
samme rett til medvirkning på arbeidsplassen som andre
ansatte, og de bør gis en lovfestet rett til å organisere
seg på lik linje med elever i videregående skole.
I tillegg bør fylkeskommunene etablere egne lærlingforum
der elevene kan utveksle erfaringer og drøfte saker med hverandre
og direkte med ansvarlige for yrkesopplæringen i fylkeskommunen.
Det å være veileder og faglig leder for ungdom under
utdanning er en meget krevende og ansvarsfull oppgave som stiller
store krav til den enkelte som innehar en slik posisjon. Brukerundersøkelser
blant lærlinger avdekker at mange opplever at de som er satt
til å veilede dem den tiden de er i lærebedrift, ikke
har tilstrekkelig kunnskap til å fylle en slik rolle. Dette
skaper naturlig nok stor usikkerhet hos den enkelte lærling,
og vil i sin tur påvirke kvaliteten på opplæringen
og det læringsutbytte lærlingen har i løpet
av sin læretid i bedriften. Det bør følgelig
etableres en mer systematisk kvalitetssikring av instruktører
og veiledere med mulighet for kompetanseutviklingstilbud.
Selv om de fleste bransjeorganisasjoner nedlegger et godt arbeid
i sitt lærlingearbeid, og de aller fleste opplæringsbedrifter
og -kontorer fungerer tilfredsstillende, er det dessverre mange
lærlinger som opplever manglende oppfølging og
informasjon om sine rettigheter. For eksempel er det lærlinger
som har opplevd å bli direkte feilinformert eller gitt manglende
informasjon om når de skulle opp til fagprøve,
prosedyrer for oppmelding og informasjon om hva som skal skje under
gjennomføringen av en fagprøve. Med tanke på at
dette dreier seg om den viktigste fasen av hele læretida,
er dette svært beklagelig og setter lærlingen
i en meget vanskelig situasjon. Både av hensynet til lærlingenes
rettigheter og trygghet for kvaliteten på utdannelsen,
samt lærebedriftenes mulighet til å oppfylle sine
forpliktelser, bør det iverksettes en bedre og løpende
kvalitetssikring av godkjente lærebedrifter.
Det er en uttalt målsetning at studenter bør
gis anledning til å ta hele eller deler av sin utdannelse
i utlandet. For ungdom som velger en yrkesfaglig karriere, vil også et
utenlandsopphold gi nyttige erfaringer og kunnskap. Dette vil i
sin tur komme norsk næringsliv til gode og bidra til annen
kompetanse og erfaringsutveksling. I dag gis lærlinger
mulighet til utveksling gjennom utdanningsprogrammene Leonardo Da
Vinci og Sokrates. Det bør allikevel legges bedre til rette
for at flere lærlinger gis anledning til utenlandsopphold,
enten i læretida eller i de to første årene
etter at fagprøven er avlagt. Også veiledere med
ansvar for opplæring av lærlinger bør
gis anledning til utvekslingsopphold/studieopphold i utlandet.
På denne bakgrunn fremmes følgende:
forslag
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag med endringer i opplæringsloven
som sikrer lærlinger de samme rettigheter mht. skyss og
mulighet til etablering og deltagelse i demokratiske sammenslutninger som
elever i videregående skole. Regjeringen bes videre vurdere
tiltak for kvalitetssikring av veileder, instruktører/faglige
ledere og godkjente opplæringsbedrifter, samt bedre muligheten
til utenlandsopphold.
4. juni 2003