Til Stortinget
Fem områder på Svalbard ble i statsråd
september 2003 definert som nasjonalpark. I omfang innebærer det
at nesten 4 500 kvadratkilometer av Svalbard (8 pst. av øya),
og totalt 65 pst. av øygruppen er nå under en
eller annen form for vern. Miljøvernministeren omtaler
dette som "den mest omfattende vernesaken på 30 år"
(Dagbladet 27. september 2003).
Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S (SNSK) er derimot
bekymret over hvordan vernet vil innvirke på selskapets
fremtidige drift. I brev til Miljøverndepartementet og
en rekke stortingsrepresentanter på Stortinget, har Store
Norske Spitsbergen Kulkompani A/S uttrykt at det er av
avgjørende betydning at Øvre Reindalen ikke fredes.
De viser også til at gruvedriften ikke har vært,
eller er, noen trussel mot Svalbards villmarkspreg. I de 100 år
siden industriell gruvedrift startet, har en verken truet det biologiske
mangfold eller forandret landskapenes karakter ut over selve gruveanleggene.
I tillegg omfattes gruvedrift i stor grad av den nye Svalbardmiljølov,
som i seg selv setter begrensninger for hva som kan tillates. Alle
inngrep må konsekvensanalyseres og godkjennes. Likevel
inkluderes området i et omfattende vern. Store Norske Spitsbergen
Kulkompani A/S skriver at "med en fredning vil en måtte
starte planleggingen av avviklingen av Store Norske Spitsbergen
Kulkompani A/S" lønnsomme kullvirksomhet
fra samme tidspunkt". Direktoratet for naturforvaltning (DN) har
gitt sin tilrådning i forbindelse med verneplan for Svalbard.
I sin tilrådning av 3. september 2003 skriver
DN:
"DN er kjent med at det pr. i dag ikke er fremlagt sikker kunnskap
om det er drivverdige forekomster i det området som omfattes
av verneforslaget. I øvre del av Reindalen er det påvist
en kullforekomst, men etter det DN kjenner til er denne ikke tilstrekkelig
undersøkt, og det er heller ikke sannsynliggjort verken
at denne er drivverdig eller at denne forekomsten er eneste alternativ
til videre kulldrift etter Svea Nord. Det vil etter DNs vurdering
være gruveselskapet selv som må fremskaffe og
dokumentere slik kunnskap."
DNs uttalelser bygger ikke på fakta eller opplysninger
fra Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S.
I Svalbard Samfunnsdrifts næringsanalyse for 2000 tar
en utgangspunkt i at for hvert av de 158 årsverk i reiseliv
genereres 0,6 årsverk i avledet virksomhet. For hvert av
de 204 årsverk i offentlig forvaltning og service var det
0,5 årsverk i avledet virksomhet. For de 68 ansatte i forskning
og undervisning var multiplikator også 0,5. Om vi regner
at det også er 0,5 ansatte i avledet virksomhet også når
det gjelder direkte kullvirksomhet, gir dette 366+188=567 årsverk
i kullvirksomheten. Siden de fleste i denne virksomheten er familiefolk,
gir denne befolkningsgruppen det mest stabile grunnlaget for skolen
og annen samfunnsbyggende virksomhet.
Gjennomsnittlig ansettelsestid i kullvirksomheten er for tiden
11 år. Dette er betydelig lenger enn gjennomsnittlig ansettelsestid
i reiseliv og i forskning og undervisning. Å foreta beslutninger
som kan gi omgående usikkerhet omkring kullvirksomhetens
fremtid, vil kunne få raske følger for kvaliteten
i det samfunn som er bygd opp i Longyearbyen.
Miljøvernministeren mener at dette ikke er et problem,
og at verneplanen ikke innebærer slutten på kulldriften
på Svalbard i nær fremtid. Det har blant annet
vært nevnt at man kan drive kulldrift videre dersom det
gjennomføres med mindre inngrep på overflaten,
ved å grave tunnel til kullforekomstene. Utgraving av en
tunnel mellom Svea og Reindalen uten forekomster av kull vil ikke
være økonomisk lønnsomt. Dermed blir
statsrådens åpning for videre gruvedrift lite
realistisk. Miljøvernministerens svar på skriftlig
spørsmål (spørsmål nr. 4 (2003-2004))
fra stortingsrepresentant Øyvind Korsberg befester ytterligere
frykten hos lokalbefolkningen, når statsråden
understreker at Regjeringen vil jobbe for at miljøhensyn
skal veie tyngst ved konflikt mellom miljømålene
og andre interesser. Statsråden viser i tillegg til at
en av forutsetningene for virksomheten i kullfeltet Svea Nord var
at det ikke skulle være til hinder for at det skulle kunne
opprettes nasjonalpark som omfattet blant annet Reindalen.
Forslagsstillerne synes det er spesielt underlig å registrere
at norske myndigheter gjennom vernevedtak hindrer norsk næringsvirksomhet
på Svalbard, samtidig som traktaten gjør at utenlandske
selskap ikke vil møte tilsvarende strenge restriksjoner.
Longyearbyen lokalstyre deler Store Norske Spitsbergen Kulkompani
A/S" bekymring. I brev til miljøvernministeren
(datert 23. september 2003) skriver de:
"Longyearbyen lokalstyre tror at den foreslåtte verneplanen
vil ha store konsekvenser for lokalsamfunnet på Svalbard
og mener at verneplanens konsekvenser for disse ikke er tilfredsstillende
dokumentert. Longyearbyen lokalstyre ber om at det fremmes en mer
gjennomarbeidet konsekvensutredning, der verneplanens konsekvenser
for lokalsamfunnet, herunder næringsliv og bosetting, belyses
grundigere."
Forslagsstillerne mener konsekvensene av opprettelsen av nasjonalparken
på Svalbard gir grunnlag til bekymring for næringslivets
fremtid på øya. Det er derfor behov for at Stortinget
tar en gjennomgang av premissene som skal legges til grunn for vernet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen foreta ny vurdering av øvre
Reindalen mht. vern og gruvedrift, og legge dette frem for Stortinget.
23. oktober 2003