Til Stortinget
Med virkning fra 1. juli 2001 ble alle former for rettstjenester
belagt med 24 pst. merverdiavgift.
Avgiftsbelastningen innebærer en betydelig kostnad for
privatpersoner og andre som ikke kan trekke fra merverdiavgift i
sitt avgiftsregnskap. Sammenlikner man denne gruppen med de kjøpere
som får nøytralisert avgiften gjennom fradragsrett
og liknende, avdekkes store økonomiske forskjeller. Behovet
for rettshjelpstjenester er en helt nødvendig følge
av samfunnets utvikling og kompliserte regelverk. Det må være
et bærende prinsipp at kjøp av rettshjelpstjenester
ikke resulterer i forskjellig avgiftsbelastning, avhengig av hvem
kjøperen er.
For de avgiftspliktige næringsdrivende medførte ikke
innføringen av merverdiavgift noen reell kostnadsvekst.
Denne type kunder kan trekke fra avgiften i sitt avgiftsregnskap,
hvilket tilsier at det kun er nettobeløpet som er en faktisk
kostnad. På tilsvarende måte kan kommuner og fylkeskommuner
få kompensert sine avgiftskostnader gjennom gjeldende kompensasjonsordninger.
Resultatet for disse kundegruppene er, som for de avgiftspliktige
næringsdrivende, at den faktiske kostnaden ved kjøp
av advokattjenester tilsvarer nettobeløpet.
For det alminnelige rettssøkende publikum er en slik
fradragsrett ikke til stede, hvilket innebærer at merverdiavgift
fordyrer advokattjenester med 24 pst.
Merverdiavgiften på rettshjelpstjenester innebærer
altså at slike tjenester er blitt dyrere for det alminnelige
publikum, men ikke for avgiftspliktige næringsdrivende
og det offentlige.
Det er en stadig økning i antall og omfang av lover
og forskrifter som har stor betydning for den enkelte borger. Utgifter
til advokattjenester er derfor normalt ikke noe man pådrar
seg etter et frivillig valg. Rettshjelp er for eksempel ofte avgjørende
i forhold til forvaltningsavgjørelser.
Det er ved flere anledninger fra det offentlige presisert at
alle innbyggere skal ha adgang til rettshjelp uavhengig av bosted,
inntekt og sosial posisjon. I St.meld. nr. 25 (1999-2000) er det
fremhevet at et godt rettshjelpstilbud er av avgjørende
betydning for rettssikkerhet og likhet for loven. Det vises til
bred politisk enighet om at ingen skal lide rettstap på grunn
av manglende økonomisk evne. Det pekes også på at
rettssikkerhetsprinsippenes hovedformål er at alle skal
ha forsvarlige muligheter til å håndheve egen
rettsstilling. Merverdiavgiftsbelastningen hemmer denne adgangen.
Den reelle prisøkningen for privatpersoner kan medføre
at publikum avstår fra å søke advokathjelp.
Merverdiavgift på juridisk bistand kan bidra til å svekke
rettspleien og øke muligheten for at flere borgere påføres
retts- og velferdstap på områder som er av fundamental
betydning for den enkelte. Det er et vesentlig rettssikkerhetsproblem
dersom vanlige borgere ikke har økonomisk evne til å få den
rett de har. Samlet innebærer dette en svekkelse av rettshjelpstilbudet
og rettshjelpsbruken for det alminnelige publikum. Å sikre
publikums adgang til rettshjelp uavhengig av økonomisk
evne er et så viktig prinsipp at det må veie tyngre
enn andre hensyn.
Avgiften fører til forskjell mellom grupper, og slår
negativt ut for dem som fra før har minst økonomisk
evne til å søke advokathjelp. Når en
avgiftspliktig næringsdrivende og en ikke- næringsdrivende
er i konflikt med hverandre, medfører merverdiavgiften at
den ikke-næringsdrivende avgiftbelastes mens den avgiftspliktige
næringsdrivende slipper avgift.
Konsekvensen av dette er at det er 24 pst. dyrere for en privatperson å gå til
sak mot en avgiftspliktig næringsdrivende, enn det er for
den avgiftspliktige næringsdrivende å føre
den samme sak mot privatpersonen. Det samme vil være tilfellet
ved en konflikt mellom en privatperson og det offentlige.
Det kan hevdes at det er slik systemet skal virke; de varer og
tjenester som avgiftspliktige næringsdrivende anskaffer,
vil bl.a. på grunn av fradragsretten falle rimeligere for
den næringsdrivende enn tilsvarende varer og tjenester
man anskaffer som privatperson. Bakgrunnen for dette er at merverdiavgiften
er en avgift på det endelige forbruk av varer og tjenester.
Det underliggende formål med anskaffelsen er forskjellig.
Ved kjøp av rettstjenester er det imidlertid ikke samme
grunn til å skille avgiftsmessig mellom den avgiftspliktige
næringsdrivende og den private forbruker. I en rettsstat
er det et bærende prinsipp at man for domstolene skal ha
med likeverdige parter å gjøre i alle henseende.
Når privatpersonens kjøp av advokattjenester faller
24 pst. dyrere på grunn av avgiftsbelastningen, har det
offentlige lagt opp til at partene stiller med forskjellig utgangspunkt.
Et generelt fritak for merverdiavgift vil bidra til å likestille
partene, også avgiftsmessig.
Fordelen med et fritak fremfor et unntak i merverdiavgiftsloven
er at man unngår unødig avgiftskumulasjon. At
advokaten omfattes og således har fradragsrett for inngående
avgift, er nøkkelen til at det ikke samles opp merverdiavgift
i det tjenesteleddet advokaten representerer. Dette reduserer kostnadsnivået
og kommer på den måten klientene til gode.
Det er få utfordringer knyttet til avgrensningen av rettshjelpstjenester
fra andre typer tjenester. Domstolsloven begrenser adgangen til å utøve
rettshjelpsvirksomhet. Et fritak for merverdiavgift på rettshjelpstjenester
må følge domstolens system. Dette innebærer
at fritaket må begrenses til de tjenesteytere som har autorisasjon
fra Tilsynsrådet for advokatvirksomhet for å drive
rettshjelpsvirksomhet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endring av merverdiavgiftsloven
slik at rettshjelpstjenester fritas for merverdiavgift.
22. mars 2004