Til Stortinget
Den 28. september 2001 ble regjeringens mediemelding, St.meld.
nr. 57 (2000-2001) I ytringsfrihetens tjeneste, lagt frem. Stortingsmeldingen
(heretter kalt mediemeldingen) omhandler mål og virkemidler i
mediepolitikken. Kultur- og kirkedepartementet unnlot i kulturmeldingen
St.meld. nr. 48 (2002-2003) å belyse ukepressens funksjon
og betydning i mediebildet, men i kapittel 13.12 Born og litteratur,
fastslås det innledningsvis at hovedutfordringen er å få barn til å lese.
Som det vil fremgå har ukepressen en viktig funksjon i
dette arbeidet.
Regjeringens mediemelding avslører allerede i den innledende
avgrensningen en fundamental svakhet. Avgrensningen fører
til at ukepressen i realiteten er utelatt i den videre behandling
av de spørsmål mediemeldingen omtaler. Det vises
her til pkt. 1.3 i mediemeldingen, hvor det angis at denne på generelt grunnlag
skal omhandle mål og virkemidler i mediepolitikken.
Videre heter det at:
"Virkemidlene inkluderer den direkte pressestøtten,
regelverket for statsannonsering og merverdiavgiftsfritaket for
aviser. Området er nylig blitt gjennomgått av
Dagspresseutvalget i NOU 2000: 15 "pressepolitikk ved et tusenårsskifte",
som ble avgitt 25. mai 2000.
I innstillingen fra Dagspresseutvalget forutsettes det uttrykkelig
at departementet på selvstendig grunnlag skal foreta en
vurdering av spørsmålene omkring ukepressen og
ileggelse av merverdiavgift.
Det vises i denne forbindelse til Dagspresseutvalgets innstilling,
hvor utvalget selv definerer sitt mandat som:
"…å vurdere dagspressens stilling. Utvalget
har derfor ikke funnet det naturlig å ta stilling til hvorvidt ukepressen
bør bli fritatt for moms, eller få en lavere momssats.
"
I mediemeldingen fremholder regjeringen at den legger avgjørende
vekt på de vurderinger som ble foretatt av Dagspresseutvalget,
og dette skjer uten at det blir foretatt en vurdering av spørsmål
knyttet til ukepressen, og hvorvidt den bør omfattes av
merverdiavgiftsfritaket.
Dette betyr at ukepressen overhodet ikke er tatt med i vurderingsgrunnlaget,
verken av Dagspresseutvalget eller i forbindelse med mediemeldingen.
Dagspresseutvalget forutsatte imidlertid at blant annet konkurransevridningen,
som følge av dagspressens merverdiavgiftsfritak, skulle
vurderes ved innføring av momsreformen. Det vises igjen
til Dagspresseutvalgets innstilling:
"Spørsmålet om konkurransevridning synes
i første rekke å være knyttet til forholdet
mellom ukepressen og deler av dagspressen. Utvalget legger til grunn at
dette er et spørsmål som vil bli vurdert i forbindelse med
momsreformen som regjeringen har bebudet. "
Dette er altså ikke fulgt opp av Regjeringen. Det er
derfor på et svært tynt grunnlag Regjeringen trekker
konklusjoner i forhold til ukepressens betydning i mediebildet og
spørsmål om ileggelse av merverdiavgift.
Ukepressen er som kjent ilagt 24 pst. merverdiavgift, mens det
for dagspressen i dag opereres med en 0-sats. Dagspressen får
altså fullt fradrag for inngående merverdiavgift,
mens den slipper å betale utgående merverdiavgift.
på salget av sine publikasjoner.
Hovedbegrunnelsen for merverdiavgiftsfritaket er en støtte
til norsk kultur og språk. I så fall kan man ikke
argumentere for og forsvare den diskrimineringen ukepressen er utsatt
for.
Dette kan belyses gjennom følgende forhold:
Ukepressen er en viktig del av det
norske skriftspråk
Ukepressen er en viktig kulturbærer
Ukepressens betydning for likestilling
Ukepressen er på linje med dagspressen hva angår
ukepressens betydning for informasjonsinnhenting og ytringsfrihet.
Det følger også av mediemeldingen, s. 16, at:
"Departementet legger stor vekt på at myndighetene
av hensyn til medienes uavhengighet bør være tilbakeholdne
med å måle, veie og vurdere medienes innhold".
Foreningen Norsk Ukepresse fremfører at det nettopp
er veiing av ukepressens innhold som har medført at ukepressen
i dag er det eneste trykte medium som er merverdiavgiftsbelagt.
Samtlige presseorganisasjoner; Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening,
Norsk Journalistlag og Foreningen Norsk Ukepresse er enige om at
ukepressen bør være unntatt fra merverdiavgiftsplikten. Det
er organisasjonenes prinsipielle syn at det frie ord ikke skal merverdiavgiftsbelegges.
Dette må også gjenspeiles i regelverket om merverdiavgift.
Den såkalte "Redaktørplakaten" er i dag felles
for ukepressen og dagspressen. En direkte følge av å knytte
seg opp mot "Redaktørplakaten" er at man også er
forpliktet til å følge "Vær-varsom-plakaten". Ukepressen
følger de samme journalistiske prinsipper som følger
av Redaktørplakaten og Vær-varsom-plakaten.
Dette betyr at ukepressen og dagspressen i praksis er og har
vært underlagt det samme regelverket og de samme prinsipper.
I realiteten er hele ukepressen forpliktet til å følge
Redaktørplakaten og Vær-varsom-plakaten. Dette
skyldes også ukepressens erkjennelse av at den har en samfunnsmessig
viktig betydning; noe som også forplikter.
Pressen ivaretar samlet sett viktige oppgaver som informasjon,
debatt og samfunnskritikk. Pressen har videre et spesielt ansvar
for at ulike syn kommer til uttrykk.
Pressen skal i henhold til Redaktørplakaten verne om
ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den
kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen
debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene. Det
er pressens rett å informere om det som skjer i ulike lag
av samfunnet, samt å avdekke kritikkverdige forhold. Videre
er det pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper
mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter
og institusjoner, private foretak eller andre.
Selv om papirkvaliteten er ulik, ivaretar også ulike
publikasjoner innenfor ukepressen pressens oppgaver innenfor de
presseprinsipper som er nedfelt. Ukepressen, som en del av den samlede
norske presse, spiller dessuten en viktig rolle med henblikk på et viktig
mediemangfold. Det synes så vel kunstig som ulogisk å operere
med et skille mellom dagspresse og ukepresse for så vidt
gjelder ivaretakelse av pressens samfunnsmessige oppgaver.
I mediemeldingen synes det å være lagt til
grunn at det kun er avisene, det vil si dagspressen, som er med
på å oppfylle de samfunnsmessige oppgaver og forpliktelser
som utgjør grunnlaget for pressestøtten, og som
tjener som begrunnelse for opprettholdelse av merverdiavgiftsfritaket
på det trykte ord.
Det kan her vises til s. 70 i mediemeldingen, hvor det heter:
"Regjeringen viser til drøftelsen i kapittel 2.4,
som viser at det i første rekke er avisene som er bærerne
av den offentlige debatten i samfunnet. Regjeringen legger derfor
til grunn at avisene fremdeles skiller seg så vidt klart
fra ukepresse og lokalkringkasting når det gjelder både
innhold og funksjon at det kan forsvares å behandle avisene
avgiftsmessig forskjellig fra andre medier. Regjeringen vil derfor
ikke utvide momsfritaket til å gjelde andre medier."
Problemet er imidlertid at ukepressen og dens betydning for mediemangfold,
informasjon og samfunnsdebatt knapt nevnes med et ord i drøftelsen
det vises til. Det sies videre ikke noe om forholdet mellom dags-
og ukepressen når det gjelder disse spørsmålene.
Man kan ikke se at dette standpunktet er nærmere forklart
eller begrunnet i mediemeldingen, verken hva gjelder innhold eller
funksjon. Det er påfallende at statistikk omkring ukepressens
betydning ikke tas frem eller forklares nærmere. En gjennomgang
av ukepressen og dens plassering i mediebildet er således
fullstendig utelatt.
Ifølge ovennevnte sitat synes regjeringen kun å være
opptatt av pressens rolle som "bærer av den offentlige
debatt i samfunnet", det vil si som debattforum. Medienes oppgave
som informasjons-, språk og kulturbærer faller
her helt utenfor, selv om dette i andre sammenhenger er anført
som helt sentrale begrunnelser for pressestøtten og opprettholdelsen
av merverdiavgiftsfritaket. Den argumentasjon som anføres
fra regjeringens side til støtte for opprettholdelse av
det aktuelle skillet mellom dags- og ukepressen, blir derfor påfallende
ensidig og unyansert.
Ukepressen har stor betydning for utviklingen og opprettholdelsen
av norsk som skriftspråk. Dette er svært viktig
i en periode hvor skriftspråket trues av nye medier og
hvor folk bruker mindre tid på å lese. Ukepressen
vil i en slik sammenheng ha en ekstra viktig funksjon som "agent"
for norsk som skriftspråk, da den i stor utstrekning treffer
en brukergruppe hvor aviser og dagspressen har stadig dårligere fotfeste.
Dette gjelder kanskje særlig i forhold til barn og unge.
Ukepressen har også vist seg å treffe kvinner
i en meget stor utstrekning.
Det er grunn til å påpeke og understreke at
ukepressen også har stor betydning som kulturbærer
og informasjonskilde vedrørende samfunnsaktuelle spørsmål.
Ukepressen er en vesentlig del av det totale mediemangfoldet, og
fungerer i mange tilfeller også som premissleverandør
og deltaker i samfunnsdebatten.
Unge mennesker utgjør en meget stor lesergruppe innen
ukepressens flora av blader. Hver fjerde norske tenåring
kjøper ett eller flere uke- eller månedsblader hver
uke; to av tre tenåringer leser gjennomsnittlig ett blad
om dagen. Jentene er i flertall blant leserne.
Ukepressen har også fått en meget sterk tradisjon på kvinner
som lesergruppe. Blader målrettet mot kvinner og jenter
i alle aldersgrupper har hatt og har stor suksess. Ikke minst har
disse bladene en sosialiserende og viktig funksjon for mange jenter
og kvinner.
Dags- og ukepresse spiller rimeligvis en langt større
rolle for den alminnelige språk- og stilutviklingen enn
våre fremste skjønnlitterære forfattere.
Det er f.eks. en alminnelig erfaring fra flere land at tilveksten
i det allmenne ordforrådet skjer gjennom pressens formidling,
og at de syntaktiske nyhetene først og fremst dukker opp
der. Tilveksten og nyskapingen foregår bare i mindre omfang
i andre kilder, som bøker, allmenne tidsskrifter og lignende.
Dags- og ukepressens funksjon som språklig forbilde
og språkbestemmende makt er betydelig. Sin innflytelse
på språkutviklingen øver den i kraft
av sin kvantitative tyngde. Anslagsvis befinner seg hvert tredje
trykt norsk ord der. Tilspisset kan man således si at språket
i disse medier er det trykte norske språk.
Fra språkpedagogisk synspunkt er det viktigste at man
leser, ikke hva man leser. Man burde således betrakte ukebladene
som en viktig støttespiller i arbeidet for å styrke
leselysten snarere enn som en hindring for leselyst.
Mellom aviser og ukepresse har det i nyere tid skjedd en tilnærming
hva stoffutvalg og presentasjonsmåte angår. Journalistenes
bakgrunn er i hovedsak den samme i de to medier, de rekrutteres
fra samme hold og kan flytte fram og tilbake mellom redaksjonene.
Sjangervariasjonen kan være stor både i dags-
og ukepresse, noe som naturligvis gjør at også språket
får stor variasjonsbredde. Det blir derfor en utillatelig
generalisering når man snakker om avisspråket
eller ukebladspråket og oppfatter det ene eller det andre
som en enhetlig størrelse.
Med tilbørlig reservasjon for sjangerforskjeller i begge
medier, har man likevel et inntrykk av at det er iøynefallende
fellestrekk i språkbruken i aviser og ukeblad. Noen grundig
sammenliknende studie foreligger riktignok ikke, men enkelte undersøkelser
av avisspråk og ukepressespråk hver for seg etterlater
et slikt inntrykk.
Det kan ikke med rimelighet hevdes at det språklige
kvalitetshensynet er bedre ivaretatt i det ene eller det andre av
de to medier.
På bakgrunn av dette kan man slå fast at ukepressen
i like høy grad som dagspressen er en virksom faktor så vel
for den individuelle lese- og skriveutviklingen som for den generelle
språktilstanden i samfunnet. Mediene bør ut fra
dette perspektivet ikke forskjellsbehandles.
Ukepressen er videre en tekstart som i kraft av sin kvantitative
tyngde og sentrale posisjon i barns og unges lesevaner er en viktig
faktor i den språklige oppdragelse. Ukepressens språklige
standard er således av vesentlig betydning for kulturtilstanden
i landet.
Ukepressen er en av de viktigste informasjons- og underholdningsformidlere
i vårt samfunn.
Norsk mediebarometer for 2003 fra Statistisk sentralbyrå viser
at:
16 pst. av landets befolkning leser
ukeblad hver dag.
Liten endring (stabilitet) i ukebladlesningen de siste seks årene.
Mer enn dobbelt så høy ukebladlesning
blant kvinner som blant menn.
Personer med høy utdannelse leser minst ukeblad.
Eldre leser i størst grad familieblader. Aktualitetsblader
og spesialblader for kvinner og menn har størst leserandel
blant unge voksne.
Fra Jostein Gripsruds utredning "Ukepressens kulturelle og samfunnsmessige
betydning" fra september 1999 bekreftes dette i stor grad som tendenser i
mediebildet, selv om det har skjedd endringer over tid:
"Det historiske mønsteret er klart, og kan oppsummeres
slik: Kvinner leser mer ukeblader enn menn, og folk med lavere utdannelse
og inntekt leser mer enn dem med høyere utdannelse og inntekt.
Det ser også ut til at ungdom og eldre leser mer enn generasjonene
i mellom. Dette mønsteret gjelder langt på vei
stadig. Men det har vært endringer over tid, og publikums
sosiale sammensetning varierer nå i meget høy
grad mellom ulike typer ukeblad."
Over 80 pst. av befolkningen er ukebladlesere, og i gjennomsnitt
selges det ett ukeblad pr. norsk husstand hver uke. Hjemmet har
901 000 lesere, Norsk Ukeblad 633 000 lesere og
Se og Hør 2 049 000 lesere (brutto totalt
to utgaver i uken), ifølge tall fra Markeds- og Mediainstituttet
AS (MMI). Tallene er fra andre halvdel 2003 - og dreier seg om personer
over 15 år.
Kvinnebladene står også sterkt i Norge. Til sammen
har bladene KK, Det Nye, Henne, Elle og Tique 1 316 000
lesere over 15 år, ifølge tall fra MMI.
Det må kunne konstateres at ukebladene i dag når viktige
deler av den norske befolkning, som andre kulturbærere
ikke makter å nå. Det er derfor viktig at politikerne
i den fremtidige kulturpolitikken vier ukepressen større
oppmerksomhet og aktivt spiller på ukebladene både
når det gjelder å spre kunnskap, underholdning
og for å styrke det norske skriftspråket.
Politikerne har imidlertid så langt ikke i tilstrekkelig
grad, og på samme måte som for bøker
og aviser, lagt forholdene til rette for at ukebladene kan oppfylle
sin kulturpolitiske oppgave.
Norge er et lite språksamfunn som er under kontinuerlig
press fra store språksamfunn. Det internasjonale presset
mot Norge som et lite språksamfunn er blitt forsterket
med den stadig økende utbredelse av elektroniske medier.
Det er en generell trend i samfunnet at det brukes mindre tid
på å lese. Dette er urovekkende, når
man vet at lesevaner danner grunnlag for utvikling av skriftspråket.
Endringen i folks generelle lesevaner er i stor utstrekning blitt
forklart med konkurranse fra andre medier, da kanskje særskilt
fra radio, fjernsyn og Internett i løpet av de siste par årene.
I denne forbindelse opplever man en nedgang i bruken av trykte medier
og en markant endring av folks lesevaner. Trykte medier utsettes
på generell basis for stadig sterkere konkurranse om markedsandeler
og oppmerksomhet.
I 2003 økte tv-tittingen videre til to timer og 44 minutter
i snitt for nordmenn, ifølge TNS Gallup. Også internettbruken,
samt bruk av mobile innholdstjenester har økt betraktelig.
Lyttertiden til radio i Norge økte også fra 2002
til 2003, i henhold til tall fra TNS Gallup. Samtidig ser vi at
mange tradisjonelle skriftmedier taper terreng. Dette gjelder både
innenfor ukepressen samt dagspressen. Vi ser også at digitale
medier tar stadig større andeler av annonsemarkedet i disse
tider.
Både av hensyn til ivaretakelse av norsk som skriftspråk,
og av hensyn til utviklingen av folks generelle lese- og skriveferdigheter,
er en slik utvikling negativ for det norske samfunnet. Dette bør
foranledige positive tiltak fra myndighetene for å sikre
utbredelsen av det norske skriftspråket. Ukepressen når ut
til et stort og variert publikum, og yter i så måte
et svært viktig bidrag til opprettholdelsen og utviklingen
av norsk som skriftspråk.
Et av de viktigste motivene folk oppgir for kjøp av
de tradisjonelle familiebladene, er helsestoffet. Disse bladene
har vært kanskje den viktigste kilde til kunnskap om helsespørsmål
for brede lag av befolkningen. Ukentlig bringes nyheter fra forskning,
både i Norge og ellers i verden, om nyvinninger innen medisinsk
behandling. Enkeltmennesker står frem med sine erfaringer
og opplevelser, og leseren kan stille spørsmål
direkte til bladenes fagpaneler. Også ukebladenes omfattende
artikler om norsk matkultur og betydningen av et sunt kosthold,
er viet stor oppmerksomhet. Kapasiteter som Grethe Roede og Ingrid
Espelid Hovig har gjennom år gitt råd til et riktigere
kosthold.
Tabloidavisene, og i særdeleshet Dagbladet, har i det
siste viet dette stoffområdet stor oppmerksomhet. Men det
er familiebladene som historisk sett har vært og er bærere
av denne viktige nyhetsformidlingen.
Ukebladene representerer også en viktig informasjonskilde
når det gjelder forståelse for andre kulturer og
fremmede skikker. I den senere tid har det vært stor fokus
på omfattende reiseskildringer og intervjuer med mennesker
med annen kulturbakgrunn.
Jostein Gripsrud skriver følgende om dette i sin utredning:
"Ukepressens opplysningsfunksjoner har vært mangfoldige,
men de har, særlig for familie- og kvinnebladenes vedkommende,
vært spesielt knyttet til de intime, familiære
området - medisinske, psykologiske, følelsemessige,
moralske og andre aspekter ved livet og mellommenneskelige forhold
har stått sentralt."
Ukebladene kan inndeles i ulike sjangere, hvor de er kulturformidlere
og kanal for samfunnsaktuelle spørsmål.
De tradisjonelle familiebladene, Hjemmet, Norsk Ukeblad, Allers
og Familien, har gjennom det siste århundret vært
blant de viktigste kulturformidlere i Norge. Gjennom omfattende
artikler, med tekst og bilder, skildres livet i hverdags-Norge.
Ved omfattende reiseskildringer, artikler om byggeskikk og byggekultur,
klestradisjoner og nasjonaldrakter, mattradisjoner, antikviteter
og kulturhistorie, artikler om norske storgårder, gamle
håndverkstradisjoner og brukskunst, har familiebladene
i alle år vært viktige for folkeopplysningen i
landet.
Artikler om de kongelige har også tradisjonelt vært
familiebladenes domene. Deres betydning som holdningsdannere for
folks syn på og kjennskap til det norske kongehus, er udiskutabel.
Et av de viktigste motiver leserne av disse bladene har for kjøp,
er at de møter andre vanlige medmennesker og deres livserfaringer.
De bruker bladene som informasjonskilde, og en stor del av bladenes
leserservice er å hjelpe folk med svar på mange
vanskelige spørsmål de har. Bladene bærer
videre norske tradisjoner ved presentasjon av alle typer håndarbeid, de
gir leserne anledning til refleksjon ved meningsbærende
petiter og redaksjonelle ledere.
For mange lesere har ukebladenes tradisjonsrike roman- og seriestoff
vært det første møtet med skjønnlitteratur.
Bladenes roman- og novellekonkurranser har åpnet døren
for mange forfattertalenter gjennom årene.
Ukebladene spiller i praksis en stor betydning for et bredere
lag av folket. Ukepressen kan derfor være en viktig informasjonskanal
for folk som ikke bruker så mye tid på å lese
for eksempel aviser. Det siteres fra Gripsruds utredning s. 9:
"Ukepressen har så vel historisk som i vår
tid sin største utbredelse i de delene av befolkningen
som har lavest utdanning og følgelig vanligvis dårligere
forutsetninger enn andre grupper for å oppsøke
alternative kilder til informasjon og kulturelle erfaringer. Uansett de
innvendinger man kan ha mot ukepressens former og innhold, synes
det åpenbart at ukebladlesing har vært et vesentlig
element i så vel diverse typer informasjonsformidling som
hverdagslig kulturliv for både de nevnte gruppene og store
deler av befolkningen for øvrig - ikke minst blant kvinner.
Ukebladene har dessuten, sammen med den særegent store
avislesning i Norge, bidratt til å inkludere alle deler
av befolkningen i den skriftbaserte kulturen, og dermed til å opprettholde
og utvikle skriftspråklige ferdigheter. Det finnes trekk
ved medieutviklingen i vår samtid som gjør dette
særlig viktig. Audiovisuelle medier står stadig
sterkere, flere typer lesning viser, særlig de siste årene,
tendenser til tilbakegang - samtidig som det framvoksende, såkalte
informasjonssamfunnet nettopp stiller krav til folks skriftspråksbeherskelse."
Kvinnebladene, KK, HENNE og Det Nye, er de viktigste formidlere
av kvinnepolitisk stoff i Norge. Mot sine forskjellige målgrupper
rettes en stor del av stoffet mot samfunnsnyttig informasjon og
kvinnerelaterte spørsmål. Nær 100 pst.
av deres lesere oppgir "samfunnsaktuelle artikler" som den aller
viktigste grunnen til kjøp av bladene.
Gjennom omfattende artikler belyses ukentlig og månedlig
kvinners hverdag i vid forstand. Store deler av bladene gir jevnlig
informasjon om jobb og utdanningsvalg, kvinners helse, forhold til
barn og oppdragelse, juridisk rådgivning, tips og ideer
til kombinasjon av arbeid og fritid.
Som medium er derfor kvinnebladene de viktigste premissleverandører
for kvinne- og likestillingsspørsmål i Norge.
Deres store betydning ble understreket da bladenes redaktører
tok stilling mot bruk av svært unge og svært magre
modeller til klesreportasjer.
Når det gjelder media som den fjerde statsmakt, kommer
ikke minst dagsordenfunksjonen inn som et viktig element. Medieforskningen
har gjennom en årrekke vist at media først og
fremst setter dagsorden - det vil si "bestemmer" hva folk skal snakke
om.
Her har kvinnebladene - og spesielt de kvinnelige redaktørene
- gjennom lang tid hatt en viktig funksjon som opinionsledere i
den offentlige debatt. Kvinnelige redaktører innen norsk
ukepresse blir mye brukt i andre medier (type radio og tv) på bakgrunn
av høy kompetanse og gode formidlingsevner. Dette har i
høyeste grad bidratt til å gjøre ukepressen enda
mer viktig i samfunnsmessig betydning.
Det viktigste bladet i dette segmentet er Se og Hør.
Se og Hør er det viktigste TV-radioblad i Norge, med detaljert
fokus på ukens aktuelle programmer. Det har kommet til
flere blader de senere år, blant annet Her og Nå.
Se og Hør er et kjendis- og aktualitetsblad, i den forstand
at bladet fokuserer på kjente menneskers liv og levnet.
Bladet trenger forbilder til sine artikler, og det er hevet over
tvil at kjente mennesker er interessante for bladet i kraft av sin
stilling og status. Kjendisenes livserfaringer er viktige for vanlige
mennesker, kanskje ved ufarliggjøring av vanskelige situasjoner.
Det beste eksempelet i så måte er Wenche Foss,
da hun sto frem og fortalte om sin brystkreftsykdom.
Det finnes altså et helt legitimt og viktig behov for
denne type nyhetsformidling. Det er antakelig også årsaken
til at dagspressen nå i så større grad
enn tidligere fokuserer på kjendisreportasjer.
En trend de siste årene har vært utviklingen
av spesialblader. Disse behandler avgrensede fagområder,
og er således en svært viktig kilde til kunnskap og
nyhetsformidling innenfor mange og varierte områder. Dette
gjelder for eksempel på områder som mat, helse,
sport, teknologi og naturvitenskap.
Det er et generelt forvaltningsrettslig prinsipp at like tilfeller
skal behandles likt. Avgiftspolitisk burde det også legges
til grunn et prinsipp om at like tilfeller bør behandles
likt. Ukepressen er i dag det eneste trykte mediet som er avgiftsbelagt.
En slik forskjellsbehandling kan ikke forsvares. Det kan verken
kulturpolitisk eller språklig sett argumenteres for å opprettholde
en slik forskjellsbehandling av ukepressen i forhold til dagspressen.
Ut fra et likestillingsprinsipp kan heller ikke skillet opprettholdes.
Det vises her også til Konvergensutvalget (NOU 1999:
26) som ble bedt om å kartlegge og analysere hvordan de
elektroniske informasjonstjenestene utvikler seg, og i hvilken grad
gjeldende regulering på tele- og kringkastingsområdene
er tilpasset denne utviklingen.
Konvergensutvalget mener at de aktører som her konkurrerer
innenfor samme marked, bør konkurrere på mest
mulig like vilkår. Det vises i denne forbindelse til sammendraget
av utvalgets vurderinger og anbefalinger i kapittel 1, pkt. 1.1.2.
Tilnærmingen mellom ukepressen og dagspressen med hensyn
til innhold, aktualitet og arbeidsmåte tilsier at man også her
bør gi disse aktørene en avgiftsmessig lik behandling.
Videre kan det vises til at både Konkurransetilsynet og
tidligere Planleggings- og samordningsdepartementet har fastslått
at ukepressen må få likebehandling med dagspressen.
Det må være et overordnet prinsipielt utgangspunkt.
Dette er også i tråd med den mediepolitikk
som regjeringen ga uttrykk for i St.meld. nr. 32 (1992-1993) Media
i tida, hvor det ble fastslått at det for å oppnå regjeringens
mediepolitikk var nødvendig med en politikk som vil:
"tilrettelegge rammetilhøve slik at ulike medium får
mest mogleg like konkurranseforhold."
Kulturpolitiske hensyn tilsier at alle trykte medier fritas for
merverdiavgift. Det trykte ord bør ikke avgiftsbelegges.
Dette innebærer at ukebladene må likestilles med
de øvrige trykte medier. Det finnes ingen holdbar kulturell
begrunnelse for den diskrimineringen ukepressen utsettes for med
det nåværende avgiftssystem. I den brede sammenheng
er det ganske enkelt ikke holdbart å rangere aviser og
ukeblader i en synkende skala for kulturell høyverdighet. Det
fins gode og dårlige ukeblader, slik det fins gode og dårlige
aviser. Det er ikke selve genren som kan settes høyere
eller lavere på skalaen. En ensartet politikk vil således
best ivareta det norske skriftspråk.
Konkurransesituasjonen i mediemarkedet mellom dags- og ukepressen
er belyst og kommentert i ulike sammenhenger, og av ulike organ.
Også Konkurransetilsynet har i denne forbindelse avgitt
klare og prinsipielt viktige uttalelser.
Det kan i denne forbindelse først vises til Konkurransetilsynets
brev av 4. juli 1997 til Planleggings- og samordningsdepartementet,
hvor overskriften lød:
"Beregning av merverdiavgift for ukepressen kontra dagspressen,
konkurranselovens § 2-2 d. :
I brevet blir det foretatt en generell gjennomgang av konkurransesituasjonen
mellom dags- og ukepressen. Bakgrunnen for dette var den avgiftsmessige forskjellsbehandlingen
disse mediene utsettes for. Konkurransetilsynet konkluderer med
at:
"ukeblader og løssalgsaviser konkurrerer med hverandre
om både lesere og annonsører. Tilsynet mener derfor
at de to typer publikasjoner bør stilles overfor de samme
rammevilkår".
I sine vurderinger legger tilsynet blant annet til grunn at:
"det er markedsavgrensninger som bør være
avgjørende for hvilke publikasjoner som skal kvalifisere til
ulike støtteordninger."
Videre uttaler tilsynet at det:
"stiller seg kritisk til definisjonene som legges til grunn
ved innvilgelse av merverdiavgift".
Bakgrunnen for denne konklusjonen er at Konkurransetilsynet ved
avgrensningen av markeder først og fremst ser på substitusjonsmuligheter
på etterspørselssiden:
"I denne sammenheng vil substitusjonsmulighetene mellom ukeblader
og aviser avgjøres av i hvilken grad produktene fremstår
som alternativer til hverandre. Det vil være av underordnet
betydning om publikasjonen defineres som det ene eller andre i forhold
til gjeldende regelverk."
Videre uttaler Konkurransetilsynet om dette at:
"Selv om løssalgspressen er mer nyhetsorientert enn
ukebladene, er Konkurransetilsynet av den oppfatning at løssalgspressen
og ukebladene også har mye redaksjonelt innhold som henvender
seg til det samme publikum. Tilsynet antar at mange konsumenter
vil finne det stoffet som interesserer dem både i løssalgsaviser
og i ukeblader, og at løssalgsaviser og ukeblader derfor
vil fremstå som alternativer til hverandre."
Som en følge av dette konkluderes det med at den naturlige
fremgangsmåten for å bidra til at alle aktører
har like konkurransevilkår vil være å:
"utvide grunnlaget for merverdiavgiften til å omfatte
både aviser og tidsskrifter. Dette samtidig med at en utvider
og øker pressestøtten til å omfatte alle
publikasjoner en mener er spesiell betydning. Subsidiært mener
tilsynet at ukepressen bør fritas for merverdiavgift på samme
måte som dagspressen. Tilsynet foreslår derfor
at Planleggings- og samordningsdepartementet tar disse spørsmål
opp med Finansdepartementet og Kulturdepartementet."
Konkurransetilsynet opprettholder i brev av 15. september 1998
stilet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet (tidligere Planleggings-
og samordningsdepartementet) sin konklusjon om at:
"løssalgsaviser og ukeblader bør likestilles
i forhold til konkurransemessige vilkår."
Det må med grunnlag i dette klart kunne konkluderes
med at den avgiftsmessige forskjellsbehandlingen av dags- og ukepressen
er i strid med helt sentrale prinsipper i konkurranselovgivningen,
og at aktører i dagspressen er gitt klart urimelige og
urettmessige fordeler i konkurransen med ulike deler av ukepressen.
Til nærmere belysning av konkurransesituasjonen mellom
trykte medier har Senter for Medieøkonomi, på oppdrag
fra Foreningen Norsk Ukepresse, utarbeidet utredningen "Det trykte
ord - likhet for loven?"
Utredningen omhandler i første rekke konkurransesituasjonen
mellom aviser og ukeblader.
Når det gjelder konkurransen mellom ukepressen og løssalgsavisene
i annonsemarkedet, konkluderes det med at løssalgsaviser
og ukeblader på vesentlige deler av annonsemarkedet vil
representere substituerbare produkter som definitivt opererer i
en konkurransesituasjon med hverandre. Man kan si med stor grad
av sikkerhet at konkurransen etter hvert vil bli ytterligere skjerpet,
spesielt på grunn av at avisene vil ta opp i seg innholdselementer
som øker substitusjonsgraden i avisenes favør.
Det reises spørsmål om det er en tiltagende
internasjonal trend i retning av innholdslikhet mellom aviser og
ukeblader. Her konkluderes det blant annet med at norske aviser,
spesielt løssalgsavisene, kan sies å befinne seg
i en prosess hvor de tar opp i seg innholdselementer som tidligere
har vært mer typiske for ukebladenes innhold og presentasjonsform.
Det konkluderes med at dags- og ukepressen i merkbar grad konkurrerer
om de samme menneskelige ressursene, og at det har utviklet seg
et slags felles arbeidsmarked som omfatter strategisk meget viktige stillingskategorier.
Dette kan indikere at kompetanse og erfaring fra produksjon av ukeblader
og løssalgsaviser langt på vei er overførbar
mellom ukepressen og dagspressen.
I praksis viser dette en tilnærming av ukepressen og
dagspressen i forhold til arbeidsmetoder og innhold.
På dette grunnlag legges det til grunn i utredningen
at mange aviser og ukeblader i regulatorisk forstand må sies å konkurrere
på det samme marked. Siden merverdiavgiften utgjør
en betydelig andel av brutto utsalgspris for varer og tjenester,
vil ulike regler for avgiftsplikt for produkter innen det samme marked
prinsipielt representere en påvirkning av konkurransesituasjonen.
Ulikheten i avgiftsplikt mellom aviser og ukeblader innebærer
derfor en konkurransevridning. Denne konklusjonen fra Senter for Medieøkonomi
sammenfaller med Konkurransetilsynets beslutning i saken, jf. brev
til Planleggings- og administrasjonsdepartementet av 4. juli 1997.
Dette er en sterk dokumentasjon på at konkurransen mellom
deler av ukepressen og løssalgsavisene er skjerpet. VGs
store helgesatsing, som startet i slutten av mars 2004, der de har
rustet opp fredags-, lørdags- og søndagsavisene
med flere sider med ukepresseaktig stoff, og Dagbladets nye søndagsmagasin
som kom søndag 18. april 2004, tegner ytterligere et bilde av
forsterket konkurranse mellom aviser og ukeblader. Når
det gjelder Dagbladets bilag på lørdager og søndager,
satses det stort på såkalt livsstilsrelatert underholdningsstoff.
Denne typen stoff har ukebladene hatt mengder av i over 100 år.
Administrerende direktør Aslak Ona i VG gikk i mars
2004 ut i Dagens Næringsliv og fortalte at VG skulle møte
konkurransen fra Se og Hørs weekend-utgave. Det hersker
ingen tvil om hva slags typer virkemidler som benyttes hos VG og
Dagbladet i kampen om leserne. I stadig større grad benyttes
virkemidler og stoffkategorier som ukepressen har benyttet en årrekke.
Helgesatsingene til VG og Dagbladet er spesielt orientert mot
feature-journalistikk innen diverse kategorier - og henter inspirasjon
fra en rekke ukeblader både innenfor massekommunikasjonen
og nisjekommunikasjonen. Avisene og ukebladene kjemper på det
samme markedet, men med store avgiftsmessige forskjeller.
I korte trekk konkurrerer ukepressen og avisene på fire
områder:
a) Om leserne og kjøperne.
b) Om talentene/rekruttering.
c) Om annonsørene (merkevareannonsering)
d) Om de beste historiene.
Alle EU-landene, med unntak av Danmark, har nå lik merverdiavgiftssats
på ukeblader og aviser. I Sverige ble det innført
lik merverdiavgiftssats på ukeblader, tidsskrifter og aviser
fra 1. januar 2002. Flere av EU-landene har merverdiavgiftsfritak,
mens de øvrige har en lik merverdiavgiftssats.
I tilknytning til merverdiavgiftreformen la Finansdepartementet
til grunn at en tilpasning til EUs regelverk om merverdiavgift er ønskelig,
jf. St.prp. nr. 2 (2000-2001), men det er ikke noen plikt
til en slik tilpasning gjennom EØS-avtalen.
EØS-avtalen art. 14, som forbyr interne avgifter som
virker proteksjonistiske, har noe å si for vurderingen
av særskilte avgiftssatser og fritak. Avgjørelsen
i EFTA-domstolen i sak E-1/01 22. februar 2002, fastslår
at et merverdiavgiftsfritak eller en lavere sats som favoriserer
norskspråklige bøker, neppe er i tråd med
EØS-avtalen. Derimot er det uproblematisk dersom ordningen
er generell, slik at den omfatter alle bøker som blir omsatt
i Norge, hvilket er situasjonen for bøker i dag. Hva ukeblader
og dagspresse angår er denne likebehandlingen fraværende,
og således stridende med EØS-avtalen om man legger
en analog tolkning til grunn.
I det følgende gjengis en oversikt over merverdiavgiftssatsene
i EU-landene.
Momssatser på aviser og tidsskrifter innenfor EU .
Land | Aviser | Tidsskrifter |
Belgia | 0 | 0 |
Danmark | 0 | 25 |
Finland (løssalg) | 22 | 22 |
Finland (abonnement) | 0 | 0 |
Frankrike | 2,1 | 2,1 |
Hellas | 4 | 4 |
Irland | 12,5 | 12,5 |
Italia | 4 | 4 |
Luxemburg | 3 | 3 |
Nederland | 6 | 6 |
Portugal | 5 | 5 |
Spania | 4 | 4 |
Storbritannia | 0 | 0 |
Sverige | 6 | 6 |
Tyskland | 7 | 7 |
Østerrike | 10 | 10 |
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om likebehandling av
ukepresse og dagspresse med hensyn til merverdiavgift i forbindelse
med budsjettet for 2005.
5. mai 2004