Den 28. september 2001 ble regjeringens mediemelding, St.meld.
nr. 57 (2000-2001) I ytringsfrihetens tjeneste, lagt frem. Stortingsmeldingen
(heretter kalt mediemeldingen) omhandler mål og virkemidler i
mediepolitikken. Kultur- og kirkedepartementet unnlot i kulturmeldingen
St.meld. nr. 48 (2002-2003) å belyse ukepressens funksjon
og betydning i mediebildet, men i kapittel 13.12 Born og litteratur,
fastslås det innledningsvis at hovedutfordringen er å få barn til å lese.
Som det vil fremgå har ukepressen en viktig funksjon i
dette arbeidet.
Regjeringens mediemelding avslører allerede i den innledende
avgrensningen en fundamental svakhet. Avgrensningen fører
til at ukepressen i realiteten er utelatt i den videre behandling
av de spørsmål mediemeldingen omtaler. Det vises
her til pkt. 1.3 i mediemeldingen, hvor det angis at denne på generelt grunnlag
skal omhandle mål og virkemidler i mediepolitikken.
Videre heter det at:
"Virkemidlene inkluderer den direkte pressestøtten,
regelverket for statsannonsering og merverdiavgiftsfritaket for
aviser. Området er nylig blitt gjennomgått av
Dagspresseutvalget i NOU 2000: 15 "pressepolitikk ved et tusenårsskifte",
som ble avgitt 25. mai 2000.
I innstillingen fra Dagspresseutvalget forutsettes det uttrykkelig
at departementet på selvstendig grunnlag skal foreta en
vurdering av spørsmålene omkring ukepressen og
ileggelse av merverdiavgift.
Det vises i denne forbindelse til Dagspresseutvalgets innstilling,
hvor utvalget selv definerer sitt mandat som:
"…å vurdere dagspressens stilling. Utvalget
har derfor ikke funnet det naturlig å ta stilling til hvorvidt ukepressen
bør bli fritatt for moms, eller få en lavere momssats.
"
I mediemeldingen fremholder regjeringen at den legger avgjørende
vekt på de vurderinger som ble foretatt av Dagspresseutvalget,
og dette skjer uten at det blir foretatt en vurdering av spørsmål
knyttet til ukepressen, og hvorvidt den bør omfattes av
merverdiavgiftsfritaket.
Dette betyr at ukepressen overhodet ikke er tatt med i vurderingsgrunnlaget,
verken av Dagspresseutvalget eller i forbindelse med mediemeldingen.
Dagspresseutvalget forutsatte imidlertid at blant annet konkurransevridningen,
som følge av dagspressens merverdiavgiftsfritak, skulle
vurderes ved innføring av momsreformen. Det vises igjen
til Dagspresseutvalgets innstilling:
"Spørsmålet om konkurransevridning synes
i første rekke å være knyttet til forholdet
mellom ukepressen og deler av dagspressen. Utvalget legger til grunn at
dette er et spørsmål som vil bli vurdert i forbindelse med
momsreformen som regjeringen har bebudet. "
Dette er altså ikke fulgt opp av Regjeringen. Det er
derfor på et svært tynt grunnlag Regjeringen trekker
konklusjoner i forhold til ukepressens betydning i mediebildet og
spørsmål om ileggelse av merverdiavgift.
Ukepressen er som kjent ilagt 24 pst. merverdiavgift, mens det
for dagspressen i dag opereres med en 0-sats. Dagspressen får
altså fullt fradrag for inngående merverdiavgift,
mens den slipper å betale utgående merverdiavgift.
på salget av sine publikasjoner.
Hovedbegrunnelsen for merverdiavgiftsfritaket er en støtte
til norsk kultur og språk. I så fall kan man ikke
argumentere for og forsvare den diskrimineringen ukepressen er utsatt
for.
Dette kan belyses gjennom følgende forhold:
Ukepressen er en viktig del av det
norske skriftspråk
Ukepressen er en viktig kulturbærer
Ukepressens betydning for likestilling
Ukepressen er på linje med dagspressen hva angår
ukepressens betydning for informasjonsinnhenting og ytringsfrihet.
Det følger også av mediemeldingen, s. 16, at:
"Departementet legger stor vekt på at myndighetene
av hensyn til medienes uavhengighet bør være tilbakeholdne
med å måle, veie og vurdere medienes innhold".
Foreningen Norsk Ukepresse fremfører at det nettopp
er veiing av ukepressens innhold som har medført at ukepressen
i dag er det eneste trykte medium som er merverdiavgiftsbelagt.
Samtlige presseorganisasjoner; Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening,
Norsk Journalistlag og Foreningen Norsk Ukepresse er enige om at
ukepressen bør være unntatt fra merverdiavgiftsplikten. Det
er organisasjonenes prinsipielle syn at det frie ord ikke skal merverdiavgiftsbelegges.
Dette må også gjenspeiles i regelverket om merverdiavgift.
Den såkalte "Redaktørplakaten" er i dag felles
for ukepressen og dagspressen. En direkte følge av å knytte
seg opp mot "Redaktørplakaten" er at man også er
forpliktet til å følge "Vær-varsom-plakaten". Ukepressen
følger de samme journalistiske prinsipper som følger
av Redaktørplakaten og Vær-varsom-plakaten.
Dette betyr at ukepressen og dagspressen i praksis er og har
vært underlagt det samme regelverket og de samme prinsipper.
I realiteten er hele ukepressen forpliktet til å følge
Redaktørplakaten og Vær-varsom-plakaten. Dette
skyldes også ukepressens erkjennelse av at den har en samfunnsmessig
viktig betydning; noe som også forplikter.
Pressen ivaretar samlet sett viktige oppgaver som informasjon,
debatt og samfunnskritikk. Pressen har videre et spesielt ansvar
for at ulike syn kommer til uttrykk.
Pressen skal i henhold til Redaktørplakaten verne om
ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den
kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen
debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene. Det
er pressens rett å informere om det som skjer i ulike lag
av samfunnet, samt å avdekke kritikkverdige forhold. Videre
er det pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper
mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter
og institusjoner, private foretak eller andre.
Selv om papirkvaliteten er ulik, ivaretar også ulike
publikasjoner innenfor ukepressen pressens oppgaver innenfor de
presseprinsipper som er nedfelt. Ukepressen, som en del av den samlede
norske presse, spiller dessuten en viktig rolle med henblikk på et viktig
mediemangfold. Det synes så vel kunstig som ulogisk å operere
med et skille mellom dagspresse og ukepresse for så vidt
gjelder ivaretakelse av pressens samfunnsmessige oppgaver.