Til Stortinget
Spørsmålet om Norge skal meldes inn i EU er igjen
på dagsorden. I den forbindelse må også de konstitusjonelle
sidene ved et eventuelt EU-medlemskap belyses. EU har gjennomgått
betydelige endringer siden spørsmålet om medlemskap
ble avgjort i folkeavstemninger i 1972 og 1994. Et EU-medlemskap
vil få store konsekvenser for hele den norske styringsformen.
Dette må reflekteres i Grunnloven. For å få en
ryddig EU-debatt, er det nødvendig å klargjøre
hvilke endringer som må gjøres i de enkelte paragrafer
i Grunnloven ved et eventuelt EU-medlemskap. Det er ønskelig
at dette klargjøres så raskt som mulig og under
alle omstendigheter før en EU-søknad sendes.
I St.meld. nr. 40 (1993-1994) om medlemskap i Den europeiske
union, redegjorde regjeringen Brundtland for konstitusjonelle forhold
knyttet til et eventuelt norsk EU-medlemskap. På bakgrunn
av utviklingen i EU, særlig knyttet til konventets arbeid med
ny EU-grunnlov, er det denne gangen nødvendig å få en
grundig utredning av de konstitusjonelle sidene ved et EU-medlemskap.
Et slikt utredningsoppdrag må gis til en egen kommisjon
med uavhengige forfatningsrettsjurister og EU-rettsjurister, for å sikre
at betenkningen får tilstekkelig tyngde og troverdighet
i alle miljø.
Kommisjonen bør få i oppdrag å se
på hvilken prosedyre Stortinget eventuelt må følge
hvis Norge skal meldes inn i EU. Spørsmålet om § 93
eller § 112 skal benyttes ved innmelding i EU
må utredes. Videre må kommisjonen se på hvordan
endringene i det norske styringssystemet ved et eventuelt EU-medlemskap
skal reflekteres i Grunnloven.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortingets presidentskap bes om å nedsette en kommisjon
av uavhengige forfatningsrettsjurister som skal legge frem for Stortinget
en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt EU-medlemskap.
Betenkningen må redegjøre for hvilke endringer
som må gjøres i de enkelte paragrafer i Grunnloven.
Betenkningen må foreligge før en eventuell EU-søknad
sendes.
7. juni 2004