Til Stortinget
Skolen er et av de viktigste verktøyene vi har for å oppnå en
fullgod integrering. Gjennom de siste tiårene har den norske
skolen tilpasset seg stadig økende antall innvandrerbarn.
Tiltak har vært lagt til grunn for å skape en
forståelsesfull ramme mellom barn av ulike kulturer og
religioner. Inntoget av nye kulturer og religioner var også en
av flere grunner til at det tradisjonelle kristendomsfaget ble erstattet
med det mer verdinøytrale kristendoms-, religions- og livssynfaget
(KRL).
Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet (FrP) lenge
har advart mot en utvikling der innvandrere krever at det norske
samfunn skal tilpasse seg dem, og ikke omvendt. Forslagsstillerne
mener at et grunnleggende prinsipp i integreringspolitikken må være
at innvandrere som kommer til Norge, skal være innforstått
med at de må tilpasse seg de generelle leveregler og samfunnsnormer
som er gjeldende i landet. Det blir galt dersom stadig nye særkrav
fra innvandrergrupper skal presse frem endringer som objektivt sett
ikke er tjenlige eller ønskelige.
I de senere år har dogmatiske innvandringstilhengere
sterkt fremhevet fordelene ved det flerkulturelle fellesskap. Forslagsstillerne
aksepterer imidlertid ikke uten videre at det blir et fellesskap
når flere kulturer lever side om side, og ikke nødvendigvis
i harmoni med hverandre. Hvis man ønsker et reelt fellesskap
må det også skje en integrering, noe som innebærer
at innvandrerne må akseptere de grunnleggende verdier som
det norske samfunn er tuftet på.
Forslagsstillerne ønsker å sette fokus på at
det må stilles strengere krav til innvandrere som kommer
til Norge. Det må stilles krav om at alle skikker som bryter
med grunnleggende menneskerettigheter må opphøre.
Ingen skal med religion eller kulturell egenart i hånd
kunne påberope seg en adferd som bryter med grunnleggende
menneskerettigheter, og derigjennom norsk lov, og ellers gjeldende
samfunnsnormer.
Det norske samfunn kan ikke tolerere at kvinner systematisk
blir undertrykt, eller at barn blir fratatt retten til å bestemme
over sin egen kropp.
Et eksempel på nødvendigheten av å forby
manifestering av enkelte kulturelle særtrekk, fikk man
i Sverige i 2003. Det svenske skoleverket forbød bruk av
burka i undervisningstiden. Burkaen dekker hele kvinnens kropp
og hode, og utsynet er sperret av netting. Skoleverket fastslo,
etter å ha mottatt rapporter fra aktuelle skoler, at burkaen
representerte en så grunnleggende kommunikasjonsbarriere
mellom lærer og elev at skolens pedagogiske oppgave ikke
kunne oppfylles når jentene var kledd i burka. På denne bakgrunnen
ga skoleverket den enkelte skole anledning til å forby
elever å benytte burka i undervisningstiden.
Skolen har en rekke funksjoner utover sin pedagogiske rolle,
og er blant annet et sentralt verktøy i integreringsprosessen.
På skolen skal barn av ulike kulturer møtes i
forståelse for blant annet å bryte ned barrierer.
Det blir galt dersom en gruppe elever med en bestemt bakgrunn ikke
deltar i denne prosessen på grunn av ytre særtrekk
som bestemte typer klesplagg, noe som for øvrig også bryter
med ideologien bak enhetsskolen.
Særlig ille blir det dersom barn helt ned i 6-årsalderen
ikles plagg som virker stigmatiserende, og som gjør at
de vil kunne defineres ut av det inkluderende fellesskapet. I realiteten
er det dette som skjer når små jenter ikles den
muslimske hijaben. Forslagsstillerne mener at det må reageres
når noen bevisst eller ubevisst forsøker å sabotere
den integreringsprosessen som skolen har ansvaret for. Dette er
bakgrunnen for at forslagsstillerne ønsker å innskrenke
adgangen til å benytte kollektivt stigmatiserende klesplagg
i skolen.
Forslagsstillerne ønsker å presisere at lovforslaget
ikke må innskrenkes til å dreie seg om hijab,
men må også omfatte andre klesplagg i skolen som
kan virke stigmatiserende for det enkelte barn.
Forslagsstillerne vil avvise at et slikt forbud vil bryte med
religionsfrihet eller ytringsfrihet. Begge deler er grunnlovsfestede
rettigheter i Norge. Forslagsstillerne vil heller påpeke
at vern om friheter innebærer kamp mot stigmatisering,
diskriminering eller manglende inkludering i samfunnet.
Forslagsstillerne har merket seg at Regjeringen med hjelp fra
FrP nå sørger for at opplæringslovens bestemmelser
endres, slik at opplæring i norsk blir det viktigste virkemiddel
for at minoritetsspråklige elever skal tilegne seg tilstrekkelig
dyktighet i norsk for å få optimalt utbytte av
skolegangen og dermed god integrering i det norske samfunn. Forslagsstillerne
understreker at skolen er den viktigste arena for god integrering,
og at tiltak i skolen og tiltak som inkluderer hjem/skolesamarbeid
er tiltak som har avgjørende betydning for integrering.
Forslagsstillerne vil peke på at foresatte for elever med
minoritetsbakgrunn har et ansvar for at eleven lærer seg
norsk; det er en viktig del av foreldreansvaret som omtales i barneloven § 30.
Det bør derfor vurderes hvordan skoleledelse og skoleeier
skal reagere på manglende oppfølging av dette
ansvaret.
Forslagsstillerne har også merket seg at elever med
minoritetsspråklig bakgrunn bosatt i Norge, og som har
skolepliktig alder, i Norge av foresatte bosatt i Norge sendes til
utlandet for å gå på skole i foresattes
opprinnelige hjemland.
Forslagsstillerne viser til at Aftenposten 28. mars 2004
og VG 2. juni 2004 og 14. juni 2004 omtaler dette
forholdet og uavhengig av hverandre viser frem at omfanget av dette
fenomenet er betydelig.
Forslagsstillerne viser til at barn og unge i Norge etter opplæringsloven
har plikt til grunnskoleopplæring og rett til en offentlig
grunnskoleopplæring. De som ikke bruker retten til offentlig
opplæring, kan oppfylle plikten gjennom annen tilsvarende
opplæring; der alternativene enten er privat skole eller hjemmeundervisning.
Kommunene skal etter § 14-2 føre tilsyn
med hjemmeundervisning. Det blir etter forslagsstillernes mening åpenbart
urimelig og integreringsfiendtlig om slik "hjemmeundervisning" skulle
foregå i for eksempel Pakistan! Forslagsstillerne visere
videre til at opplæringsloven i § 2-1
femte ledd har bestemmelser om elever som uten gyldig grunn har
fravær fra den pliktige opplæringen.
Fravær fra norsk offentlig grunnskole for barn bosatt
i Norge fordi de sendes til skole i foreldres opprinnelige hjemland,
vil etter forslagsstillernes mening rammes av opplæringsloven § 2-1
femte ledd.
Forslagsstillerne har merket seg at skoleeiers politianmeldelse
av slike saker synes å bli henlagt. Forslagsstillerne mener
det må vurderes hvordan barnevernet kan kobles inn og viser
til barneloven kap. 5 § 30.
Forslagsstillerne viser også til artikkel i Nettavisen
den 16. juni 2004 hvor lederen for Norsk Muslimsk Ungdom
fremsatte en rekke krav overfor statsråd Erna Solberg.
Her krevde Athar Akram følgende:
"Vi vil be på skolen, ha dusjer med dør og
kjønnsdelt svømming."
I samme artikkel antyder statsråd Erna Solberg at kjønnsdelt
idrettstilbud i skolen kan bli aktuelt.
Disse aktuelle spørsmålene vil sannsynligvis
prege integreringsdebatten fremover. Forslagsstillerne vil allerede
nå advare mot en utvikling hvor det norske samfunnet deles
opp i ulike normer, avhengig av etnisk, religiøs eller
kulturell opprinnelse. Dette vil være "integreringsfiendtlig"
og kun skape grobunn for konflikter. Forslagsstillerne mener Stortinget
bør avklare fremtidig norsk politikk på dette
feltet, og ber derfor Regjeringen fremme forslag for Stortinget
om dette.
Ut fra de premissene som er skissert i den foregående
teksten ønsker forslagsstillerne å fremme forslag
om forbud mot utpreget religiøse plagg i den norske grunnskolen,
herunder også ungdomsskolen, samt bruk av burka og lignende
heldekkende plagg i den videregående skolen.
Arbeidstakere som ønsker å bruke religiøst
hodeplagg, er godt beskyttet i norsk lov. En arbeidsgiver har i
praksis svært få muligheter til å forby
bruken av det, med mindre arbeidet er av en helt spesiell karakter.
Innenfor arbeidsgivers styringsrett ligger deres rett til å bestemme
hvordan de ansatte skal kle seg i arbeidstiden. Slike krav kan være
at arbeidstaker skal kle seg "ordentlig", eller at de eksempelvis
skal bruke firmaets uniform. Men arbeidsgivers styringsrett er fraværende
på områder som kan sette begrensning for arbeidstakers
bruk av religiøst hodeplagg.
Arbeidstakers rett til å bruke religiøst hodeplagg på jobben
er ikke direkte lovregulert i arbeidsmiljøloven. Men arbeidsmiljøloven § 55
setter forbud mot forskjellsbehandling i ansettelser, blant annet
på grunn av arbeidstakers ønske om å bruke
religiøst hodeplagg på jobb. I § 60
i samme lov er det også forbud mot å si opp en
arbeidstaker som følge av at vedkommende ønsker å bruke
religiøst hodeplagg på jobb. Dette gjelder også i
de tilfellene hvor arbeidstaker tidligere ikke har brukt slikt hodeplagg,
men som i ansettelsesforholdet ønsker å begynne å bruke
det.
Til sammenligning er det i Danmark en pågående rettsstrid
mellom Dansk Supermarked og en muslimsk kvinne som ble
bortvist uten lønn fra arbeidsplassen, fordi hun insisterte
på å bruke hijab. Dansk Supermarked vant frem
med sitt syn i Landsreten. Det Landsreten har lagt til grunn, er
hva danske kommentatorer kaller bedrifters soleklare rett til å stille bestemte
krav for hvordan de ønsker at betjeningen skal fremtre
overfor kunder. Det er også dette retten har åpnet
for, at bedrifter skal kunne stille bestemte krav overfor arbeidstakere
som jobber i kunderelatert virksomhet. Videre fastslår
retten at en bedrift ikke kan nekte personer å bruke religiøst
hodeplagg dersom den ansatte ikke jobber med direkte kundekontakt.
Arbeidsgiveren har rett til å bestemme hvordan arbeidstakerne
fremtrer i den tiden de er på jobb, dersom utseende har
betydning i utførelsen av jobben.
Et arbeidsforhold er en frivillig avtale mellom arbeidstaker
og arbeidsgiver. Det baseres på en kontrakt hvor arbeidstaker
selger sin arbeidsevne i et visst antall timer i uken til arbeidsgiver. Å selge
arbeidskraften sin må innebære at arbeidsgiveren
må få en viss og rimelig adgang til å bestemme
hvordan den som er ansatt fremtrer, dersom dette er avgjørende for
arbeidets karakter. Når et individ velger en arbeidsplass,
så er det en frivillig handling som må basere
seg på et opplyst valg hos den enkelte. Dersom arbeidsplassen
setter rimelige krav som arbeidssøkeren ikke kan innfri,
må det være et problem som vedkommende selv må løse.
Løsningen vil være at man ser etter en arbeidsplass
som stiller krav som vedkommende kan innfri. Det er uansett ikke
en menneskerett å ha tilgang til kunderelaterte jobber,
dersom det er selvvalgte faktorer ved en selv som diskvalifiserer
en til arbeidet. Dersom ens religionsutøvelse
gjennom prangende klesplagg er så vidt viktig at man ikke
kan akseptere å ta det av seg, bør dette få konsekvenser
for ens valg av arbeid.
På denne bakgrunn bør det åpnes for
at bedrifter bør kunne stille rimelige krav til uniform
og bekledning som utelukker bruk av religiøst hodeplagg.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å forby
bruk av plagg som kan virke stigmatiserende, inviterer til diskriminering
og/eller som hindrer etniske og religiøse minoritetsgrupperingers
inkludering i det norske samfunn.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om:
a) Styrking av norskopplæringen
av minoritetselever, samt fremme forslag for å hindre at
minoritetselever sendes ut av Norge for å gå på skole
i foresattes opprinnelige hjemland. Foreldreansvaret må vurderes
i denne sammenheng.
b) Vurdere konsekvensene av forskjellige krav om særordninger
for innvandrere i Norge, med særlig vekt på slike
krav i skolen.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en styrking av arbeidsgivers
styringsrett vedrørende krav til uniform og bekledning.
18. juni 2004