Til Odelstinget
Da den norske partnerskapsloven ble vedtatt i 1993, var det et
viktig steg på veien mot en likestilling og likebehandling
i forhold til regulering av samliv. På det tidspunktet
var slik lovregulering en forholdsvis ny praksis i internasjonal
sammenheng, og kun Danmark hadde vedtatt en tilsvarende partnerskapslov
i 1989. Siden den gang har en rekke andre land fulgt etter, blant
annet Sverige, Grønland, Island, Australia, Østerrike,
Finland, Frankrike, Tyskland, Sør-Afrika og Spania. Det
skjer en stadig utvikling på dette området, og
i flere land har man nå, fremfor å ha en todelt
lovgivning, gjort nødvendige lovendringer slik at ekteskapslovgivningen
er gjort kjønnsnøytral. Dette er gjort i Nederland,
Belgia, deler av Canada og enkelte stater i USA. I tillegg foregår
det diskusjon i flere andre land, og Spania får høyst
sannsynlig en ekteskapslov gjeldende for alle innen utgangen av
2005. I Sverige har man lagt frem konkret forslag til slik lovgivning
ved endring av ekteskapsloven.
Spørsmålet blir om det er rimelig også i
fremtiden å skulle beholde ekteskapet som en rettslig sett
eksklusiv heteroseksuell institusjon. Dette spørsmålet må besvares
sett i forhold til ikke-diskrimineringsprinsippet, et grunnleggende
prinsipp i henhold til menneskerettighetene. Prinsippet er en hjørnestein
i den internasjonale menneskerettighetslovgivningen, og viktigheten
av å bekjempe diskriminering på grunn av seksuell
legning har gjentatte ganger blitt slått fast av flertall
på Stortinget.
Argumentet om at ekteskapet pr. definisjon er en heteroseksuell
institusjon, bygger ikke så mye på en oppfatning
om at ekteskapets innhold ikke bør forandres, som på at
ekteskapet i sin natur er heteroseksuelt, og altså derfor
ikke kan forandres. Ekteskapet i den betydning som skal behandles
her, er ikke et religiøst eller filosofisk begrep, men
en sivilrettslig anordning som defineres, og har vært definert
av lovgiver. En rettslig diskriminering kan ikke lenger på noen
god måte forsvares ut fra det grunnleggende prinsippet
i FNs menneskerettighetserklæring om at alle mennesker
er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter.
Den europeiske menneskerettighetsdomstolen avsa i 2002 en dom
basert på den europeiske menneskerettighetskonvensjonens
artikkel 12 Retten til å inngå ekteskap:
"Menn og kvinner i gifteferdig alder har rett til å gifte
seg og til å stifte familie, i samsvar med de nasjonale
lover som regulerer utøvelsen av denne rettighet."
I dommen slås det blant annet fast at muligheten til
at partene skal kunne få biologiske barn sammen, ikke er
en forutsetning for å inngå ekteskap i henhold til
artikkel 12. Domstolen tok også avstand fra at et menneskes
kjønn defineres snevert i biologiske termer når
det gjelder tolkningen av den aktuelle artikkelen. Domstolen har
også gjentatte ganger slått fast at en særbehandling
på grunn av seksuell legning må motiveres av spesielt
sterke grunner for at den ikke skal krenke den europeiske menneskerettighetskonvensjonen,
ut fra at et menneskes seksuelle legning berører privatlivets
mest sentrale deler.
Nylig innskjerpet domstolen kravet ytterligere ved å legge
til en nødvendighetsanordning. For at særbehandling
på grunn av seksuell legning (i likhet med særbehandling
på grunn av kjønn) ikke skal anses som diskriminerende,
må for det første kravet om særbehandling
være legitimt. For det andre skal særbehandling
ikke bare kunne motiveres av sterke hensyn; den må i tillegg
være nødvendig for at det oppgitte legitime formålet
skal kunne nås.
Det finnes pr. i dag ingen norske meningsmålinger som
synliggjør den norske allmennhetens syn på kjønnsnøytralt
ekteskap. Derimot har det internasjonalt anerkjente opinionsinstituttet
Gallup Europa stilt dette spørsmålet til et stort
antall innbyggere i ulike europeiske land. Resultatet viser at 66
pst. av den norske befolkningen er positive til at par av samme kjønn
skal ha mulighet til å inngå ekteskap. Norge ligger
på en syvendeplass etter Danmark med 82 pst., Nederland
80 pst., Luxembourg 71 pst., Sverige 70 pst., Spania 68 pst. og
Belgia 67 pst.
Ekteskapslovens tekst er allerede i dag kjønnsnøytral,
og behøver kun en presisering. En overgang fra ekteskapslov
og partnerskapslov til en kjønnsnøytral ekteskapslov
medfører at kjønnsnøytraliteten legges
inn som ett av premissene for ekteskapslovgivningen.
For de parene som i dag har inngått partnerskap, vil
en endring i lovverket med overgang til en kjønnsnøytral
ekteskapslov og opphevelse av partnerskapsloven formelt og juridisk
bety at de fra lovendringens ikrafttredelse blir å anse
som ektefeller etter den endrede ekteskapsloven.
De konkrete endringene overgangen til en lov vil innebære
er at unntakene i partnerskapsloven § 2 i forhold
til statsborgerskap eller oppholdstillatelse opphører,
og at § 4 om adopsjonslovens regler om ektefeller
ikke gjelder for registrert partnerskap ikke skal være
del av ekteskapslovgivningen.
I tillegg åpnes det for muligheten til at kirker, trossamfunn
og livssynsorganisasjoner kan vie personer av samme kjønn,
og at dette er opp til den enkelte kirke og det enkelte trossamfunn
eller livssynsorganisasjon selv å velge.
I Odelstingets møte 18. november 2004 anmodet representanten
Eirin Faldet Sosialistisk Venstreparti om å gjøre
om forslaget om en kjønnsnøytral ekteskapslov
til et oversendelsesforslag, slik at det kunne la seg gjøre å ta
forslaget opp igjen etter at partienes landsmøter hadde
avklart sine syn på saken. Representanten May Hansen etterkom
oppfordringen:
"På bakgrunn av den debatten vi har hatt i dag, hvor
man har argumentert med at dette trenger å komme opp på de
ulike partiers landsmøter, trekker vi forslaget. Vi kommer
til å fremme det igjen i denne perioden, etter landsmøtene."
Dette er bakgrunnen for at vi fremmer dette forslaget på det
nåværende tidspunkt. Forslagsstillerne legger
til grunn at alle partier som har behov for å avklare dette
på sine landsmøter, vil ha muligheten til å gjøre
dette før forslaget kommer til behandling i Stortinget.
Ut fra den offentlige debatt og de forslag som foreligger i forkant
av Høyres landsmøte, ser det ut til å kunne
være større støtte for et forslag om
at lesbiske og homofile også skal kunne vurderes som adoptivforeldre,
enn for det mer omfattende forslaget om en kjønnsnøytral
ekteskapslov. Argumentasjonen for at det er riktig med likebehandling
i forhold til adopsjon uavhengig av kravet om lik rett til å inngå ekteskap, er
først og fremst fundert på hensynet til barnas
beste. Det er grundig dokumentert at omsorgsevne ikke er avhengig
av seksuell legning og at barn med lesbiske og homofile foreldre
har en like god oppvekst som andre barn. Å ikke kunne vurdere
lesbiske og homofile par som adoptivforeldre vil dermed innebære
at barn avskjæres fra å få best mulig
omsorg. Det kan også oppleves negativt for de barna som
i dag lever med lesbiske eller homofile foreldre at samfunnet gjennom
synet på adopsjon gir uttrykk for at seksuell legning i
seg selv er avgjørende for omsorgsevne.
Forslagsstillerne mener det ville være et skritt i riktig
retning dersom Stortinget ga alle mennesker rett til på individuelt
grunnlag å bli vurdert som adoptivforeldre. På bakgrunn
av dette fremmes forslag om de nødvendige lovendringer
for å åpne for dette. Disse forslagene vil falle
bort dersom det skulle bli flertall for en kjønnsnøytral
ekteskapslov, da dette forslaget også vil omfatte adopsjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 4. juli 1991 nr. 47 om ekteskap
og om opphevelse av lov 30. april 1993 nr. 40 om
registrert partnerskap
I
I lov 4. juli 1991 nr. 47 om ekteskap gjøres
følgende endring:
§ 1 nytt første ledd skal lyde:
To personer over 18 år kan inngå ekteskap.
Nåværende første til fjerde ledd blir
andre til femte ledd.
II
Lov 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap – oppheves.
III
Denne lov trer i kraft straks.
Subsidiært fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap
og lov 28. februar 1986 nr. 08 om
adopsjon
I
I lov 30. april 1993 nr. 40 om registrert partnerskap
gjøres følgende endringer:
§ 3 skal lyde:
Registrering av partnerskap har samme rettsvirkninger som inngåelse
av ekteskap.
Bestemmelser i norsk lovgivning som omhandler ekteskap og ektefeller,
gjelder tilsvarende for registrert partnerskap og registrerte partnere.
§ 4 – oppheves
II
Lov 28. februar 1986 nr. 08 om adopsjon § 5a
andre ledd – oppheves.
III
Denne lov trer i kraft straks.
12. mai 2005