Til Stortinget
Det har de siste årene vært en betydelig økt
interesse for utbygging av vindmølleparker. Dette har blant
annet bakgrunn i høyere strømpriser, økende underbalanse
i kraftforsyningen, prospekter for flere direkte og indirekte støtteordninger,
positive politiske signaler samt teknologiutvikling.
I henhold til regjeringen Bondevik II og stortingsflertallet
ble det satt en konkret målsetting for bygging av vindkraftverk
tilsvarende 3 TWh innen 2010. Også den nye Stoltenberg-regjeringen
har uttalt vindkraft som et satsingsområde. Stortingsflertallet
har tidligere spesielt fremhevet vindkraft som en miljøvennlig
og fornybar ressurs, i tillegg til at det kan redusere Norges store
avhengighet av vannkraft.
Behovet for ny kraft i Norge er betydelig. På Statnetts
høstkonferanse 2005 påpekte olje- og energiminister
Odd Roger Enoksen at Norge har en negativ kraftbalanse i normalår.
Vindkraft kan være et bidrag til økt kraftproduksjon.
Foreløpig er vindkraft en forsvinnende liten del av kraftproduksjonen
i Norge. Til nå er det bygd ut ca. 0,9 TWh vindkraft. Nå tyder
derimot mye på at vi står foran en storstilt utbygging
av ny vindkraftproduksjon.
Ifølge Dagens Næringsliv (DN) 9. november 2005,
har:
"… statlige subsidier ført til vindmølleprosjekt for
15 mill. kroner."
Tre TWh vindkraft er konsesjonsbehandlet og klart til å bygge
ut, mens tre TWh er til konsesjonsbehandling, og vil bli avgjort
i løpet av ett år. Ytterligere 21 TWh er meldt
inn, men DN melder at bare en mindre del av dette vil komme til
konsesjonsbehandling. Man regner med at forannevnte tall vil medføre
minst 3 350 nye vindmøller langs kysten. Til sammenligning
er det beregnet at utbygging av småkraftverk har et potensial
på inntil 25 TWh, mens opprusting av kraftverk og nye større
vannkraftverk har et potensial på 18 TWh. I tillegg nevner
DN at:
"… det meste av den aktuelle vannkraften har
lavere utbyggingskostnader enn vindkraften."
Det samme konkluderer forskerne Arild Hervik og Lasse Bræin
fra Møreforskning i en rapport til Næringslivets
Hovedorganisasjon (NHO).
Meningene er delte om den forestående satsingen på vindkraft.
I en del kommuner ser man positivt på mulighetene for flere
arbeidsplasser og økte skatteinntekter. Samtidig er det
flere som er bekymret for utviklingen. Dette gjelder både
miljøbevegelsen, reiselivsnæringen og aktører
i energibransjen.
Statnett har påpekt at utstrakt utbygging av vindkraft
kan medføre behov for ekstra investeringer i sentralnettet.
Utsagn fra tidligere olje- og energiminister Einar Steensnæs
i Stortingets spørretime 5. november 2003, illustrerer
situasjonen:
"Vindkraftpotensialet er stort i Nord-Norge, særlig
i Finnmark. Nord-Norge har overskudd av kraft om sommeren og er
i balanse i vinterperioden. Med store investeringer i ny vindkraft
vil området få overskudd av kraft hele året.
For å kunne utnytte vindkraftpotensialet i Nord-Norge,
må det derfor investeres i nettet. Størrelsen
på investeringene er selvsagt avhengig av hvor mye vindkraft
som realiseres, og av plasseringen av de enkelte anlegg"
og:
"Til sammen er de totale nettkostnader ved å realisere
om lag 1.000 MW i Nord-Norge stipulert til om lag 4 milliarder kr.
"
samt:
"Anleggsinvesteringer i vindkraftproduksjon varierer
avhengig av plassering og adkomstmulighetene til anlegget. Det beregnes
om lag 8 mill. kr pr. MW installert effekt. Dette innebærer
investeringer på rundt 8 milliarder kr, fortsatt basert
på en driftstid på 3.000 timer. Man har i løpet
av de siste årene sett en reduksjon i kostnader forbundet
med vindkraftproduksjon. Det er naturlig å tro at denne
trenden vil fortsette ettersom det er et sterkt økende
marked for vindkraftanlegg samtidig som teknologien forbedres."
En rekke andre aktører har engasjert seg for å få belyst
ulike utfordringer ved bygging av vindkraftanlegg. Forsvaret har
uttalt seg kritisk til en del av vindmølleprosjektet, fordi
det kan føre til problemer for radar- og telekommunikasjonsutstyr.
En stor andel vindkraftverk i kraftforsyningen gir utfordringer
for systemansvarlig, som skal sikre forsyningssikkerheten. Kraftproduksjonen
fra vindkraftanlegg gir liten forutsigbarhet fra dag til dag og
fra time til time, i motsetning til vannkraft. Derfor trengs det
betydelige produksjonsreserver i vannkraft, gasskraft eller annen
energiproduksjon som kan kontrolleres. Dette kan medføre
utfordringer i områder med flaskehalsproblematikk. Denne
uforutsigbarheten i produksjon kan også medføre
vanskeligheter vedrørende prissetting på NordPool
ASA-børsen dersom vindkraftandelen blir stor.
Dagens vindmøller er meget store og relativt dyre i
forhold til den mengden strøm som produseres. Med mer effektiv
teknologi kan nok vindmøllene i fremtiden bli mer konkurransedyktige
på pris, og det eksisterer store forventninger til reduserte
kostnader for fremtiden. Det vil ikke berolige den delen av befolkningen
som mener vindmøller er visuell forsøpling. For
eksempel foreligger det planer som kan medføre at det blir
reist over 1 600 vindmøller langs kysten fra Hammerfest
til Vadsø, hvor hver vindmølle er mellom 70 og
100 meter høye, og med en rotordiameter på mellom
80-100 meter.
Miljøkonfliktene i forbindelse med vindkraftprosjekt øker.
Flere naturvernorganisasjoner frykter at naturinngrepene ved bygging
av vindmøller i mange tilfeller er vel så store
og større enn ved bygging av vannkraft eller småkraft,
sett i forhold til mengden kraft som blir produsert. Ifølge
Norsk Telegrambyrå AS (NTB) 6. november 2005 mener
lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekke at vindkraftbransjen
og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har lagt seg på en
linje som provoserer opinionen unødvendig, og at det på den
måten skapes en unødvendig motstand mot vindkraft.
Norges Miljøvernforbund sendte 27. oktober 2005
et brev til miljøstatsråd Helen Bjørnøy
med krav om utarbeidelse av en samlet plan for vindkraftanlegg.
De viser til at store arealer inngrepsfrie naturområder
går tapt, og at det går med rundt 200 daa ved
bygging av en 70 MW vindpark.
Mange vil også hevde at naturinngrepene ved bygging
av vindmøller er vel så store og større
enn ved bygging av vannkraft eller småkraft, sett i forhold
til mengden kraft som blir produsert. Det pekes også på at
vindkraft knapt bidrar til effektbalansen. For eksempel er vanlige
gasskraftgeneratorer på mellom 800 og 1 000 MW,
mens en stor vindmølle typisk er på bare 2-3 MW.
I tillegg kan en gasskraftgenerator gå kontinuerlig med
full effekt, mens vindmøller er avhengige av vindstyrken.
Ifølge oversikt på www.energifakta.no trengs det
170 vindmøller à 2 MW (3 000 timer brukstid)
for å produsere 1 TWh strøm. I forhold til det
planlagte gasskraftverket på Skogn trengs det dermed nesten
1 100 store vindmøller (2 MW) for å produsere
tilsvarende mengde kraft.
Det vises i den forbindelse til Tyskland og at en domstol i Koblenz
har forbudt et nytt vindkraftanlegg i Rhenland-Phalz av visuelle/estetiske
grunner. Retten avgjorde at de 114 meter høye mastene med
propell på toppen ville forandre landskapsbildet på estetisk
grovt utilbørlig vis. I Tyskland utgjør vindkraften
ca. 3-4 pst. av kraftproduksjon, og det er over 15 000
vindmøller på plass. Etter hvert som vindmølleparkene
har blitt flere, har også vindmøllemotstanden
vokst. Ifølge Aftenposten 26. mai 2004 har nyhetsmagasinet
Der Spiegel i en artikkelserie konkludert med at videre utbygging
innebærer sløsing med statlige milliarder, uten
at det gir tilsvarende fordel for miljøet.
I et leserbrev i Nationen 3. juni 2004 fra Erik Solheim,
daværende leder i Norges Naturvernforbund, skrev han at:
"Den som berre ser på at vindmøller
ikkje har utslepp, kan tape resten av miljøaspekta av auget."
Og
"… vi treng ei liste over område som
er ueigna til vindkraft fordi skadane blir for store."
Reiselivsnæringen har også uttrykt bekymring, og
i en kronikk i Nationen 14. november 2005 skriver Hilde
Charlotte Solheim, kommunikasjonsdirektøren i Reiselivsbedriftenes
Landsforening (RBL) følgende:
"RBL er blant mange som de siste par årene har tatt
opp den økende konflikten mellom vindkraft og blant annet
reiseliv, men energimyndighetene har ikke villet høre."
Forslagsstillerne mener at all den tid miljøbevegelsen
og politiske myndigheter har vært pådrivere for å legge
til grunn en samlet plan for vannkraftpotensialet, bør
det på samme måte utvikles en samlet plan for
vindkraftpotensialet. Denne planen må blant annet reflektere
de totale utbyggingsplaner, behov for utbygging av strømnettet,
miljøkonsekvenser fra vindmølleparker og tilhørende
nettinvesteringer. I tillegg må det tas i betraktning interessene
til reiseliv, lokalt næringsliv, sysselsetting, lokaldemokratiets ønsker
med mer. Dette er viktig for å sikre at Norge får
dekket sitt energibehov ved hjelp av kostnadseffektiv teknologi,
og med færrest mulig konflikter mellom ulike interesser.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme en samlet plan for bygging av vindkraftanlegg i Norge. Planen skal blant annet gi oversikt over kostnader, positive og negative miljøaspekter, innvirkning på reiseliv, forsyningssikkerhet og lignende.
Oslo, den 16. november 2005