Til Stortinget
Regulariteten i norsk flytrafikk har vært svak høsten
2005 og hittil i 2006 grunnet flere forhold. Flytilbudet har stor
betydning for den enkelte reisende, for bedrifter og for det regionale
næringslivet mange steder i Norge. Derfor har det samfunnsmessig
betydning at flytilbudet er godt utbygget, har høy kvalitet og
høy regularitet. Konkurranse i luftfarten er et sentralt
virkemiddel for å sikre et best mulig tilbud til de reisende.
Erfaringene fra etableringen av Norwegian som en ny aktør
i norsk luftfart etter sammenslåingen av Braathens og SAS,
viser med stor tydelighet hvordan konkurranse både øker
tilbudet av flyreiser og presser ned prisnivået.
Med bakgrunn i de positive erfaringer med etableringen av Norwegian,
som skjedde etter at regjeringen Bondevik II gjennomførte
en rekke målrettede konkurransepolitiske tiltak, bør
Norge legge til rette for enda mer konkurranse på området.
Erfaringene med høy kanselleringsfrekvens forsterker dette
behovet. Målsetningen må være at kundenes
interesser blir bedre ivaretatt.
TV2 viste i en serie reportasjer i desember 2005 og januar 2006
at flyselskapet SAS Braathens hadde meget høye kanselleringsfrekvenser
på enkelte flyruter, bl.a. mellom Oslo og Bergen og Oslo
og Trondheim. Enkelte ruter hadde vesentlig høyere kanselleringsfrekvens
enn andre ruter. Kanselleringene førte til et betydelig
engasjement fra kunder, bedrifter og næringsorganisasjoner,
og kom på toppen av problemene i luftfarten forårsaket
av flygeleder-problematikken i Avinor.
Konkurranse om flypassasjerer baserer seg på flere produktfaktorer.
Pris pr. flyreise er et viktig konkurranseparameter. Kvalitet og
komfort, tilbud av varer og annet under flyreisen, og mulighet for
setereservasjon, kan også påvirke kundenes valg
av selskap. Selve utbudet av flyruter antas også å ha
stor betydning for salg av flybilletter. Desto mer omfattende rutetilbud,
desto flere billetter solgt. De fleste av disse konkurransefaktorene
har kundene gode muligheter til å kontrollere og få med
i sin vurdering ved kjøp av flyreise.
Når omfanget av kanselleringer og forsinkelser blir
stort, vil imidlertid også pålitelighet være
viktig for de flyreisende. Har et selskap mer kanselleringer enn
et annet selskap, kan det påvirke kjøp av flybillett.
Videre vil høy kanselleringsfrekvens på enkeltruter
kunne påvirke interessen for å kjøpe
billetter på denne ruten.
Regjeringen har i svar på skriftlig spørsmål
nr. 288 datert 16. desember 2005 og skriftlig spørsmål nr.
323 datert 10. januar 2006 fra stortingsrepresentant Torbjørn
Hansen drøftet ulike forhold som kan påvirke passasjerenes
rettigheter og konkurranseforhold. Ifølge svar på spørsmål
nr. 288 arbeider Samferdselsdepartementet for tiden med å endre
luftfartslovens bestemmelser om håndhevelse av passasjerrettigheter.
Derunder melder departementet at det kan være aktuelt både å styrke
det offentlige tilsynet med passasjerrettigheter og å etablere
et nytt klageorgan som alle passasjerer kan henvende seg til. Fornyelses-
og administrasjonsministeren mener i svar nr. 323 at flyselskapene
kan ha mer eller mindre strategiske grunner til å sette
opp avganger og så kansellere dem. Departementet mener
at bak en slik strategi kan det ligge en avveining mellom kostnadsbesparelser
og konkurranseulemper i form av mindre tilfredse kunder. Fornyelses-
og administrasjonsministeren vil vurdere å be Konkurransetilsynet
følge nærmere med på kanselleringene
for å kunne ta stilling til om hun skal ta ytterligere
initiativ.
Flypassasjerene i Norge har måttet tåle store
trafikkproblemer i luftfarten den siste tiden. Derfor bør Regjeringen
raskt komme på banen med tiltak som kan forbedre situasjonen.
Et åpenbart tiltak er å få frem regularitet
og pålitelighet som et mer synlig konkurranseparameter
i norsk luftfart. Det vil bedre den økonomiske motivasjonen
til å ha høy pålitelighet dersom kanselleringsfrekvens
blir et mer synlig kvalitetsparameter. Passasjerene og media har
i dag dårlig tilgang på informasjon om kanselleringer
pr. flyselskap og flyrute. Flyselskapet Norwegian gikk på forespørsel
ut med all sin kanselleringsinformasjon for en tidsperiode, fordelt
på avgang og kanselleringsårsak, og hevdet at
dette var informasjon som er lett tilgjengelig i ethvert flyselskap.
Det synes derfor å være en ubyråkratisk
og enkel sak for flyselskapene å utvise åpenhet
om egne kanselleringstall. Samtidig vil slik informasjon skjerpe konkurransen
i forhold til pålitelighet og gi sterkere motivasjon for å unngå hendelser
som får negative konsekvenser for passasjerene. Informasjon
om kanselleringer kan blant annet offentliggjøres på Internett,
for eksempel i regi av Avinor, Luftfartstilsynet, Konkurransetilsynet
eller det enkelte selskap.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen i lov eller forskrifts form om å pålegge
flyselskaper på norske ruter jevnlig å offentliggjøre
sin kanselleringsstatistikk med kanselleringsårsak pr.
avgang for en viss tidsperiode.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere konkurransesituasjonen innen
luftfarten, og fremme forslag for Stortinget som kan fjerne eventuelle
hindringer for økt konkurranse.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som kan bedre passasjerrettighetene
i luftfarten gjennom økt satsing på offentlig
tilsyn av passasjerrettigheter, økt erstatningsansvar for
reisendes tap ved kansellering og etablering av klageorgan for flypassasjerer.
31. januar 2006