Til Stortinget
Det har vært en sterk økning i antall uføretrygdede
over en årrekke, fra nærmere 250 000
personer i 1997 til over 315 000 personer i 2005. Dette
er en utfordring i arbeidet med å skape et mer inkluderende arbeidsliv
og stiller krav til utprøving av nye virkemidler. Mange
uføretrygdede gir uttrykk for at de ønsker en
ny sjanse til å komme tilbake i arbeid. Vellykket reaktivisering
vil kunne gi en stor samfunnsøkonomisk gevinst.
Det er dessuten sløsing med menneskelige ressurser når
personer som slett ikke vil være trygdet, men som ønsker
en jobb, ikke får anledning til det. Alle trygde- og stønadsordninger
bør oppmuntre og hjelpe mennesker til å komme
i arbeid, ikke minst fordi det betyr svært mye for den
enkelte uføretrygdedes selvrespekt å få en
ny sjanse til å gå fra passivitet til deltagelse,
inkludering og aktivitet.
Dette er bakgrunnen for at regjeringen Bondevik II introduserte
en ny forsøksordning hvor uføretrygden benyttes
som lønnstilskudd. Ved å vri utbetalingen av passive
stønader mot å bruke aktive tiltak, kan uføretrygden
på nærmere vilkår inngå som
et lønnssubsidium til arbeidsgivere som ansetter uføretrygdede
som ønsker å prøve seg i arbeidslivet.
Målet med ordningen er å få flere uføretrygdede
tilbake i arbeidslivet.
Den uføretrygdede får utbetalt normal lønn
på linje med andre arbeidstakere i virksomheten. Tiltaket har
en varighet på maksimalt fem år. Arbeidstakeren har
i denne perioden en hvilende pensjonsrett som innebærer
at han/hun kan få tilbake uføretrygden
dersom arbeidsforsøket ikke lykkes. Både partene
i arbeidslivet og funksjonshemmedes brukerorganisasjoner har etterlyst
en slik ordning.
Gjennom ordningen senkes arbeidsgivernes terskel for å prøve
ut en uføretrygdet i arbeid, samtidig som den uføretrygdede
lettere kan prøve ut sin arbeidsevne. En økt tilbakevending
fra uføretrygd til arbeid vil over tid redusere statens
utgifter til uføretrygd.
Forsøket ble iverksatt i 2005 i noen utvalgte fylker:
Hedmark, Rogaland, Sør-Trøndelag, Telemark og
Troms. Det ble satt av 20 mill. kroner til den nye ordningen på budsjettet
for 2005. På budsjettet for 2006 er dette økt
til 76,2 mill. kroner. Det er lagt til grunn at 1 100 personer
vil delta i forsøket ved utgangen av 2006.
Ordningen med uføretrygd som lønnstilskudd
er bare tilgjengelig for personer som har fått innvilget uføretrygd
etter reglene som gjaldt før 1. januar 2004. Personer
som har fått innvilget uføretrygd eller tidsbegrenset
uførestønad etter reglene som ble innført
fra og med 1. januar 2004, kan dermed ikke få utbetalt
uføretrygden/stønaden som lønnstilskudd.
Lokale trygdekontorer rapporterer om eksempler på at
uføre har ønsket å komme i arbeid med
uføretrygd som lønnstilskudd, men de har falt
utenfor ordningen fordi de har fått sin uføretrygd
etter 1. januar 2004. Med dagens bestemmelse vil disse
for alltid være utelukket fra ordningen. Begrunnelsen ligger
i at man da innførte ordningen med tidsbegrenset uførestønad.
Prinsippene som ligger til grunn i ordningen, bør likevel
gjøres tilpasset for gruppen som har kommet til etter 1. januar
2004.
Forslagsstillerne ber Stortinget anmode Regjeringen om at også dette
vurderes i revidert nasjonalbudsjett. Gruppen av uføretrygdede
som kan rekrutteres til ordningen vil dessuten være stadig
minkende på grunn av overgang til alderspensjon og avgang
ved død. Personene i gruppen vil stadig bli mindre attraktive
som arbeidskraft.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag etter en gjennomgang av ordningen med uføretrygd som lønnstilskudd i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2006, med sikte på å gjøre ordningen landsdekkende. Herunder må det vurderes om prinsippene kan videreføres også i en ordning for personer som har fått innvilget uføretrygd eller tidsbegrenset uførestønad etter reglene som ble innført fra og med 1. januar 2004.
1. mars 2006