Til Stortinget
I forbindelse med statsbudsjettet for 2006 ble det foreslått
og vedtatt en sjablonregel for beskatning av mobiltelefon betalt
av arbeidsgiver. Skatteloven § 5-12 femte ledd
gir departementet forskriftshjemmel og dermed adgang til nærmere
fastsetting av reglene. Den nye sjablonregelen, slik den er fastsatt,
går ut på at størrelsen på den
skattepliktige fordel er beregnet til maksimalt 4 000 kroner
ved dekning av en elektronisk kommunikasjonstjeneste (som oftest
mobiltelefon). Ved dekning av to eller flere elektroniske kommunikasjonstjenester,
for eksempel mobiltelefon og internettabonnement settes fordelen
til maksimalt 6 000 kroner.
Slik regelen er utformet, beregnes fordelen med utgangspunkt
i hva en gjennomsnittlig skatteyter selv ville måtte betale
for å anskaffe tjenesten privat. Både eventuelle
abonnementskostnader og samtalekostnader medregnes. Dersom arbeidstaker
helt eller delvis betaler for privatbruken, reduseres inntektspåslaget
tilsvarende.
En artikkel datert 26. januar 2006 og oppdatert 24. februar
2006, presentert på skatteetatens hjemmesider, viser at
man legger opp til en streng praktisering av regelverket.
Det uheldige er at det ikke skilles mellom tilfeller der det
faktisk er i arbeidsgivers interesse at arbeidstakeren er tilgjengelig
på telefon, og at man betraktet under ett ikke kan si at
det er snakk om en faktisk fordel.
Dette har i praksis ført til en innstramming i beskatningen
av arbeidsgiverbetalt mobiltelefon, også i de tilfeller
der arbeidsgiver faktisk pålegger arbeidstaker å være
tilgjengelig utover normal arbeidstid.
I praksis rammer beskatningen såkalte "trådløse bedrifter"
spesielt hardt.
Likeledes vil det i mange tilfeller i størst grad være
i arbeidsgivers interesse at arbeidstaker er tilgjengelig over Internett.
Dette kan være i forbindelse med saker som det må responderes
raskt på, og det ikke vil være hensiktsmessig
både av hensyn til tid, kostnad og arbeidstaker for øvrig
at arbeidstaker skal måtte innfinne seg på den
vanlige arbeidsplassen. I slike tilfeller vil det ikke være
samfunnstjenlig at arbeidstaker fordelsbeskattes av en teoretisk
og isolert sett mulig fordel, som ikke er vurdert i en helhetlig sammenheng
med arbeidsgivers interesser.
Det har i etterkant kommet sterke reaksjoner fra en rekke interesseorganisasjoner
som mener endringen vil kunne medføre at arbeidstakere
legger igjen mobiltelefonen på jobb for å unngå beskatning,
med den følge at samfunnsnyttige oppgaver står
i fare. Ett eksempel kan være polititjenestemenn som legger igjen
telefonen for å unngå beskatning, mens arbeidsgiver
er avhengig av å få tak i dem for eventuell utrykning.
Beskatningen av mobiltelefon og Internett betalt av arbeidsgiver
er et hinder for et moderne, fremtidsrettet og fleksibelt arbeidsliv. Økt
tilgjengelighet og bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester
gjør arbeidsoppgavene enklere og mer effektive.
Innføringen av skjerpet beskatning av arbeidsgiverbetalt
mobil og Internett medfører åpenbart mange uheldige
problemer som Regjeringen ikke drøftet i sin saksutredning
til Stortinget. Forslagsstillerne innser at det i mange tilfeller
vil by på definisjonsproblemer dersom man skal skille mellom
tilfeller der mobil/Internett er hovedsakelig jobbrelatert,
og tilfeller der det hovedsakelig er i arbeidstakers interesse å disponere
slike kommunikasjonsmidler. For å unngå disse
definisjonsproblemene foreslår derfor forslagsstillerne
at arbeidsgiverbetalt mobiltelefon og Internett i sin helhet blir
fritatt for beskatning.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter og retningslinjer
for bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester (mobiltelefon,
Internett) betalt av arbeidsgiver, som innebærer at skatteplikten
bortfaller i sin helhet.
II
Nye forskrifter og retningslinjer blir gitt tilbakevirkende kraft
for hele 2006 og legges frem for Stortinget til orientering, senest
i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for
2006.
15. mars 2006