Til Stortinget
Eksisterende lovgivning innenfor diskrimineringsvern er i vesentlig
grad relatert til klart definerte og avgrensede diskrimineringsgrunnlag,
så som rasisme, kjønn eller religiøs
tilhørighet. Forslagsstillerne vil peke på at
norsk lovgivning på dette området, samlet sett,
kan oppfattes som ufullstendig, for så vidt diskriminering
også kan skje på andre grunnlag.
Det overordnede diskrimineringsvern, uavhengig av grunnlag, finner
vi i menneskerettighetenes antidiskrimineringsbestemmelser (herunder
EMK artikkel 14 (Europeiske Menneskerettskonvensjon) og SP artikkel
26 (FNs konvensjon om politiske og sosiale rettigheter)).
For å ivareta rettssikkerhet for alle, og for å sikre likhet
for loven, uavhengig av diskrimineringsgrunnlag, vil det være
formålstjenlig å ha en mer overordnet og generell
diskrimineringslovgivning enn den vi har i dag. Videre vil det,
av hensyn til generell samfunnsutvikling og fleksibilitet i forhold
til nye diskrimineringsforhold, være hensiktsmessig at
lovgivningen er av mer generell karakter. I henhold til dagens lovgivning
finnes det grupper som i dag ikke har særskilt vern i loven,
men som klart har behov for rettsvern hva angår diskriminering.
Det vises til overvektige, transkjønnede, barn født
utenfor ekteskap, eldre, funksjonshemmede og syke, som alle er grupper
som i ulike sammenhenger blir diskriminert, og som ikke har det
samme rettsvern som andre diskriminerte grupper. En spesifisering
av diskrimineringsgrunnlag vil aldri kunne være uttømmende.
Med mer overordnede bestemmelser vil man sikre rettssikkerheten for
disse, uten å måtte behandle saken som brudd på grunnleggende
menneskerettigheter.
Norge er forpliktet av menneskerettighetskonvensjoner som i sin
ordlyd rekker videre hva angår diskrimineringsgrunnlag,
enn det som gjenspeiles i norsk lovgivning. I konvensjonenes ordlyd
benyttes begrepet "annen status" for å ivareta alle grunnlag som
rammes av diskriminering, i tillegg til de spesifikke forhold som
nevnes. Vi har en forpliktelse til å imøtekomme
disse konvensjonene på en god måte i vår
lovgivning. Forslagsstillerne er av den oppfatning at en mer overordnet
og generell lovgivning vil bidra til dette.
Som ledd i en demokratiseringsprosess i global sammenheng forplikter
Norge seg til å være et foregangsland hva angår
egen lovgivning som skal ivareta rettssikkerhet for alle borgere.
Norge bør statuere et godt eksempel for de land vi ønsker å påvirke
i deres arbeid med utforming av demokratiske og humanistiske grunnprinsipper
som grunnlag for å bygge en demokratisk rettsstat. Vår
lovgivning innenfor diskrimineringsområdet er et av de
felt hvor det bør vises til en stor grad av vilje til å beskytte
alle grupper som rammes, på en likeverdig måte.
Flere land og stater har innført, og arbeider med lovrevisjon
i retning av et mer generelt vern mot diskriminering og et mer omfattende
spesifikt vern mot diskriminering, herunder England, Sverige, Irland
og Canada.
Forslagsstillerne ber Stortinget anmode Regjeringen om å ta
hensyn til at en generell lovgivning på området
ikke svekker det vern særlovgivningen i lovverket i dag
faktisk gir. Det presiseres at en utredning på dette området
må belyse forholdet mellom generelle regler og særskilt
vern ut fra avgrensede diskrimineringsgrunnlag.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem utredning og forslag om
en generell, overordnet diskrimineringslovgivning uavhengig av diskrimineringsgrunnlag.
30. mars 2006