Til Stortinget
Som en følge av statlig overtagelse av sykehusene i
2002 måtte ferdigstilte planer om investeringer legges
på is. Dette har selvsagt ført til at flere prosjekter er
blitt forkastet eller utsatt på ubestemt tid, i all hovedsak
på grunn av manglende finansieringsmuligheter. I dag er
det i hovedsak to store prosjekter som mottar den største
delen av investeringsmidlene fra statlig side, Nye Ahus i Akershus
og St. Olavs hospital i Trondheim.
Sykehusene i Molde og Østfold er to konkrete eksempler
på hvor manglende finansiering gjør at investeringer
ikke blir realisert.
Ved statlig overtakelse av sykehusene i 2002 forelå det
i Østfold komplette planer for et nytt Østfold
sykehus på Kalnes (Sarpsborg) med 900 senger som skulle
dekke fylkets behov innen somatikk og psykiatri. Det var et enstemmig
fylkestingsvedtak bak beslutningene, og det eneste som gjensto var
finansieringen. Bygget var beregnet innflytningsklart i 2010 og
kostnadsrammen var 5-6 mrd. kroner. Etter at Helse Øst
overtok ansvaret, har de, grunnet reglene for helseforetak, vært
nødt til å nærmest starte prosessen på nytt,
med nye utredninger og tomtevurderinger. Det kan nå konstateres
at idéfase-utredningen er over og prosjektet har gått
over i konseptfasen, i hovedsak med de samme konklusjonene som fylkeskommunen
kom frem til. Ferdigstillelse av nytt sykehus er nå stipulert
til 2012 med bakgrunn i at det ikke finnes lånemidler før
i 2009 og byggetid er beregnet til 3-4 år. Sykehuset Østfold
i Fredrikstad kan ikke holdes i drift lenger enn til 2012 uten store
og kostbare bygningsmessige utbedringer (anslått til 1-1,5 mrd.
kroner). Derfor haster det med en avgjørelse om et nytt Østfold
sykehus. Ved en gjennomføring av Østfoldsykehuset
vil det kunne tas ut en gevinst på 184 mill. kroner i reduserte
driftsomkostninger.
Som følge av fremtidige behov, er det ytret ønske om
investeringer i prosjekter rundt om i hele landet. Det er også etter
forslagsstillernes syn, viktig å legge til rette for investeringer
innen sykehussektoren, nettopp for å sikre landets innbyggere
et godt og velfungerende helsevesen i fremtiden.
OPS (offentlig, privat samarbeid)-finansiering vil etter forslagsstillernes
syn kunne være med på å finansiere prosjekter
innenfor sykehussektoren, som gjør at prosessen går
langt fortere enn hva man kan forvente med dagens investeringshastighet
over statsbudsjetter. Pensjonskasser og livselskap vil i lys av
pensjonsreformen få økt behov for langsiktige plasseringer
med lav risiko for å møte fremtidige krav om pensjonsutbetalinger.
Det er i dag få slike plasseringsalternativer i markedet.
Utleggelse av "sykehuslån" (i form av obligasjoner) vil
kunne dekke denne økte etterspørselen. Helseforetakene
vil fremstå som en av de beste kredittene i obligasjonsmarkedet.
Planlagte byggeprosjekter vil kunne realiseres raskere.
Det er fullt mulig å forskuttere bevilgninger til sykehusinvesteringer
over statsbudsjettet, samt at det er markedsmessig etterspørsel
for langsiktige investeringer i livselskap, pensjonskasser og øvrige
langsiktige investorer. Forslagsstillerne viser videre til at det ikke
vil bli økt press i økonomien ved OPS-finansiering
av sykehusinvesteringer, da dette er midler som allerede er i omløp
i markedet.
Forslagsstillerne mener det kan være aktuelt å se på både
mellomfinansiering og langsiktig finansiering ved hjelp
av slike obligasjonslån, da dette er med på å bidra
til en raskere realisering av gode prosjekter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at det kan etableres OPS (offentlig, privat samarbeid)-prosjekter knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle medføre behov for endringer i lovverket, legges dette frem for Stortinget til behandling i løpet av høstsesjonen 2006-2007.
16. juni 2006