Til Stortinget
Elever i videregående skole betaler mellom 2 000 og
10 000 kroner for skolemateriell i året. Det er svært
høye materiellkostnader på enkelte yrkesfaglige
linjer, og kopi- og papiravgiftene er stadig økende. Prisen
på skolebøker er fortsatt svært høy,
og det er mange elever i videregående skole som faller
utenfor de ordinære stipendordningene fra Statens lånekasse for
utdanning.
I flere valgkamper har det vært sterkt politisk fokus
på at elevene i videregående skole skal ha gratis skolegang.
I skoledebatter over hele landet har mange partier foreslått
elevenes materiellkostnader fjernet. Det er imidlertid ingen partier
som har evnet å få til en varig ordning som ivaretar
valgløftene gjennom flere år, til tross for enkelte
forsøk.
Regjeringen Stoltenberg I innførte en utlånsordning
i 2000. Denne ble fjernet av regjeringen Bondevik II mot et vesentlig
forbedret bokstipend gjennom Statens lånekasse for utdanning.
Regjeringen har i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) nå varslet
at den vil komme tilbake til Stortinget med forslag om hvordan en
skal oppnå en tilfredsstillende ordning for å sikre
elevene i videregående skole gratis skolegang. Imidlertid
er forslagsstillerne kjent med enkelte av erfaringene som ble gjort
i forbindelse med innføringen av en begrenset utlånsordning
for skolebøker i 2000. Ordningen viste seg å være
lite vellykket, både fordi den var begrenset i omfang,
og fordi den medførte at elevene måtte levere
bøkene tilbake til skolen. Brukte bøker blir fort slitt.
Bøkene blir videre et lite hensiktsmessig arbeidsverktøy
for elevene, fordi de må leveres tilbake uten understrekninger,
uthevinger eller andre inskripsjoner. Det er en utstrakt studiemetodikk å bruke
bøkene aktivt ved innarbeiding av ulik type. Videre vil
innlevering naturligvis ha som konsekvens at elevene ikke kan benytte
disse i forbindelse med yrkesutøvelse senere i livet.
Utlånsordningen fra 2000 var også begrenset
til kun å gjelde bøker. Særlig yrkesfaglige
elever har behov for en rekke praktiske verktøy og utstyr
til bruk i sin utdannelse, og det er nødvendig å sikre
disse elevene samme rett til gratis utdannelse som elever
på allmennfaglige studieretninger.
En utlånsordning sikrer heller ikke prinsippet om fritt
bokvalg. Dette prinsippet er viktig, både for å sikre
konkurranse om produksjonen av best mulig skolebøker og
fordi elever har ulike preferanser for valg av skolebøker.
Det er ofte stor forskjell i den pedagogiske tilnærmingen
i ulike lærebøker, og det er viktig at elevene
kan velge de lærebøkene som gir den enkelte elev
best mulig læringsutbytte.
Ordningen med utlånsbøker fører også til
en redusert utviking av lærebøker, særlig
med hensyn til oppdateringer og fornyelse. Det vil etter forslagsstillernes
mening bidra til å redusere antallet lærebokforfattere
og derigjennom kvaliteten på lærebøker generelt,
både fordi oppdateringer uteblir, men like mye fordi konkurransen
mellom forfatterne i stor grad vil utebli. Innkjøp av nye
lærebøker kan fort bli salderingspost ved de enkelte
skolene hvis skolene selv står for innkjøpsordningene.
Skolen kan stå overfor vanskelige prioriteringer mellom
undervisningstimer eller undervisningsmateriell. Etter forslagsstillernes
mening vil elevene tape totalt sett på en slik ordning,
særlig på lang sikt.
Forslagsstillerne er videre kjent med at en rekke aktører
er opptatt av at en tar i bruk erfaringene med den forrige utlånsordningen
og vurderer en annen ordning for elevene i form av en ordning med
stipend og bokkort (jf. brev av 19. januar 2006 til Kunnskapsdepartementet
fra Elevorganisasjonen, Den norske Forleggerforening, Den norske
Bokhandlerforening, Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, HK media
og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening).
Forslagsstillerne mener en utlånsordning bør være
uaktuell politikk tatt ovenstående i betraktning. Forslagsstillerne
vil be Regjeringen innføre en ordning med bok- og materialkort
som gir elevene en rekvisisjon på konkrete bøker
i henhold til pensumliste og konkret utstyr i henhold til en materialliste.
Det må etableres kontrollordninger som hindrer misbruk av
en slik ordning. På denne måten vil en sikre at
alle får tilgang til nødvendige bøker
og utstyr, samtidig som eleven selv velger leverandør.
Dette sikrer et forsvarlig tilbud av skolebøker og skoleutstyr
gjennom fri konkurranse og valgfrihet for eleven. Ordningen kan
kombineres med krav om tilbakelevering av bøker og utstyr
ved avbrutt skolegang eller misbruk av ordningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for etablering av en ordning med bok- og materialkort, som sikrer elever i videregående skole gratis skolemateriell.
11. september 2006