Til Stortinget
Med vedtak av energiloven i juni 1990 fikk Norge et lovverk som
la hovedprinsippene for et mer effektivt og markedsbasert omsetningssystem
for kraft. Loven ga et rettslig grunnlag for effektivisering av kraftmarkedet
og en mer fleksibel bruk av kraft. Videre la lovreglene til rette
for at organiseringen innen energiforsyningen sikrer en samfunnsøkonomisk
riktig tilpasning i produksjon og forbruk. Lovreglene skulle også kunne
brukes til å fremme energiøkonomisering. Målene
for kraftforsyningen var fortsatt å sikre en samfunnsøkonomisk
rasjonell utnyttelse av kraftressursene, legge til rette for en
sikker kraftforsyning og utjevne prisene til forbrukerne.
Myndighetenes rolle er først og fremst knyttet til etablering
av hensiktsmessige rammebetingelser og de nødvendige institusjoner
for markedstilsyn og monopolkontroll. Energiloven bygger på prinsippet om
konsesjon for kraftproduksjon. I Ot.prp. nr. 43 (1989-90), side
23 skriver regjeringen at:
"Det er en grunnleggende oppgave for energimyndighetene å sørge
for en tilfredsstillende sikkerhet i leveringen av energi. Oppgavene
vil bli ivaretatt gjennom å påvirke de generelle
rammene for utbygging og energiøkonomisering og gjennom
konsesjonsvilkårene. (…) Det vil fortsatt være
en viktig oppgave for myndighetene å bidra til koordinering
av store utbyggingsprosjekter som berører vesentlige samfunnsinteresser."
Med etableringen av Nord Pool i 1996 fikk vi et integrert nordisk
kraftmarked bygd på kraftutveksling og stor grad av felles
prissetting. Internasjonalt har den norske energiloven på mange
måter vært en foregangsmodell for et markedsregulert
kraftregime også i andre land.
I dag er rammene for den norske kraftforsyning det nordiske kraftmarkedet
som Norge er en del av gjennom overføringsforbindelsene.
Det nordiske markedet er viktig for å oppnå effektiv
bruk av de samlede ressurser og for å sikre forsyningssikkerheten.
Eller som det heter i ministererklæringen fra møtet
for de nordiske energiministrene i Bodø 7. og 8. september
2006:
"Dagens situasjon med lite vann i magasinene og høye
kraftpriser understreker ytterligere betydningen av et velfungerende
og harmonisert nordisk kraftmarked."
Det nordiske elmarkedet blir også stadig mer knyttet
til det europeiske markedet.
Det er allment erkjent at energiloven har fungert bra i forhold
til flere av de sentrale målene for loven. Vi har fått
en mer effektiv utnyttelse av kraftressursene og et mer fleksibelt
system. Forbrukerne har nytt godt av lave strømpriser over
lange perioder. Utviklingen de senere årene har vist at
kraftmarkedet fungerer etter hensikten når det gjelder
håndtering av uventede svingninger i tilsiget, men bare
til en viss grad når det gjelder insentiver til nye investeringer
i ny produksjonskapasitet.
Når produksjonskapasiteten i kraftforsyningen nå utnyttes
effektivt, kommer forsyningssikkerhet i fokus. Dette er særlig
aktuelt i perioder med usikkert tilsig til vannreservoarene. I tillegg
er det ønskelig å øke energifleksibiliteten
ved å introdusere kraft fra nye fornybare energikilder,
og dermed gjøre oss mindre avhengige av vannkraften.
Nå opplever Norge en situasjon med usikkerhet rundt
forsyningssikkerheten. Vårt kraftsystem er sårbart
i tørrår, og vi ser store svingninger i pris.
Det skaper usikkerhet hos mange forbrukere. Generelt for Norge fungerer
kraftsystemet tilfredsstillende, men i områder med lite
produksjon og høyt forbruk av kraft avsløres systemproblemene.
Tydeligst vises det i Midt-Norge som i dag har en anstrengt situasjon
med kraftmangel. Her har ikke markedet klart å generere ny
kraft i takt med behovene for mer. En sentral erkjennelse fra erfaringene
i denne regionen er at markedsregimet sviktet og reagerer for sent
i forhold til behovene for mer kraft. Det er derfor grunn til å hevde
at en ren markedsstyring ikke ivaretar forsyningssikkerheten på en
god nok måte.
Et rent markedsbasert kraftsystem er også sårbart i
forhold til flaskehalser i forsyningsnettet (infrastrukturen) og
bortfall av produksjon knyttet til teknisk svikt og vedlikehold.
Dette påvirker både priser og tilgang på kraft.
Utfordringene i energimarkedet i dag er å få utløst ny
produksjon av kraft for å bedre forsyningssikkerheten.
Det er gitt konsesjon blant annet til gasskraftverk og til mange
små og mellomstore vannkraftprosjekt. I perioden 2001-2005
(regjeringen Bondevik II) er det gitt konsesjon til 2,3 TWh
ny vannkraft. Til sammenligning ble det på hele 1990-tallet
gitt konsesjon til 2,1 TWh. Men det tar tid å få opp
ny kraftproduksjon. Det er en lang planleggingsperiode, omfattende
godkjenningsprosess og markedsutsiktene er vanskelig å vurdere
eksakt. Dette skaper usikkerhet rundt hvor raskt nye investeringer
kan komme og få effekt i markedet.
Det hevdes at det er strenge miljøkrav fra politisk hold
som er årsak til for liten utbygging av ny kraft. De fleste
vil være enige om at politiske myndigheter skal balansere
ulike hensyn og er forpliktet til å stille miljøkrav
som tar vare på avgjørende forutsetninger for
livsgrunnlaget til kommende generasjoner, som artsmangfold og stabilt
klima. Det vil alltid være uenighet om nøyaktig
hvor listen skal ligge når det stilles slike miljøkrav.
Det er imidlertid åpenbart at all fremtidig energiproduksjon
uansett vil måtte utfordres av ulike krav fra
miljømyndighetene.
Miljøkrav er imidlertid ikke en tilstrekkelig forklaring
på de utfordringer vi nå møter med forsyningssikkerheten.
Situasjonen i Midt-Norge er her en god illustrasjon, hvor en gasskraftkonsesjon
(Industrikraft Midt-Norge) på om lag 6 TWh har
stått ubenyttet i 5 år, fordi utbygger er usikker
på fremtidig lønnsomhet. Den andre aktuelle gasskraftkonsesjonen
i regionen (Tjeldbergodden) ble fremmet på et tidspunkt
der den mulige kraftkrisen inntreffer lenge før produksjonsstart
i kraftverket. Imidlertid er det også her usikkerhet om
hvorvidt investeringsbeslutning faktisk vil bli fattet. Utsikten
til kraftmangel og prissignaler/forventninger om fremtidige
priser har altså ikke utløst tilstrekkelig ny
produksjon i tide.
Balansen mellom miljø og energiforsyning vil alltid
måtte være en relevant diskusjon i forhold til
forsyningssikkerhet. Eksemplet foran illustrerer imidlertid at dette
ikke er en tilstrekkelig forklaring på de utfordringer
vi står overfor. Det er derfor behov for å vurdere
den tilgang på virkemidler som myndighetene ved ansvarlig
statsråd har, for å sikre energiforsyningen.
Myndighetenes rolle i et markedsbasert kraftsystem er å påvirke
rammevilkårene og føre kontroll med aktørene.
Men forsyningssikkerhet for innbyggerne er også et politisk
ansvar. Det gjelder alle aspekter ved dette. Myndighetene må derfor,
når markedet svikter, kunne påvirke kraftproduksjon
og sikre forsyning til forbruker (sluttbruker). I dag er det mange
aktører i kraftmarkedet som skal ivareta sine interesser.
Samtidig er lovgivningen ikke eksplisitt nok på hvem som
har ansvar og hvor det overordnede ansvaret for kraftforsyningen
er plassert.
Det er viktig med en lovgivning som sikrer en god balanse mellom
marked og politisk styring gjennom reguleringer og initiativ. Dette
understrekes blant andre av nobelprisvinneren i økonomi,
Joseph E. Stiglitz når han skriver:
"Without appropriate government regulation and intervention,
markets do not lead to economic efficiency" (Making globalization
work, London 2006, side XIV).
Regjeringen bør ha det overordnede ansvar for forsyningssikkerheten.
Ansvarlig statsråd må ha virkemidler som vedkommende
med sikkerhet vet vil virke.
På denne bakgrunn er det naturlig å vurdere
enkelte sider ved energiloven på nytt, ut fra de erfaringer
som er gjort og ut fra de utfordringer vi nå står overfor.
Målet for vurderingen er å justere balansen mellom
markedet og plikten til politisk styring når markedet ikke
er tilstrekkelig for å ivareta forsyningssikkerheten. Selv
om det er viktig å ta vare på hovedtrekkene i
kraftmarkedet, er det i denne sammenheng viktig å få et
lovverk som tydelig legger ansvaret for forsyningssikkerheten hos
regjeringen ved ansvarlig statsråd, og som gir staten ved
regjeringen rett og plikt til å sikre at ny produksjon
kommer i stand i enkelttilfeller, der markedet svikter ved at markedsaktørene
ikke i tide investerer i ny produksjon. Loven må gi staten
en klar hjemmel til å iverksette de tiltak som er nødvendige
for at tilstrekkelig utbygging kommer i gang, for eksempel økonomiske garantier,
egne selskap, juridiske pålegg eller lignende.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring i energiloven
som tydeliggjør ansvaret for forsyningssikkerheten og gir
staten rett og plikt til å sikre at ny kraftproduksjon
kommer i stand i tilfeller der markedet ikke skaper tilstrekkelig
kraftproduksjon.
30. november 2006