Til Stortinget
I budsjettet for 2006 fjernet Regjeringen skattefritaket for
arbeidsgivers dekning av ansattes behandlingsutgifter under sykdom
og av behandlingsforsikringer. Ordningen ble gjennomført
av regjeringen Bondevik II som følge av budsjettforlik
mellom de daværende regjeringspartier og Fremskrittspartiet
i 2003. Til og med inntektsåret 2005 var dette en godt fungerende
ordning. Det er grunn til å tro at ordningen bidro til
at folk fikk raskere behandling og kom raskere tilbake i jobb. Videre
at kostnadene ble mindre for arbeidsgiverne som reduserte sykelønnsutgiftene,
og at produksjons- og effektivitetstap ble lavere i bedriftene.
Det må også antas at sykelønnsutgiftene for
staten ble redusert som en følge av dette. Ordningen bidro
også til å utnytte ledig kapasitet i behandlingsapparatet.
Ordningen var beregnet til å ha et skatteproveny på 20
mill. kroner. Forslagsstillerne mener imidlertid at de positive
effektene av ordningen er større for den enkelte, bedriftene
og for samfunnet.
Etter at regjeringen Stoltenberg II fjernet ordningen, har vi
igjen fått et regelverk som motvirker at ansatte og arbeidsgivere
i fellesskap kan unngå langvarige sykefravær,
og i verste fall et liv på trygd for arbeidstakerne. Beskatningen
hindrer med andre ord nettopp den utviklingen og det samarbeid partene
i arbeidslivet tilstreber. I stedet blir resultatet for arbeidstakere
og arbeidsgivere at de får en ekstra skatteregning ved å følge
opp IA-avtalens intensjoner.
Forslagsstillerne understreker at norske bedrifter i svært
mange bransjer har betydelige bemanningsproblemer i et meget stramt
arbeidsmarked. Høyt sykefravær forsterker bedriftenes
problemer med til enhver tid å ha tilstrekkelig kvalifisert
arbeidskraft. Det blir da et paradoks at Regjeringen under budsjettbehandlingen
finner 630 mill. kroner til å kjøpe raskere behandling
for sykmeldte arbeidstakere, mens arbeidsgivere og ansatte som følger
opp dette uten statlige bidrag, blir beskattet.
Forslagsstillerne peker også på at det i den
offentlige debatt nå fremkommer at nærmest alle
organisasjonene på arbeidstakersiden er enige om at skatteregler
som direkte forhindrer at IA-avtalen oppfylles og at sykefraværet
reduseres, bør endres. Dette tilsier en fornyet vurdering
av en slik type ordning. Forslagsstillerne legger til grunn at ordningen
praktiseres slik at andre pasientgrupper ikke fortrenges.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, som en oppfølging av IA-avtalen, med virkning senest fra 1. juli 2007, fremme forslag om endringer i skatteloven § 5-15, slik at det kan gis forskriftshjemmel for skattefritak for arbeidsgivers dekning av ansattes behandlingsutgifter under sykdom og av behandlingsforsikringer.
19. desember 2006