Til Stortinget
Formålet med habilitering og rehabilitering er å gi mennesker
som er rammet av skade, sykdom eller funksjonshemning en ny mulighet
til å mestre hverdagen, og til å delta i samfunns-
og arbeidsliv. Stortinget trakk opp retningslinjer for habiliterings-
og rehabiliteringstilbudet i Innst. S. nr. 178 (1998-1999) til St.meld.
nr. 21 (1998-1999) Ansvar og meistring, en heilskapleg rehabiliteringspolitikk.
Hovedmålet med de strategiene som meldingen trakk opp,
var å sikre et mer systematisk og effektivt habiliterings-
og rehabiliteringsarbeid på brukernes premisser.
SINTEF Unimed har på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet
utarbeidet rapporten "Nasjonal plan for rehabilitering, kartlegging
av behov". Rapporten er publisert i august 2005, og bygger på en
spørreundersøkelse blant 44 pasientorganisasjoner.
Hovedkonklusjonen i rapporten er at det er behov for et bedre
tilbud innenfor habilitering og rehabilitering både på kommunalt
nivå og i spesialisthelsetjenesten. I Helsetilsynets oppsummeringsrapport
etter et landsomfattende tilsyn med habiliteringstjenesten til barn i
2006, fremgår det at bare 2 av 40 kommuner hadde et tilbud
i samsvar med lovkravene på området. Helsetilsynet
påpeker i rapporten at det ikke finnes et likeverdig
habiliteringstilbud til barn over hele landet. I St.prp. nr. 44
(2006-2007) viser Regjeringen til at ventetiden for tverrfaglig,
spesialisert rehabilitering for rusavhengige er for lang. Ifølge
opplysninger som er innhentet av landsforeningen for trafikkskadde,
er det bare 50 pst. av pasientene med alvorlige hodeskader som får
et tilbud om tidlig rehabilitering. Et slikt tilbud er avgjørende
for at mennesker med hodeskader skal kunne gjenvinne viktige funksjoner.
I Helse- og omsorgsdepartementets budsjettproposisjon for 2007 heter
det at habilitering og rehabilitering ikke har tilstrekkelig oppmerksomhet
og prioritet, verken i primærhelsetjenesten eller i spesialisthelsetjenesten.
I lys av de manglene som er dokumentert i tilbudet om habilitering
og rehabilitering, er det alarmerende at antall døgnbaserte
rehabiliteringsplasser ifølge norsk pasientregister ble
redusert med 16 pst. i 2006. Samtidig som pasientene opplever ventetider og
mangel på tilbud, melder opptreningsinstitusjoner over
hele landet at de driver med redusert kapasitet som følge
av begrensninger i avtalene med regionale helseforetak.
Det er en hovedutfordring for det norske samfunnet at én
av fem i yrkesaktiv alder står utenfor arbeidslivet. Et
bedre tilbud om habilitering og rehabilitering vil bidra til at
flere kan inkluderes i arbeidslivet og være selvforsørgende.
Det er imidlertid like viktig å styrke tilbudet til mennesker
som ikke er i yrkesaktiv alder, herunder barn og eldre. Et bedre
tilbud om habilitering og rehabilitering vil være en investering
i bedre livskvalitet for mange mennesker, og vil samtidig redusere
behovet for omsorgstjenester. Dette er særlig viktig i
lys av at behovet for omsorgstjenester øker sterkt som
følge av en dobling av antall eldre over 80 år
de neste 35 år. Den neste store helsepolitiske satsingen
bør være innenfor habilitering og rehabilitering.
Det er nødvendig å iverksette en forpliktende opptrappingsplan
for habilitering og rehabilitering, som sikrer bedre kapasitet og
kvalitet i tilbudet om habilitering og rehabilitering. Opptrappingsplanen må sikre øremerkede
midler til å styrke tilbudet både i kommuner og
helseforetak. Planen skal bidra til et bedre tilbud til alle som
har behov for habilitering og rehabilitering, uavhengig av alder,
funksjonsnivå og diagnose. Det er avgjørende å styrke
samhandlingen mellom kommuner og helseforetak for å gi
pasientene et bedre tilbud. Det bør derfor gis særskilte
tilskudd som stimulerer til et helhetlig tjenestetilbud for pasientene,
i samarbeid mellom ulike forvaltningsnivå og
aktører.
Opptrappingsplanen må videre omfatte økte bevilgninger
til forskning som kan bidra til økt kunnskap om effekten
av ulike habiliterings- og rehabiliteringstiltak.
Det er også nødvendig at opptrappingsplanen
bidrar til mer langsiktige og forutsigbare rammebetingelser for
private aktører, som sikrer at disse fortsatt kan spille
en viktig rolle som supplement til de tilbudene som drives i offentlig
regi. I vurderingen av hvorvidt et habiliterings/rehabiliteringstilbud
skal drives av offentlige eller private, må det legges
avgjørende vekt på kvaliteten i tilbudet, tilgjengelighet for
brukerne og kostnadseffektivitet. For å sikre åpenhet
og etterprøvbarhet bør bruk av private tilbydere
baseres på anbud. Avtaler mellom private aktører
og offentlige myndigheter må være langsiktige for å gi
virksomhetene nødvendig forutsigbarhet for driften.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme et forslag om en opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering, med øremerkede midler til å styrke tilbudet både i kommunene og i spesialisthelsetjenesten. Det må også etableres særskilte tilskudd for å stimulere helhetlige tilbud i samhandling mellom disse.
29. mars 2007