Til Stortinget
Det har de siste årene vært en betydelig økt
interesse for utbygging av vindmølleparker. Dette har blant
annet bakgrunn i høyere strømpriser, økende underbalanse
i kraftforsyningen, prospekter for flere direkte og indirekte støtteordninger,
positive politiske signaler, samt teknologiutvikling.
Stortingsflertallet har tidligere spesielt fremhevet vindkraft
som en miljøvennlig og fornybar ressurs, i tillegg til
at den kan redusere Norges store avhengighet av vannkraft. Bondevik
II-regjeringen satte en konkret målsetting for bygging
av vindkraftverk tilsvarende 3 TWH innen 2010. Også Stoltenberg
II-regjeringen har gitt uttrykk for at vindkraft skal være
et satsingsområde.
Forslagsstillerne mener de rikspolitiske uttalte målsettinger
ikke må resultere i at lokaldemokratiet blir oversett.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ga 19. februar
2007 konsesjon til Statkraft Development AS vedrørende
byggingen av Selbjørn kraftverk i Austevoll, til tross
for at et enstemmig kommunestyre i Austevoll vedtok 14. desember 2006
at kommunen ikke ville ha vindmøllene. Kommunen vedtok
samtidig støtte til tre mindre vindkraftprosjekt på Stolmen,
Kvalvåg og Store Kalsøy.
Forslagsstillerne anser dette som et alvorlig angrep på lokaldemokratiet,
og det skaper presedens som medfører konsekvenser for langt
flere enn dem som blir rammet av dette vedtaket i Austevoll.
Det er søkt konsesjoner for flere tusen vindmøller langs
norskekysten, mange av disse møter betydelig motstand lokalt.
Når Regjeringen ved NVE nå etablerer
praksis med tvang, vil det få konsekvenser for mange lokalsamfunn
langs kysten. En slik praksis vil etter forslagsstillernes mening
være et alvorlig angrep på lokaldemokratiet. Det
er et paradoks at sentrale myndigheter forsøker å nekte
kommunene å gi tillatelse til å bygge naust og
sjøhus, men tvinger dem til å tillate vindmølleparker
de ikke vil ha.
Behovet for ny kraft i Norge er betydelig. Olje- og energiminister
Odd Roger Enoksen har ved flere anledninger påpekt at Norge
har en negativ kraftbalanse i normalår. Løsningen
på kraftutfordringen er like fullt ikke bruk av tvang i
enkeltkommuner for å bygge vindmøller. Forslagsstillerne
viser til at flere kommuner er positive til vindkraftanlegg, og
at lokalisering av slike prosjekt bør legges dit. I tillegg
finnes det hundrevis av småkraftprosjekt rundt i landet
som kan bygges ut. Disse vannkraftutbyggingene representerer som
regel langt mindre miljøinngrep, og de trenger som regel
langt mindre eller ingen økonomisk støtte fra
staten for å la seg realisere. Vannkraft er også med
på å støtte effektbalansen i nettet ettersom
det alltid kan kobles inn. I og med at vindkraft bare produserer én
av tre timer i løpet av året, kan de ikke sies å ha
den samme verdien i forhold til å støtte opp i
områder med effekt-utfordringer. Regjeringens vedtak om
vern av Vefsna indikerer at Regjeringens prioritering av tiltak
vedrørende kraftsituasjonen er høyst selektiv.
Kraftutbygging av Vefsna, i tråd med den miljøtilpassete
utbyggingen som prosjektert i "Muligheter Helgeland", kunne ha gitt
1,3 TWH ny vannkraft. Når linjen fra Helgeland til Nordmøre
blir ferdigstilt, ville denne utbyggingen vært et verdifullt bidrag
for å avhjelpe kraftkrisen i Midt-Norge.
Vindkraft kan være et bidrag til økt kraftproduksjon.
Foreløpig er vindkraft en forsvinnende liten del av kraftproduksjonen
i Norge. Til nå er det bygd ut ca. 0,9 TWH vindkraft. Nå tyder
derimot mye på at vi står foran ønsker
om ny utbygging av vindkraftproduksjon.
Ifølge Dagens Næringsliv (DN) 9. november 2005,
har "statlige subsidier ført til vindmølleprosjekt
for 15 milliarder kroner". Tre TWH vindkraft er konsesjonsbehandlet
og klar til å bygges ut, mens tre TWH er til konsesjonsbehandling
og vil bli avgjort i løpet av ett år. Ytterligere
21 TWH er meldt inn, men DN melder at bare en mindre del av dette
vil komme til konsesjonsbehandling. Man regner med at forannevnte
tall vil medføre minst 3 350 nye vindmøller langs
kysten. Til sammenligning er det beregnet at utbygging av småkraftverk
har et potensial på inntil 25 TWH, mens opprusting av kraftverk
og nye større vannkraftverk har et potensial på 18
TWH. I tillegg nevner DN at: "det meste av den aktuelle vannkraften har
lavere utbyggingskostnader enn vindkraften". Det samme konkluderer
forskerne Arild Hervik og Lasse Bræin fra Møreforskning
med i en rapport til Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).
Regjeringens støtteordning for fornybar energi har riktignok medført
at mange vindkraftprosjekter blir lagt på is, men den prinsipielle
problemstillingen som forslagsstillerne reiser, er viktig å få avklart.
Miljøkonfliktene i forbindelse med vindkraftprosjekt øker.
Derfor kan vi anta at langt flere situasjoner vil oppstå tilsvarende
den i Austevoll. Flere naturvernorganisasjoner frykter at naturinngrepene
ved bygging av vindmøller i mange tilfeller er vel så store og
større enn ved bygging av vannkraft eller småkraft,
sett i forhold til mengden kraft som blir produsert. Ifølge
Norsk Telegrambyrå A/S (NTB) 6. november
2005 mener lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken,
at vindkraftbransjen og NVE har lagt seg på en linje som
provoserer opinionen unødvendig, og at det på den
måten skapes en unødvendig motstand mot vindkraft.
Norges Miljøvernforbund sendte 27. oktober 2005
et brev til miljøvernministeren med krav om utarbeidelse
av en samlet plan for vindkraftanlegg. De viser til at store arealer
inngrepsfrie naturområder går tapt, og at det går
med rundt 200 daa ved bygging av en 70 MW vindpark.
Ny forskning viser at naturinngrepene ved bygging av vindmøller
er vel så store og større enn ved bygging av miljøtilpasset
vannkraftutbygging eller småkraft, sett i forhold til mengden
kraft som blir produsert. For eksempel er vanlige gasskraftgeneratorer
på mellom 800 og 1000 MW, mens en stor vindmølle
typisk er på bare 2-3 MW. I tillegg kan en gasskraftgenerator
gå kontinuerlig med full effekt, mens vindmøller
er avhengig av vindstyrken. Det trengs dermed 134 vindmøller à 2,5
MW (3000 timer brukstid) for å produsere 1 TWh
strøm. I forhold til et 800 MW gasskraftverk trengs det
dermed nesten 1 100 store vindmøller (2,5 MW)
for å produsere tilsvarende mengde kraft. Dersom vindforholdene
bare tillater 2 500 timer drift, så trengs hele
1 280 vindmøller for å dekke opp for
et gasskraftverk.
NVE er delegert myndighet til å treffe vedtak om å bygge
og drive vindkraftanlegg for å sikre nasjonale interesser
innenfor energisektoren. NVE har, som nasjonal konsesjonsmyndighet,
mulighet til å sikre nødvendig samordning mellom
prosjekter og vurdere prosjekter opp mot hverandre. Anlegg med spenning over
1 000 V krever konsesjon etter energiloven.
NVEs behandling etter energiloven samordnes med den kommunale
planbehandlingen av det enkelte prosjekt, i henhold til "retningslinjer
for planlegging og lokalisering av vindkraftverk". NVE har, i medhold
av energiloven, myndighet til å fastsette hvilke vilkår
et vindkraftverk skal bygges og drives etter.
I konsesjonsbehandlingen av vindkraftprosjekter skal NVE ivareta
både miljøhensyn og tekniske/økonomiske
hensyn og foreta en helhetlig vurdering av om de positive virkningene
av et omsøkt vindkraftverk er større enn de negative.
En slik vurdering vil være en avveining av ulike hensyn,
og vil hovedsakelig måtte basere seg på faglig
skjønn.
Forslagsstillerne mener innspill fra lokaldemokratiets folkevalgte
representanter bør legges så tungt til grunn at
det kan fungere som veto i de saker hvor kommunen ikke ønsker
vindkraftanlegg.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovforslag som medfører at det ikke gis konsesjon til vindkraftanlegg uten vertskommunens samtykke.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om eventuelt ønskede lovendringer som avklarer hvilke kriterier for utbygginger som eventuelt er av så stor nasjonal betydning at det rettferdiggjør unntak fra vedtaket i pkt. I.
29. mars 2007