Til Stortinget
At lærermangel og beslektede problemstillinger er et
problem og en politisk utfordring i mange land er ikke noe nytt.
For eksempel har det i OECD-rapportserien "Education at a Glance"
blitt slått fast at i de kommende tiårene vil
den overveiende tendensen i en rekke OECD-land være at
antall elever øker mens et stigende antall eldre lærere
vil pensjonere seg. Parallelt med dette er rekrutteringen av yngre
lærere for dårlig. Også i OECD-rapporten
"Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective
Teachers" (2005) – som analyserer 25 lands utvikling på nevnte
område, herunder Norge, blir dette fremhevet som utviklingstrekk
det er behov for å ta på alvor, og flere mulige
tiltak vurderes og analyseres. I et av de tidlige kapitlene i rapporten
heter det blant annet:
"There are two broad concerns about the supply of teachers.
One relates to teacher numbers: many countries are either currently
experiencing, or will shortly face, a quantitative shortage of teachers.
There are particular concerns about teacher shortages in areas such
as mathematics, science, ICT and languages. (…) The other
concern is more qualitative, and reflects trends in the composition
of the teacher workforce in terms of academic background, gender, knowledge
and skills. The ageing of the teacher workforce is compounding recruitment
concerns."OECD (2005), Teachers Matter: Attracting, Developing
and Retaining Effective Teachers, s. 39.
Oppslag i media den siste tiden har aktualisert problematikken
knyttet til den forestående lærermangelen i norsk
skole. Ifølge tall fra Utdanningsforbundet, som baserer
seg på Kommunenes Sentralforbunds (KS) lønns-
og personalstatistikk per 1. oktober 2005, er halvparten
av lærerne i videregående skole over 50 år,
mens det i grunnskolen er 37 prosent i samme aldersgruppe. Samtidig
opplyses det at gjennomsnittsalderen for ansatte i den videregående
skolen er 49 år. I løpet av en tiårsperiode
vil man derfor trolig måtte erstatte et ikke ubetydelig
antall lærere i den videregående skolen. Et noe
lavere tall må påregnes for grunnskolen, gjennomsnittsalderen for
ansatte opplyses å være 45 år, men det
er likevel klart at det også vil være et betydelig
lærerunderskudd på dette nivået med mindre
målrettede tiltak settes inn. Parallelt med dette øker
antallet elever. For eksempel er det slik at antallet personer mellom 16
og 18 år har gått opp med tjue tusen siden 2001, og
skal øke med ytterligere femten tusen til 2009. Det er
således høyst usikkert om, og lite trolig at,
antallet nyutdannede lærere vil kunne kompensere for disse utviklingstrekkene,
særlig med tanke på etterspørselen etter
velkvalifisert arbeidskraft i dagens arbeidsmarked.
[Figur:fig8-68.eps]Figuren viser alderssammensetningen
for lærere i videregående opplæring i
hele landet med unntak av Oslo i 2005.
Kilde: Utdanningsforbundet/PAI 2005.
Etter forslagsstillernes mening er det derfor et åpenbart
behov for et nasjonalt og helhetlig planmessig arbeid for å rekruttere
nye lærere og i større grad beholde eldre lærere,
særlig i den videregående skolen. Tilsvarende
plan bør innen rimelig tid også iverksettes med
hensyn til lærere i grunnskolen, men forslagsstillerne
er av den oppfatning at presset er størst i den videregående
skolen, og at man derfor bør prioritere planarbeidet til
dette nivået i første omgang, det vil si innen
utgangen av 2007. Erfaringene knyttet til utarbeidelsen og iverksettingen
av en nasjonal rekrutteringsplan for lærere i den videregående
skolen antas uansett å ha betydelig overføringsverdi
med hensyn til tilsvarende plan for lærere i grunnskolen.
Rekrutteringsplanen bør derfor utformes slik at den på sikt
kan utvides til å gjelde hele grunnopplæringen,
noe forslagsstillerne ser for seg bør skje innen utgangen
av 2008. Forslagsstillerne vil understreke at rekrutteringsstrategier
for lærere i grunnskolen og i den videregående
skolen uansett må sees i sammenheng, og også ta
høyde for at rekrutteringen blant annet vil kunne påvirkes
av endrede kompetansebestemmelser og inntaksregler til lærerutdanningen.
Det finnes allerede en rekke internasjonale rapporter og forskningsfunn
som berører temaet lærerrekruttering i vid forstand.
Disse bør i overveiende grad legges til grunn i utformingen
av en nasjonal rekrutteringsplan. Videre bør en slik plan,
uansett hvilket nivå planen rettes mot, etter forslagsstillernes
mening, minimum vektlegge følgende fire elementer:
1. Rekruttering av nye lærere
En nasjonal rekrutteringsplan for lærere må inneholde
strategier for hvordan man kan gjøre læreryrket
mer attraktivt og dermed få flere til å velge å bli
lærere. En betydelig innsats må legges ned for
at man skal sikre tilstrekkelig antall nye lærere i tiden
som kommer, blant annet gjennom målrettede informasjonskampanjer
o.a. Forslagsstillerne vil i denne forbindelse særlig peke
på det generelle behovet for å heve læreryrkets
status. En endring og utvidelse av allmennlærerutdanningen
vil etter forslagsstillernes mening blant annet kunne bidra til
dette.
2. Rekruttering av lærere
fra andre relevante yrker
En nasjonal rekrutteringsplan bør også tenke nytt,
blant annet i forhold til hvordan man i større grad kan
trekke veksler på kompetansen som finnes utenfor skolen,
og hvordan man kan nyttiggjøre seg denne. Forslagsstillerne
tenker her særlig på hvordan man for eksempel
kan rekruttere ingeniører som realfagslærere, økonomer
til å undervise i økonomifag og så videre.
Det bør vurderes om det bør opprettes særlige
incentivordninger for å tiltrekke denne type potensielle
lærere, herunder særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend.
Dette er tiltak som åpenbart vil være svært relevant,
særlig i videregående skole.
Etter forslagsstillernes mening er det å satse på systematisk
kompetanseheving noe av det viktigste man kan gjøre for å beholde
gode lærere og sikre den kompetansen det er behov for i
skolen. Forslagsstillerne vil i denne sammenheng blant annet vise
til Dokument nr. 8:81 (2005-2006) om å innføre
et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående
skole. Det er av avgjørende betydning at satsingen på kompetanseheving
blant norske lærere vedvarer, og ikke minst får
den nødvendige systematikk. I tillegg vil et systematisk
kompetansehevingstilbud bidra til å gjøre læreryrket
mer attraktivt.
4. Seniortiltak for å beholde
verdifull kompetanse i skolen
Et annet sentralt element i en rekrutteringsplan er behovet for å beholde
verdifull kompetanse i skolen lenger enn hva man gjør i
dag. Pensjonsalderen til lærere er i gjennomsnitt 60 år.
Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker
så mange som tre av fire lærere å arbeide
etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad
legges til rette for dette. Flere virkemidler bør vurderes
i denne sammenheng, herunder hvorvidt man i større grad
kan tilrettelegge for redusert arbeidsbyrde for eldre arbeidstakere. Dette
vil, i likhet med foregående punkt, også bidra
til å gjøre læreryrket mer attraktivt.
Listen foran må ikke ansees som uttømmende,
men angir etter forslagsstillernes mening en viktig retning for
arbeidet med å utforme og iverksette en helhetlig, nasjonal
rekrutteringsplan for lærere. Forslagsstillerne vil videre
understreke betydningen av å ha lærere med høy
kompetanse innen alle fagområder, og at det bør
være et mål for norsk skole å sikre at
alle elever møtes av profesjonelle lærere med
adekvat faglig og pedagogisk kompetanse. Særlig
viktig er det å rekruttere lærere med realfaglig
bakgrunn, men det er også viktig å minne om at
vi står overfor store utfordringer knyttet til det å rekruttere
lærere med kompetanse innenfor fremmedspråk. En
rekrutteringsplan bør selvsagt utformes også med
dette som bakteppe.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest innen utgangen
av 2007, iverksette en forpliktende nasjonal rekrutteringsplan for å sikre
tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i den videregående skolen.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest innen utgangen
av 2008, iverksette en forpliktende nasjonal rekrutteringsplan for å sikre
tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunnskolen.
16. april 2007