Til Stortinget
Kunnskapsløftet generelt og kompetanseløftet
for lærerne spesielt gir mye ansvar og stort handlingsrom til
lokale skoleeiere og lokal skoleledelse. Det er et lokalt ansvar å sørge
for skoleutvikling, og for at elevene skal få en god skolegang
og et godt læringsutbytte. Det er store og systematiske
forskjeller i læringsutbytte fra klasserom til klasserom
på samme skole. Dette er en klar indikasjon på at
skoleledelsen mange steder svikter i forhold til å skape
en skole hvor alle elevene får like muligheter, og der
lærernes kompetanse blir ivaretatt på en tilfredsstillende
måte. Det er for mange tilfeldigheter som avgjør,
og resultatet er at elevene ikke får samme mulighet til
et godt læringsmiljø.
Det er skoleeier som har ansvar for å sørge
for god skoleledelse. Det er gjennom et aktivt, ambisiøst og
pågående skoleeierskap, som setter krav til resultater
i skolen og som aktivt søker å styrke og utvikle en
god skoleledelse, at man kan oppnå sterkt og tydelig lederskap
i skolen. Staten har en viktig rolle å spille i å bestemme
overordnede krav og strategier, bevisstgjøre det lokale
eierskap og i å tilrettelegge for gode støttefunksjoner
og utdanningstilbud. Men staten må spille på den
lokale skoleeier for å nå resultater. Dette er
en underfokusert ansvarsfordeling som man må bli mer bevisst.
På samme måte må det bli et tydelig
skolelederansvar å sørge for godt læringsutbytte
ved den enkelte skole. Skoleledere møter stadig større
krav. Skole berører alle, og oppmerksomheten omkring resultater i
skolen er og bør være høy i befolkningen.
Skolelederen skal og må finne seg i å ha en sentral
plass i denne diskusjonen. Det er dokumentert at tydelig og kunnskapsbasert
ledelse er viktig for resultatene i skolen, men at ledelse har hatt
svakt fokus innen skolen generelt.
Kollegiet som en skoleleder er ansvarlig for, består
av mange mennesker med høy kompetanse, og med egne, individuelle
lederutfordringer i undervisningssituasjonen. Å utvikle
lærerkollegiet til en lærende organisasjon der
ressursene brukes optimalt, er en krevende ledelsesutfordring. Ifølge
"Skolelederundersøkelsen 2005" fra Universitetet i Oslo
(UiO) har det vært et markant skifte i Kommune-Norge fra 2001
til 2005 over til en to-nivå administrativ modell. I stadig
flere kommuner er skolelederen dermed overlatt ansvar for alt fra
personalhåndtering til økonomi og administrasjon,
men ofte uten eget administrativt hjelpeapparat.
Kvaliteten på undervisningen kan ikke bare være avhengig
av den enkelte lærers kvaliteter og evner, men må i
større grad sikres gjennom mål, tiltak og standarder.
Det er skoleledelsens oppgave å sette operasjonelle mål
for hvordan skolen skal nå det overordnede målet
om godt læringsutbytte. Det må følges
opp av tiltak og standarder som forplikter hele organisasjonen.
Dessverre er ikke dette vanlig praksis i norsk skole. Selv om det
finnes flere eksempler på svært god, ambisiøs
og kunnskapsorientert skoleledelse, er nok hovedbildet at skolen
i for stor grad preges av en ettergivenhetskultur med for få tydelige og
ambisiøse skoleledere. I tillegg er det mange rektorer
som opplever sin egen rolle som å være den fremste
blant likemenn, og en slags "hovedtillitsvalgt" blant lærerne,
i stedet for å være reelle ledere.
Professor Peder Haug har uttrykt et aspekt av denne problemstillingen
på følgende måte:
"Det er en hemsko at vi ikke oppfatter læring som et
lagspill. Hvor mange rektorer sørger for at lærerpersonalet
tørrtrener på nye arbeidsmåter før
elevene får møte dem?"
På samme måte kan man spørre hvor
mange skoleeiere som sørger for å la en ny skoleleder
"tørrtrene" og tilegne seg erfaring før vedkommende
må praktisere lederskap i forhold til et lærerkollegium.
I Skövde kommune i Sverige har man satt i gang to svært
interessante forsøk: Der har de to "rektorcoacher" ("rektorveiledere")
som hver for seg er ledere og pådrivere for hvert sitt
nettverk av omtrent 20 rektorer. Nettverket fungerer som en utvekslingssentral for
erfaringer, og man setter opp utviklingsområder for den
enkelte rektor. Personer i nettverket kan "skygge" hverandre for å lære
og for å trekke erfaringer fra hverandres utfordringer.
Skövde har også iverksatt et forsøk med
"rektortrainees" ("rektorlærlinger"). Ordningen innebærer
at de som tas inn som "trainees" ("lærlinger"), "går
med" en rektor i tre terminer og introduseres gradvis til mer ansvar
og en reell skolelederfunksjon. "Trainee"-ordningen har ført til
stor søkning til rektorstillinger i en kommune der en tidligere
slet med skolelederrekrutteringen.
Rektorer må i dag som hovedregel ha pedagogisk utdanning,
men det stilles ingen krav til utdannelse som skoleleder. Det finnes
heller ingen nasjonal standard som definerer hva en skolelederutdanning
skal inneholde. "Skolelederundersøkelsen 2005" viser at nesten
40 pst. av rektorene overhodet ikke har noen formell utdanning i
skoleledelse, og at bare 18,5 pst. av dem har mer enn 20 vekttall
(minst ett års utdanning) i organisasjon og ledelse. Rundt
omkring i landet driver de forskjellige skoleeierne i varierende grad
videreutdanning av skoleledere, men det finnes ikke noe overordnet
system som samkjører eller definerer innholdet i utdanningen.
I forbindelse med Kunnskapsløftet har flere høyskoler
innført egne program for skoleledelse. Dette er viktig
for å styrke den formelle skolelederkompetansen.
Som eksempel på videreutdanning av skoleledere kan tilbud
i Skien kommune nevnes. Kommunen som skoleeier uttrykker at lederrollen
i det nye årtusen krever synlige, tydelige og kommunikasjonsmessig
dyktige mennesker som både kan og vil lede, og som har
fokus på å utvikle og ansvarliggjøre
sine medarbeidere. For å nå opp til denne målsettingen
får skolelederne i Skien kommune tilbud om ledelsesrelevant
videreutdanning med studiepoeng. I samarbeid med Høyskolen
i Telemark gis det tilbud innen temaet "coaching og relasjonsledelse"
og temaet "rett og urett i skolen", jus for skoleledere. Tilbudet
til skolelederne bygger på elementer fra studieplanen for
Høyskolens tverrfaglige studium i veiledningspedagogikk.
De skolelederne som til nå har fullført studiet,
gir tilbudet svært rosende omtale.
St.meld. nr. 30 (2003-2004) "Kultur for læring" og det
påfølgende Kunnskapsløftet gir klart
uttrykk for at det er viktig å utvikle skolen som en lærende organisasjon.
En lærende organisasjon kjennetegnes ved at den legger
til rette for fleksible arbeidsmåter og organiseringsformer,
kompetanseutvikling og kunnskapsspredning. Det synes åpenbart
at det er langt igjen før alle skolene er lærende
organisasjoner. Lærere er på mange måter
individualister. Det kommer som en naturlig følge av at
hver enkelt av dem har ansvar for en gruppe elever, og at de er
alene om det ansvaret i skoletimen. Uten en tydelig skoleledelse
som kombinerer frihet med å sette krav til samspill, kompetanseutveksling
og rapportering, vil friheten lett kunne utvikle seg i negativ retning.
Det er en krevende jobb å være leder for så mye
kompetanse som et lærerkollegium besitter.
Det er liten tvil om at fokuset på skoleledelsens betydning
for resultater, utnyttelse av ressursene i skolen og videreutviklingen
av dem, har fått for lite fokus i skolen. Vi vet at ledelse
er viktig, men vi vet for lite om hva som faktisk gir de gode resultatene. Skolelederundersøkelsen
2005 konkluderer imidlertid med at "det er en signifikant korrelasjon
mellom formell utdanning i organisasjon og ledelse og høy skår
på følgende kilder til læring:
"Deltagelse på konferanser, etterutdanning, skolebesøk,
leser faglitteratur og personlig refleksjon over egen praksis".
Det er derfor liten tvil om at formell lederutdanning fører
til et mer aktivt og engasjert lederskap i skolen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
-
1. Stortinget ber Regjeringen om at det innføres krav til skolelederutdanning for å kunne bli tilsatt som rektor. Det foreslås å lage en tiltaksplan og en framdriftsplan for når formelle krav til alle skoleledere vil være innfridd.
-
2. Stortinget ber Regjeringen om at det foretas en samordning av minstekrav til innholdet i skolelederutdanningen. Mangfold i utdanningstilbudet er en styrke, men det må veies opp mot behovet for minstekrav til kompetanse hos dem som skal lede norsk skole.
-
3. Stortinget ber Regjeringen om at det settes i gang systematisk forskning på skoleledelse på alle nivå i skolen. Det er viktig å kartlegge hva som er viktige forutsetninger for en god ledelse av skolen som et kollegium, og hvordan skolen som en lærende organisasjon kan styrkes.
-
4. Stortinget ber Regjeringen om at det settes i gang forsøk med "rektorveiledere" etter en modell fra Skövde kommune i Sverige. Formålet er å lage nettverk for erfaringsutveksling, korrektiv og oppfølging av den enkelte skoleleder.
-
5. Stortinget ber Regjeringen om at det for å styrke rekrutteringen til skolelederrollen startes forsøk med "rektorlærlinger".
-
6. Stortinget ber Regjeringen om å kartlegge hvilke samarbeidsmodeller for videreutdanning innen skoleledelse som eksisterer mellom skoleeiere og relevante utdanningsinstitusjoner. På bakgrunn bes det av dette igangsatt en ordning med demonstrasjonskommuner, som bidrar til at det skjer erfaringsspredning mellom skoleeierne.
4. juni 2007