Til Stortinget
I juni 2004 nedsatte regjeringen Bondevik II et interdepartementalt
utredningsutvalg for å se på hele statens bygge-
og eiendomsvirksomhet i militær og sivil sektor, ut fra
en erkjennelse av at det i dag er svake insentiver til å leie
eller bygge rimelig, godt vedlikehold og effektiv arealutnyttelse.
Utvalget avga innstilling i mars 2005.
Basert på utvalgets anbefalinger foreslo regjeringen
Bondevik II prinsipielle endringer av statens bygge- og eiendomsvirksomhet
gjennom flere ulike tiltak og prinsipper for bedre å kunne
ivareta sentrale målsettinger på bygge- og eiendomsområdet
innenfor staten i forslaget til statsbudsjett for 2006. Forslagene
ble stoppet av Stoltenberg II-regjeringen i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
med følgende setning:
"Regjeringen vil vurdere eventuelle endringer av statens bygge-
og eiendomsvirksomhet nærmere, og vil komme tilbake til
dette på et senere tidspunkt."
Dette er ikke skjedd.
De siste årene har utfordringene knyttet til overskridelser
på byggeprosjektene økt, og det er fortsatt et
stort etterslep i behovet for vedlikehold og rehabilitering.
Forslagsstillerne foreslår å implementere endringene
i statens bygge- og eiendomsvirksomhet gradvis fra og med 1. januar
2008 og med full virkning fra 1. januar 2009. Forslagsstillerne
foreslår at Regjeringen arbeider videre med en konkretisering
av de ulike forslagene for å kunne fremlegge dette for
Stortinget fortløpende i 2008.
Hovedinnretningen på denne reformen av statens bygge-
og eiendomsvirksomhet er:
Utvidelse av husleieordningen med
skille mellom bruker og forvalter, til som hovedregel å omfatte
all statlig eiendom. Dette vil innebære forslag om å utvide
husleieordningen til også å omfatte fengslene
og universitetene og de vitenskapelige høyskolene der det
i dag ikke er en husleieordning. I tillegg vil det arbeides videre med
mer differensiert husleie innenfor forsvarssektoren.
Hoveddelen av vedlikeholdsetterslepet i den statlige eiendomsmassen,
som i dag er utenfor husleieordningen, skal tas igjen i løpet
av en femårsperiode. Takten vil bli vurdert i forbindelse
med de årlige budsjettene, og det vil videre måtte
foretas en kartlegging av vedlikeholdssituasjonen for den statlige
bygningsmassen.
Innføring av nye beslutningsrutiner i bygge- og eiendomssaker
som bl.a. innebærer at investeringsbeslutninger i hovedsak
kan behandles som et spørsmål om inngåelse
av husleiekontrakter, og at budsjettspørsmål,
som hovedregel, knyttes til inndekning for husleiebelastningen.
De nye beslutningsrutinene innebærer imidlertid også strengere
krav til analyser, dokumentasjon og vurdering av alternativer og
at alle avtaler som overstiger bestemte terskelverdier, skal legges fram
for regjeringen før avtaler inngås.
Opprettelse av et eget rådgivningsorgan for å skille
rådgiver- og leverandørrollen, bidra til styrket
bestillerkompetanse og understøtte de ansvarlige departementers
styring av de statlige forvalterne.
Opprettelse av en forvaltningsbedrift som skal forvalte
alle statlige eiendommer i universitets- og høyskolesektoren.
Det skal tas hensyn til eventuelle forutsetninger for private gaver
og legater.
Samle forvaltningen av en del viktige kulturhistoriske eiendommer
i en egen enhet i Statsbygg, bl.a. for å forsterke fokuset
på forvaltning av kulturhistoriske eiendommer, samle og
styrke den kulturhistoriske kompetansen og gjøre finansieringen
av tiltak overfor de kulturhistoriske eiendommene mer robust.
Rammebetingelser som bidrar til økt konkurranse
og effektivitet i eiendomsforvaltningen. Det legges til grunn at
forvaltningsbedriftenes finansielle fleksibilitet utvides. Dette
bl.a. for å kunne imøtekomme etterspørselen
etter nybygg fra bruker der spørsmålet om husleiemidler
er avklart. Andre sentrale tiltak er valgfrihet for bruker, konkurranseutsetting
av produksjonsvirksomheten og mer selskapsliknende styring av eiendomsvirksomhetene,
herunder en prøveordning med bruk av styrer eller styreliknende
organ.
Formålsbygg skal normalt eies av staten, men formålsbygg
kan leies av private dersom de kan levere økonomisk gunstigere
tilbud enn de statlige tilbyderne.
Med utgangspunkt i konsulentberegninger antas det at staten på sikt
vil kunne realisere årlige innsparinger i størrelsesorden
1-2 mrd. kroner for de samlede tiltak, avhengig av den endelige
utformingen av tiltakene. I tillegg skal reformen legge til rette
for bedre og mer kontinuerlig vedlikehold, mer nøktern etterspørsel
og bruk av lokaler og rammebetingelser som sikrer at de statlige
eiendomsforvalterne bedre kan møte etterspørsel
fra brukerne der disse har midler. Forslagsstillerne forutsetter
at berørte institusjoner og de ansatte skal få anledning
til å delta tidlig og bredt i den videre prosessen.
Forslagsstillerne foreslår prinsipielle endringer i statens
bygge- og eiendomsvirksomhet som i hovedsak vil berøre
Statsbygg på følgende områder:
Eiendommer i universitets- og høyskolesektoren som
i dag forvaltes av Statsbygg, skal overføres til en ny
eiendomsforvaltningsbedrift under Kunnskapsdepartementet.
Fengselseiendommene overføres til Statsbygg med
kostnadsdekkende husleie.
Statens kulturhistoriske eiendomsmasse gjennomgås
med sikte på overføring av viktige kulturhistoriske
eiendommer til en egen enhet i Statsbygg. For slike eiendommer som
er i aktiv bruk i universitets- og høyskolesektoren, beholdes
eieransvaret i forvaltningsbedriften under Kunnskapsdepartementet,
men forvalter- og formidlingsansvaret legges til Statsbygg med langsiktige
kontrakter. For kulturhistoriske bygg som er i aktiv bruk, skal
hensynet til bedret kulturhistorisk ivaretakelse veies opp mot hensynet
til bruken av bygget. Av de nasjonale festningsverkene skal Akershus
og Bergenshus fortsatt eies og forvaltes av forsvarssektoren.
Det skal opprettes et eget statlig rådgivningsorgan
for å skille rådgiver- og leverandørrollen (som
i dag er samlet i henholdsvis Statsbygg og Forsvarsbygg), bidra
til styrket bestillerkompetanse og bedre styring av de statlige
forvalterne. I forhold til bestillerne vil organet i hovedsak bistå med
kjøp av rådgivningstjenester i markedet.
Det skal vurderes hvordan Statsbyggs finansielle fleksibilitet
kan forbedres for bedre å møte etterspørselen
fra brukerne der spørsmålet om husleiemidler er
avklart.
Det skal arbeides videre med forslag om hvordan man i større
grad kan konkurranseeksponere deler av Statsbyggs virksomhet.
Forslagsstillerne anmoder Stortinget om å be Regjeringen
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 legge fram
mer konkrete forslag til reformer i statens bygge- og eiendomsvirksomhet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen igangsette en omfattende modernisering
av statens bygge- og eiendomsvirksomhet i samsvar med dette forslaget.
II
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008, legge frem konkrete forslag til reformer i statens bygge-
og eiendomsvirksomhet.
7. november 2007