Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til den senere tids debatt vedrørende
kvaliteten i norsk skole og norsk allmennlærerutdanning.
Særlig har denne debatten blitt aktualisert gjennom resultatene
norske elever har fått i de internasjonale kartleggingsprosjektene
PISA og PIRLS. De nylig publiserte funnene fra disse undersøkelsene
viser at Norge ligger under gjennomsnittet i OECD-landene både
i naturfag, matematikk og lesing, og at norske elever er svakest
i Norden i disse fagene.
Forslagsstillerne mener det er av avgjørende betydning
at norsk allmennlærerutdanning er av høy kvalitet,
og at utdanningen reflekterer den brede samfunnsmessige og politiske
enigheten om at norske lærere skal tilby elever i norsk
skole verdens beste opplæring. Forslagsstillerne vil understreke
at lærerne utgjør bærebjelken i skolen
som samfunnsinstitusjon, og at lærernes kompetanse er avgjørende
for elevenes læring.
I løpet av 2005 og første halvdel av 2006 gjennomførte
NOKUT, på oppdrag gitt av det daværende Utdannings-
og forskningsdepartementet i 2004, en bred evaluering av norsk allmennlærerutdanning.
Til å gjennomføre evalueringen nedsatte NOKUT
et evalueringspanel med bred fagkompetanse, nordisk representasjon
og studentrepresentasjon. Evalueringen omfattet alle 20 institusjoner
som tilbyr allmennlærerutdanning i Norge. Hovedrapporten
fra denne evalueringen ble lagt frem 22. september 2006NOKUT
(2006), "Evaluering av allmennlærerutdanningen i Norge
2006. Del 1: Hovedrapport", http://www.nokut.no/graphics/NOKUT/Artikkelbibliotek/Norsk_utdanning/SK/alueva/ALUEVA_Hovedrapport.pdf..
Evalueringspanelet var samstemt i sine vurderinger, konklusjoner
og anbefalinger.
Evalueringspanelets hovedinntrykk var at kvaliteten i norsk allmennlærerutdanning,
slik den kom til uttrykk gjennom evalueringens materiale, var varierende.
Innledningsvis i rapporten påpeker evalueringspanelet bl.a.
følgende:
"Manglende sammenheng kommer til syne i beskrivelsene av på den
ene siden pedagogikken og didaktikken, og på den andre
siden mellom ulike fagdidaktiske områder. Mangelen på sammenheng
er også tydelig i beskrivelsen av teori og praksis, som
ser ut til å foregå i ulike kretsløp.
Fokus på samspillet mellom teori og praksis, som skal bidra
til å konstituere kommende læreres profesjonelle
evner, artikuleres svakt. Ifølge evalueringspanelets vurdering
er det derfor vanskelig å få grep om hva som utgjør
den samlende, helhetlige og integrerende kraften i utdanningen."
Forslagsstillerne viser til at evalueringspanelet peker på en
rekke andre relevante trekk i sin rapport om allmennlærerutdanningen,
som i hovedsak peker i den retning at norsk allmennlærerutdanning
har et betydelig forbedringspotensial.
Forslagsstillerne viser videre til at evalueringspanelet foreslår
en rekke konkrete tiltak for å gjøre norsk allmennlærerutdanning
bedre. Særlig på ett punkt kommer evalueringspanelet
med et forslag som går ut over utdanningens nåværende
rammebetingelser, nemlig med det som har med utdanningens lengde
og varighet å gjøre.
Evalueringspanelet viser til at dagens allmennlærerutdanning
nå er fireårig. Studentene kan få en bachelorgrad
etter tre år, men tittel og kvalifikasjon som allmennlærer
først etter fire. Videre heter det i rapporten:
"Evalueringspanelet ser det som gunstig at det gis mulighet
til en relativt stor fagbredde og en viss anledning til spesialisering
innenfor de fire årene i nåværende utdanning.
Dagens utdanning har likevel visse grunnleggende svakheter når
det gjelder modellen. Det gjelder det forhold at pedagogikkfaget
på grunn av sin størrelse ikke naturlig bør
strekkes ut over to år, og at etterspurte profesjonsfaglige
emner faller ut i den resterende del av utdanningen.
Evalueringspanelet legger til grunn at helhet og sammenheng mellom
pedagogikk, fag, fagdidaktikk og praksis er avgjørende
viktig i profesjonsutdanningen av allmennlærere, og en
utvidelse av utdanningen vil kunne gi plass for sammenholdende og
profesjonsspesifikke elementer gjennom hele eller større deler
av utdanningen.
Det gjelder også den situasjonen at allmennlærerne
ofte må undervise i mange fag, dels uten spesialisering,
og i noen tilfelle også helt uten bakgrunn i faget fra
utdanningen. Dette er åpenbart uheldig i et samfunn som
i utpreget grad etterspør fagkunnskap. For større
spesialisering, enten det er i retning av barneskole eller ungdomsskole,
vil det derfor også være hensiktsmessig med en
utvidelse av tidsrammene for utdanningen. I henhold til kapittel
1 betyr en utvidelse av tidsrammene også en harmonisering
av den norske lærerutdanningen med utviklingen innenfor
europeisk høyere utdanning.
På denne bakgrunnen mener evalueringspanelet at departementet
bør innføre en femårig allmennlærerutdanning."
Forslagsstillerne har merket seg tidligere kunnskapsminister Øystein
Djupedals orientering om at Kunnskapsdepartementet har satt i gang
et ytterligere arbeid i kjølvannet av evalueringsrapporten,
og foreslått flere mindre tiltak som skal styrke allmennlærerutdanningen.
For å få et grunnlag for det videre arbeidet har
også Kunnskapsdepartementet bedt fem enkeltpersoner og åtte
organisasjoner/institusjoner om synspunkt på mulige
modeller for en differensiert lærerutdanning for grunnskolen,
både innenfor rammen av en fortsatt fireårig utdanning
og en mulig femårig utdanning. Også en modell
med fireårig grunnutdanning og et femte år som
frivillig påbygging er instansene bedt om å vurdere.
De spørsmålene som departementet har stilt i tilknytning
til ulike modeller, gjelder krav til fagsammensetting og fordypning,
omfang av obligatoriske fag og av praksis, samt de mest aktuelle
spesialiseringsretninger på masternivå rettet mot
undervisning i grunnskolen. Endelig er det bedt om vurderinger av
konsekvenser av eventuell innføring av differensiert lærerutdanning
for grunnskolen, og en mulig utvidelse til fem år. Departementet
ba om å få inn synspunkt innen 1. oktober
2007.
Forslagsstillerne er kjent med at departementet har mottatt innspill
fra de forespurte enkeltpersonene og organisasjonene/institusjonene,
og har merket seg at mange av disse støtter forslaget om
en femårig allmennlærerutdanning. Forslagsstillerne
merker seg også at flere av rektorene ved landets lærerutdanningsinstitusjoner
har tatt til orde for å endre og utvide utdanningen til
fem år.
Forslagsstillerne viser til at Venstres landsmøte våren
2007 vedtok et skolepolitisk manifest hvor Venstres syn på den
fremtidige allmennlærerutdanningen ble utdypet. I dokumentet
heter det bl.a.:
"Venstre vil ha lærere med best mulig kompetanse,
og ønsker derfor en omlegging og utvidelse av allmennlærerutdanningen.
Det bør være strenge opptakskrav til utdanningen.
Utdanningen bør også gjøres mer fagrettet,
og det bør stilles høye fagkrav til den enkelte
lærer for at han eller hun skal kunne undervise i det enkelte
fag og trinn. Samtidig bør utdanningen utvides med flere
spesialiseringsløp, bl.a. innen rådgiving og spesialpedagogikk.
I tillegg bør man strukturere utdanningen slik at den er
praksisnær, med tanke på å forberede
studentene enda bedre til hverdagen som lærer. Venstre ønsker
også å utvide praksisperioden og å stramme
inn på kriteriene for å få godkjent praksisperioden.
Som en konsekvens av dette vil Venstre gjøre allmennlærerutdanningen femårig."
Forslagsstillerne vil understreke at en femårig lærerutdanning
må være et krav for å undervise på alle trinn
i skolen.
Forslagsstillerne mener det er på høy tid at
Regjeringen fremlegger forslag for Stortinget om en endret og utvidet
allmennlærerutdanning. Det er viktig at man får
fortgang i prosessen med å implementere denne utdanningen,
for på denne måten å bidra til et løft
for norsk skole.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om snarest mulig, og senest i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, å fremme forslag
om iverksettelse av en femårig allmennlærerutdanning.
17. desember 2007