Til Stortinget
Læreren er den viktigste enkeltfaktor i norsk skole,
og lærerens innsats er avgjørende for å skape
et godt læringsutbytte for den enkelte skoleelev. Forslagsstillerne
vil særlig fremheve betydningen av at lærerne
i norsk skole er faglig kompetente og oppdaterte. I denne forbindelse
er det, etter forslagsstillernes mening, blitt stadig mer åpenbart
at det er behov for et nasjonalt "lærerløft" for å få på plass
forpliktende og systematiske strukturer knyttet til kompetansegivende
videreutdanning hos lærerne. Dette bør komme i
tillegg til en videreføring av kunnskapsløftets
strategi for kompetanseheving i grunnopplæringen. Systematisk
kompetanseheving av lærerne gjennom et lærerløft
er, etter forslagsstillernes mening, noe som, i rekken av viktige
tiltak, bør prioriteres først i tiden som kommer.
Blant annet i lys av de norske resultatene i PISA- og PIRLS-undersøkelsene
kunngjort høsten 2007, er det fra svært mange
hold kommet frem at det er behov for en rekke konkrete tiltak for å bedre
norsk skole. På ett punkt er de fleste samstemte: Nøkkelen
til gode skoler ligger hos hver enkelt lærer, og hos institusjonene
som utdanner dem. Blant annet tillegges lærerens status
og rolle avgjørende betydning av Kjell G. Salvanes, leder
av Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) ved Norges Handelshøyskole, som
har undersøkt og samlet den forskningsbaserte kunnskapen
om grunnskole, videregående skole og høyere utdanning
i Norge, jf. Aftenposten 3. januar 2008.SNF-rapport
01/08: Veien mot kunnskapslandet - utfordringer for det
norske utdanningssystemet.
http//coreweb.nhosp.no/konferanse2008.no/html/files/snf-rapprten.pdf.
Forslagsstillerne har merket seg at den nåværende kunnskapsministeren
(Bård Vegar Solhjell), i likhet med Venstre, er opptatt
av å understreke lærerens viktige rolle og betydning
i skolen. I en pressemelding 2. januar 2008 fremhevet statsråden
blant annet følgende:
"Vi må ha gode lærarar som har ansvar for
læringa til elevane. (…). Det må ikkje
vere tvil om at det er læraren som har ansvar for opplæringa.
Det inneber at vi må ha betre lærarutdanning,
og at lærarane må få meir påfyll
i form av etter- og vidareutdanning."
Statsministeren uttrykte tilsvarende i sin nyttårstale
1. januar 2008:
"Vi vil invitere foreldre og skolens folk over hele landet
til samtaler. Men fremfor alt vil vi styrke innsatsen i skolen.
Vi vil forbedre leseopplæringen, sørge for bedre
lærerutdanning og at flere lærere får
etter- og videreutdanning."
Forslagsstillerne mener at både statsministerens og
kunnskapsministerens uttalelser må oppfattes som forpliktende
i forbindelse med både en styrket lærerutdanning
og en forsterket satsing på etter- og videreutdanning av
lærere i norsk skole. Det er, etter forslagsstillernes
mening, av avgjørende betydning at ord følges
opp av handling og konkrete tiltak.
Forslagsstillerne vil i denne forbindelse vise til at Venstre
i løpet av de to siste årene har fremmet konkrete
forslag i Stortinget vedrørende temaene de nevnte regjeringsmedlemmene
nylig har omtalt som fremtidige satsinger, men at stortingsflertallet,
hovedsakelig Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konsekvent har stemt imot Venstres forslag.
I forbindelse med satsingen på en styrket lærerutdanning,
viser forslagsstillerne til Venstres forslag om snarest å implementere
en forbedret og utvidet femårig allmennlærerutdanning,
jf. Representantforslag nr. 36 (2007-2008), Dokument nr. 8:36 (2007-2008).
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse også til Venstres
forslag om å innføre nasjonale rekrutteringsplaner,
som blant annet omfatter tiltak for å rekruttere nye lærere
eller lærere fra andre relevante yrker, tiltak for å styrke
og sikre kompetansen hos lærere og seniortiltak for å beholde
verdifull kompetanse, samt for å demme opp for den kommende
lærermangelen i grunn- og videregående skole,
jf. Dokument nr. 8:68 (2006-2007) og Innst. S. nr. 239 (2006-2007).
Når det gjelder en styrket satsing på etter-
og videreutdanning for lærere, vil forslagsstillerne blant annet
vise til behandlingen av forslaget fra Venstre om gradvis å innføre
et kompetanseår for lærere, jf. Dokument nr. 8:81
(2005-2006). Forslagsstillerne tar til etterretning at medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet på daværende tidspunkt ikke så det
"som naturlig å gå inn på en så omfattende
reform som forslagsstillerne inviterer til før en har flere
erfaringer med det igangsatte Kunnskapsløftet", jf. Innst.
S. nr. 15 (2006-2007). Forslagsstillerne står fast på at
det er behov for en omfattende og systematisk kompetansehevingsreform
i norsk skole.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til at den svenske
regjeringen våren 2007 lanserte "Lärarlyftet"
for å sikre topp kompetanse i svensk skole og heve læreryrkets
status. Lärarlyftet er en omfattende kompetansehevingsreform,
som blant annet innebærer at mer enn 30 000 lærere
får videreutdanning i inntil ett semester. Reformen er
kostnadsberegnet til 3,6 mrd. SEK, og er et spleiselag mellom stat
og kommune. Forslagsstillerne ønsker et lærerløft
i Norge også.
Forslagsstillerne ser for seg et norsk lærerløft
basert på forslaget om et kompetanseår slik dette
fremkommer av Dokument nr. 8:81 (2005-2006), det vil si en systematisk
og omfattende kompetansereform som gir lærerne tid nok
til å gjennomføre et reelt kompetansegivende studieopplegg.
Lærerløftet vil innebære at lærere
etter et visst antall år i skoleverket, for eksempel åtte år,
kan få permisjon i inntil ett eller to semestre med full
lønn for å ta relevant kompetansegivende videreutdannelse.
En kan også tenke seg at lærere, for eksempel
innenfor yrkesrettede fag, får muligheten til å praktisere
i et yrke som er relevant for deres lærergjerning.
Forslagsstillerne vil påpeke at det må anses
som sannsynlig at etter- og videreutdanning av lengre varighet,
dvs. fra ett til to semestre, vil gi lærerne større utbytte
enn de av dagens tilbud som har kortere varighet. Forslagsstillerne
vil imidlertid understreke at ordningen med et lærerløft
må være fleksibel, tilpasset den enkelte lærer
og den enkelte skoles behov for kompetanse. Ordningen skal være
både en rett og en plikt for lærerne, og den praktiske
gjennomføringen forutsetter derfor et nært samarbeid
mellom partene i arbeidslivet, samt den enkelte lærer og
den enkelte skoles ledelse. Det må settes av egne midler
til kompetanseheving som i størst mulig grad styres og
prioriteres av ledelsen på den enkelte skole. Ordningen forutsetter
et spleiselag mellom stat og kommune.
Forslagsstillerne vil understreke at innføringen av et
lærerløft bør skje gradvis, både
ut fra at dette er et tiltak som krever god forberedelse for å virke
etter hensikten, samt at man ikke ønsker utilsiktede konsekvenser
i form av for eksempel lærermangel. Innføringen
av et lærerløft må sees i sammenheng
med øvrige tiltak for å bedre norsk skole, herunder
rekrutteringstiltak, lærerutdanning mv. Det er samtidig nødvendig
med en finansiell opptrapping for å imøtekomme
de praktiske behovene ved innføringen av denne ordningen.
Videre bør innføringen av et lærerløft
innledes i samarbeid med partene i arbeidslivet, og evalueres av
en tverrfaglig forskergruppe slik at man dermed kan ha kvalifiserte
resultater å vise til i den videre utvikling av ordningen.
Forslagsstillerne har merket seg at kunnskapsminister Bård
Vegar Solhjell i brev til Stortinget 14. desember 2007,
uttaler seg positivt om å videreføre kompetanse
for utvikling - strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen
2005-2008, etter strategiperiodens utløp i 2008. Forslagsstillerne
er enig i dette, men mener samtidig at en videreføring av
strategien alene ikke er tilstrekkelig. Erfaringer viser at etter-
og videreutdanningen i tråd med denne strategien ikke har
vært omfattende og systematisk nok. Bevilgningsnivået
knyttet til strategien må, etter forlagsstillernes mening,
utvides i forhold til å finansiere et lærerløft,
slik dette er skissert i dette dokumentet.
Parallelt med satsingen på et lærerløft,
mener forslagsstillerne at det er nødvendig å endre
kompetansebestemmelsen i forskrift til opplæringsloven,
slik at kompetansekravene knyttes til undervisning i det enkelte
fag i stedet for ansettelse. På denne måten sikrer
man at alle lærere har en faglig bakgrunn i fagene de reelt
sett underviser i. Slik er det dessverre ikke i dag, selv om det
i etterkant av behandlingen av St.meld. nr. 16 (2006-2007) er igangsatt
en prosess fra departementets side knyttet til mindre endringer
i dagens forskriftsbestemmelse om lærerkompetanse. En forskriftsendring,
slik forslagsstillerne tar til orde for, gjeldende for alle fag
og alle trinn, vil sette en langsiktig ambisjon for norsk skole
som er naturlig med tanke på å få større
systematikk inn i etter- og videreutdanningen for lærere,
jf. forslaget om et lærerløft, samt for måten
allmennlærerutdanningen organiseres på.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre
et lærerløft for lærere i grunn- og videregående
skole i form av en systematisk videreutdanning, i tillegg til kompetansehevingstiltakene
i kunnskapsløftet.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige endringer
i forskrift til opplæringsloven, slik at kompetansekrav
knyttes til undervisning i det enkelte fag, og ikke bare til ansettelse.
28. januar 2008