Til Stortinget
Forslagsstillerne påpeker at forholdene knyttet til innløsning
og båndlegging av eiendom langs planlagte vei- og jernbanetraséer
er et generelt problem. Av hensyn til samfunnets behov for planlegging
og gjennomføring av samferdselsløsninger vil enkelte til tider måtte
avstå eiendom, men å la eiere og beboere leve i det uvisse i mange
år når det gjelder innløsningstidspunkt, er å legge en urimelig
tung byrde på enkeltpersoner for oppgaver som er statens ansvar
og i samfunnets interesse.
Det ble for å motvirke slike uheldige følger for enkeltpersoner
og familier, fremmet følgende forslag ved behandlingen av Innst.
S. nr. 230 (2006-2007) - innstilling frå finanskomiteen om tilleggsløyvingar og
omprioriteringar i statsbudsjettet for 2007:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2008 legge frem en sak om praktiseringen av båndlegging og innløsning
av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare
rettigheter for eiendomsbesittere og hvilke tidsfrister og prosedyrer
som må innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige
byrder på statens vegne når prosjekter trekker ut i tid."
Forslaget fikk ikke Stortingets tilslutning.
Heller ikke Fremskrittspartiets forslag i samme sak om å bevilge
25 mill. kroner til umiddelbar innløsning av båndlagte eiendommer
langs ny trasé for rv 23 i Røyken kommune i Buskerud, fikk tilslutning fra
andre representanter enn fra Fremskrittspartiet. Denne saken illustrerer
godt konsekvensene slike saker har for enkeltpersoner og familier
som får sin tilværelse skjøvet over i det uvisse for en lengre periode.
Også i forbindelse med utbyggingen av E6 Trondheim-Stjørdal er
det nå fremkommet opplysninger om at innløsning av eiendommer er
utsatt på ubestemt tid, med store negative følger for beboere som
ikke får solgt sine eiendommer, og derved heller ikke kan etablere
ny, varig bolig.
Forslagsstillerne uttrykker sterk bekymring for den situasjonen
slike utbyggingssaker setter beboere langs planlagte traséer i,
og finner det urimelig å sette beboere ute av stand til å disponere
egen eiendom, i uvisshet når det gjelder vedlikehold, og i praksis umuliggjøre
å få eiendommer solgt på grunn av en båndlegging av eiendommene
på ubestemt tid.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har tidligere, i svar
på skriftlig spørsmål, Dokument nr. 15 (2006-2007), spørsmål nr.
850, datert 29. mars 2007, uttalt at i de tilfeller det ikke er
forutsatt bevilgninger til aktuelle parseller i gjeldende Nasjonal
Transportplan, er det heller ikke innenfor Statens vegvesens fullmakter
å innløse eiendommer.
Videre har samferdselsminister Liv Signe Navarsete, under spørretimen
i Stortinget onsdag 6. februar 2008, vist til at:
"Vegdirektoratet har laga eit framlegg til nye retningsliner
som vart oversendt departementet for få dagar sidan. Desse vil gjere
det enklare å løyse inn bustader i framtidige vegliner. Saka er
no til handsaming i departementet."
Forslagsstillerne viser til dette svaret fra statsråden som en
bekreftelse på at departementet erkjenner de urimelige belastninger
som legges på boligeiere ved dagens praktisering av regelverket,
og ved at innløsning er direkte knyttet til bevilgninger til det
aktuelle veiprosjekt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag om retningslinjer
for båndlegging og innløsning av boligeiendommer i forbindelse med
samferdselsprosjekter, som sikrer at båndlegging automatisk følges
opp med tilbud om innløsning.
13. mars 2008