Til Stortinget
Norge har potensial til å bli en ledende leverandør av grønn
energi i Europa. I sluttrapporten fra strategigruppen for Energi
21 formuleres følgende visjon: "Norge: Europas energi- og miljønasjon
– fra nasjonal balanse til grønn leveranse." Klimaforliket som et bredt
flertall på Stortinget nylig sto bak, vil også kreve betydelig satsing
på fornybar energi.
Det er grunn til å anta at Norge gjennom fornybardirektivet,
som nå er til behandling i EU, vil få forpliktelser som krever betydelige
økninger i fornybar energiproduksjon. Norge har et unikt ressursgrunnlag
innen ulike former for fornybar energi. Energisektoren krever imidlertid
lang tidshorisont fordi det tar tid å etablere ny produksjon. Innen
2020 er det derfor i stor grad modne teknologier som må bidra. Det
vil i denne sammenheng si vannkraft, vindkraft og bioenergi. Økt
satsing på energieffektivisering vil også gi viktige bidrag.
Det er derfor behov for en bred tilnærming der en arbeider med
umodne teknologier med stort potensial, men den korte tiden som
gjenstår frem til 2020, krever at en samtidig tar i bruk de muligheter
som finnes i dag. Det vil ikke minst være viktig å realisere prosjekter
som i utgangspunktet har god lønnsomhet, akseptable miljøkonsekvenser
og som er basert på moden teknologi.
Opprustnings- og utvidelsesprosjekter (O/U-prosjekter) knyttet
til eksisterende vannkraftverk har en rekke positive sider. Det
gjøres inngrep i vassdrag som allerede er regulert til kraftproduksjon.
Det vil som regel være mulig å utnytte eksisterende infrastruktur
på nettsiden. Sist, men ikke minst, vil O/U-prosjekter ofte gjøre
det mulig å utnytte eksisterende magasiner på en bedre måte. O/U-prosjekter
kan derfor i sum gi ny kraft med små miljøkonsekvenser per kWh,
og dermed redusere presset på andre prosjekter som vil kunne ha
mer negative konsekvenser for natur og miljø.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har tidligere anslått
potensialet for O/U-prosjekter til å være i størrelsesorden 12 TWh
midlere årsproduksjon. Dette er prosjekter som er vurdert som gjennomførbare
– både teknisk og økonomisk. Bare om lag 1 TWh er vurdert som rene
opprustningsprosjekter (økt tverrsnitt i tunneler for å redusere
falltap, oppgradering/modernisering av utstyr mv.). De fleste prosjekter
vil innebære en kombinasjon av opprustning og utvidelse, og det
vil gjerne være utvidelsesdelen som sikrer tilstrekkelig økonomi
i prosjektet.
Rene opprustningsprosjekter kan gi noe ny energi, og vil ofte
kombinert med økt installert kapasitet gi mulighet til å levere
effekt i høyprisperioder. For å få betydelig mer produsert energi
må det som oftest tilføres mer vann. Rene effektutvidelser vil i
mange tilfeller være mindre kontroversielle enn utvidelser som gir
mer energi. Den fleksibiliteten som på denne måten tilføres kraftsystemet
er også verdifull med tanke på at det framover vil bli bygget ut
mye fornybar energi med lav regulerbarhet, slik som vindkraft og
småskala vannkraft uten magasiner.
En rekke forhold har betydning for mulighetene til å realisere
potensialet for O/U. Etableringen av et felles marked med Sverige
for grønne sertifikater vil være viktig. Skattevilkårene vil også
ha stor betydning. I finansinnstillingen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2008 ble Regjeringen bedt om å "legge fram en bred vurdering
av incentivene for økt miljøvennlig utbygging av vannkraft og annen
fornybar energi i Revidert nasjonalbudsjett for 2008" (jf. Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2007-2008)). Bakgrunnen for dette var de skatteskjerpelser
på fornybar vannkraft som Regjeringen foreslo og fikk vedtatt i
statsbudsjettet for 2008. Energibedriftenes Landsforening (EBL)
har, basert på en undersøkelse hos sine medlemsbedrifter, anslått
at de vedtatte skatteendringene reduserer potensialet for nye investeringer
i vannkraft i størrelsesorden 4–6 TWh.
En annen betydelig utfordring for å realisere mulighetene innenfor
O/U innen 2020 er behandlingstiden for konsesjon i NVE. Det må settes
i verk tiltak som gjør at effektiviteten økes, og det må om nødvendig
tilføres økte ressurser.
Norsk institutt for vannforskning (NIVA) la i 2007, på oppdrag
fra NVE, fram rapporten: "Barrierer og muligheter for opprustning
og utvidelse av vannkraftverk". I rapporten blir det pekt på en
rekke andre begrensninger og skranker, blant annet av forvaltningsmessig
karakter, som vanskeliggjør realiseringen av potensialet.
Forslagsstillerne mener det er behov for at Regjeringen legger
fram for Stortinget en gjennomarbeidet og helhetlig strategi for
hvordan potensialet for O/U skal realiseres. Forslagsstillerne er
av den mening at det er en utfordring at ulike forhold som har betydning
for dette potensialet ofte har blitt vurdert stykkevis, og ikke
i en større sammenheng.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en helhetlig strategi for
hvordan potensialet for opprustning og utvidelse av vannkraftverk
kan realiseres, og legge denne frem for Stortinget innen utgangen
av 2008.
23. april 2008