Til Stortinget
I 1988 ble Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) opprettet. Opprinnelig
omfattet den bare somatiske sykehus, men fra 1992 ble også psykiatriske
sykehus og kommunelegetjenesten omfattet av ordningen. Norsk Pasientskadeerstatning
er et resultat av en avtale inngått høsten 1987 mellom staten ved
Sosialdepartementet og landets fylkeskommuner. Fra NPE ble opprettet
i 1988 og fram til 2003, ble ordningen administrert av KLP-forsikring.
Fra 1. januar 2003 er NPE organisert som et uavhengig statlig forvaltningsorgan
underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
NPE skulle i utgangspunktet fungere som en midlertidig ordning
i tre år, inntil en lov om pasientskadeerstatning skulle tre i kraft.
Regjeringen Bondevik I la i desember 1998 frem et lovforslag (Ot.prp.
nr. 31 (1998-1999)). Det ble senere fremmet en tilleggsproposisjon
(Ot.prp. nr. 55 (1999-2000)), og pasientskadeloven ble vedtatt våren
2001. Fra 1. januar 2003 trådte den nye pasientskadeloven i kraft,
men kun for offentlig helsetjeneste.
Norsk Pasientskadeerstatnings hovedoppgaver er:
å avgjøre om erstatningssøker har
krav på erstatning og fastsette erstatningens størrelse.
å bygge opp en database som statistisk grunnlag for helsesektorens
arbeid med kvalitetsforbedringer og skadeforebyggelse.
Å informere om pasientskadeordningen til allmennheten, pasienter
og helsevesen.
Siden 1988 har NPE mottatt i overkant av 35 000 saker og utbetalt
i underkant av 3,4 mrd. kroner i erstatning. I 2006 mottok NPE 3 750
saker og utbetalte 485 mill. kroner. (www.npe.no)
Videreutvikling av ordningen som ble behandlet i Ot.prp. nr.
31 (1998-1999), Ot.prp. nr. 55 (1999-2000), og Ot.prp. nr. 103 (2005-2006),
bygger på Lødruputvalgets utredning om erstatning ved pasientskader
som er gjengitt i NOU 1992:6.
Fra behandlingen av Ot.prp. nr. 31 (1998-1999) i Innst. O. nr.
68 (2000-2001) uttales det i en samlet sosialkomitè:
"Komiteen vil understreke viktigheten av at loven skal
fokusere på pasientens skade. Pasienten må heller ikke bevise at
noen i helsevesenet kan bebreides for at skaden er skjedd. Komiteen
legger til grunn at lovfesting vil gi flere pasienter mulighet til
erstatning både i ordningen og ved domstolene.
Komiteen er enig i at alminnelig erstatningsrett ikke gir tilstrekkelig
vern for personer som skades ved ytelse av helsetjenester, og at
praksis må bygge på en mindre streng uaktsomhetsvurdering."
Det er, slik forslagsstillerne ser det, liten tvil om at hensikten
med ordningen skal være at pasientenes sikkerhet og trygghet skal
være i fokus, samt at beviskravet ikke skal være så omfattende som
praksisen er i normal rett.
I Ot.prp. nr. 103 (2005-2006) ble ordningen utviklet slik at
også private tjenesteytere ble innlemmet i NPE. Under overskriften
"Proposisjonens hovedinnhold" uttales følgende:
"Pasientskadeloven trådte i kraft for den offentlige helsetjenesten
fra 1. januar 2003. Det uavhengige forvaltningsorganet Norsk Pasientskadeerstatning behandler
erstatningskrav og utbetaler eventuell erstatning. Avgjørelsen kan
påklages til Pasientskadenemda. Pasientskadeloven er gunstigere
for skadelidte enn alminnelige erstatningsrettslige regler både hva
gjelder vilkårene for å få erstatning og behandlingsmåten."
Mens det i Innst. O. nr. 46 (2006-2007) står følgende:
"Komiteen mener det er viktig å styrke pasientenes erstatningsrettslige
stilling. Komiteen vil vise til at mange pasienter sannsynligvis
ikke er klar over at man i dag vil bli behandlet etter mer fordelaktige
erstatningsrettslige regler dersom pasientskaden er voldt i den
offentlige helsetjenesten. Komiteen mener at dette ikke er en tilfredsstillende
situasjon, og vil vise til at dagens grense mellom offentlig og
privat helsetjeneste både kan være vanskelig å trekke og kan skape
uventede problemer for pasienter. Komiteen støtter på denne bakgrunn
en lovendring som tar sikte på at Norsk Pasientskadeerstatning (NPE)
overtar erstatningsansvaret for privat helsesektor."
Forslagsstillerne mener det fortsatt er store behov for forbedringer
i ordningen. Blant annet burde det være en pasients rett å få muligheten
til personlig oppmøte når saken skal vurderes i NPE. Dette vil måtte
bety at det må innarbeides en praksis som sørger for at dette lar
seg gjøre, enten ved transport for pasient, eller ved hjemmebesøk
der dette er det mest naturlige.
Når det gjelder erstatningsutmålinger, viser forslagsstillerne
til NOU 1992:6:
"En skadet pasient kan for det første ha krav på dekning av
sitt økonomiske tap: Påløpne utgifter, lidt inntektstap, utgifter
i fremtiden og tap i fremtidige erverv. Videre peker utvalget på
muligheten for mènerstatning ved varig og betydelig skade av medisinsk art,
samt på at det kan gis oppreisning hvor skadevolder har opptrådt
med forsett eller grov uaktsomhet."
Forslagsstillerne er kjent med flere tilfeller der dette ikke
synes å være ivaretatt, som en følge av den praksis som benyttes
i NPE, og mener derfor det er behov for en gjennomgang av ordningen
også på dette området.
Forslagsstillerne mener det har vært viktig å få på plass en
helhetlig ordning som i første omgang har som oppgave å sikre pasientenes
rettigheter og trygghet for erstatning når man er blitt utsatt for
skade under behandling i helsevesenet. Forslagsstillerne mener imidlertid
at ordningen ikke er tilfredsstillende på samtlige områder, og at
det dermed er rom for forbedringer som vil styrke den enkelte
pasients muligheter og rettigheter.
Et annet viktig forbedringspotensial er knyttet til å få ned
saksbehandlingstiden. Forslagsstillerne er kjent med at det i mange
tilfeller er svært lang saksbehandlingstid, noe som ofte oppfattes
som en ekstrabelastning for den skadelidte. En revidering og gjennomgang
av NPE-ordningen bør derfor ha klare ambisjoner og tiltak knyttet
til å få redusert saksbehandlingstiden kraftig.
På denne bakgrunn fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av ordningen
med Norsk Pasientskadeerstatning, for å bedre pasientenes rettigheter
og vilkår.
8. mai 2008