Til Stortinget
I dagens samfunn tar vi det som en selvfølge at vi kan velge
mellom ulike typer tjenester og leverandører i dagliglivets gjøremål,
enten det gjelder valg av butikk, bilverksted, frisør, teleoperatører,
bank eller forsikringsselskap. De fleste er også vant til fleksibilitet
med hensyn til når vi ønsker å motta ulike tjenester. Samtidig er
retten til å velge tilbydere av tjenester som dekker mer basale
behov innen helse-, pleie- og omsorgstjenesten svært liten. Innbyggerne
kan med andre ord velge når det kommer til enkle forbruksgoder,
men ikke på helt grunnleggende områder som helse, pleie og omsorg;
men nettopp på disse områdene er valgfrihet svært viktig fordi det
dreier seg om menneskers helt private sfære. Brukermedvirkning og
muligheten til å velge mellom ulike tjenesteytere innenfor pleie-
og omsorgstjenesten må bli en realitet. Brukervalg innebærer ikke
bare frihet for innbyggerne, men kan også gi økt kvalitet som et
resultat av økt konkurranse, blant annet fordi det også kan stimulere
til fagutvikling. Samtidig er konkurranse aldri et mål i seg selv,
men et virkemiddel for å gi brukerne bedre tilbud.
Kommunene har ansvaret for å sørge for at de som trenger det
får nødvendig pleie og omsorg. Det må fortsatt være et offentlig
ansvar å sørge for at tjenestene leveres, og at de holder nødvendig
kvalitet. Dette sluttet Stortinget seg til under behandlingen av St.meld.
nr. 45 (2002–2003) om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene.
Forslagsstillerne mener det offentlige også skal finansiere tjenestene,
men det er ingen forutsetning at det er kommunen selv som står for
tilbudet. Det har vært en god tradisjon i Norge at private aktører,
inkludert frivillige organisasjoner, har gitt pleie- og omsorgstilbud.
Den moderne velferdsstaten oppsto nettopp i forlengelsen av private
organisasjoners utrettelige innsats for fellesskapet. Mange ulike
tilbydere vil skape et mangfoldig tilbud. Flere tilbydere betyr
også at ingen vil være prisgitt et offentlig monopol.
Brukervalg må være en mulighet til å velge for dem som ønsker
det, og skal ikke være et krav om å velge tjeneste for brukere som
ikke kan eller ikke ønsker å velge. Brukernes behov for tjenester
av god kvalitet skal ivaretas av kommunen uavhengig av vilje eller
evne til å velge.
Det er helse- og sosialtjenesten i hver kommune som avgjør hvilke
omsorgs- og hjelpetjenester som eldre og pleietrengende skal ha.
På bakgrunn av kommunenes vedtak utføres tjenestene mange steder
enten av kommunen selv eller av private omsorgsbedrifter. Det følger
av merverdiavgiftsloven § 5b første ledd nr. 2 at det ikke skal
betales merverdiavgift på sosiale tjenester. I forarbeidene og fortolkningsuttalelsene
er det slått fast at avgiftsfritaket på sosiale tjenester også gjelder
dersom tjenesten utføres i privat regi. Forslagsstillerne er imidlertid
kjent med at de ulike skatteetatene utøver forskjellig praksis med hensyn
til om de anser de private omsorgsbedriftene som avgiftspliktige
eller ikke. I enkelte kommuner likestilles privat og offentlig omsorg
når det gjelder merverdiavgiftslovgivningen. I andre kommuner er det
uklare holdninger og mange spørsmål til regelverket og skatteetatens
praktisering av dette. På bakgrunn av skatteetatens endrede praksis
i ett fylke har problemstillingen dukket opp i fylkets ulike kommuner.
I svar på skriftlig spørsmål nr. 1491 fra stortingsrepresentant
Kari Lise Holmberg 15. september 2008 skriver finansminister Kristin
Halvorsen at det er opp til hver kommune å velge på hvilken måte
plikten til å yte sosiale tjenester best kan oppfylles. Det er ikke avgjørende
for spørsmålet om avgiftsplikt om det offentlige yter sosiale tjenester
selv eller kjøper dem fra private tjenesteytere. Det er imidlertid
en forutsetning at omsetningen finner sted på grunnlag av lov eller
kommunalt vedtak. Videre står det at uansett hvilken måte kommunen
har valgt å organisere sin tjenestevirksomhet på, må utgangspunktet
for vurderingen av unntakets omfang være om tjenesten gis på et
sosialt grunnlag basert på et tildelingsvedtak i kommunen. Bakgrunnen
for kravet om at tjenesten gis på et sosialt grunnlag, basert på
et tildelingsvedtak i kommunen, er at merverdiavgiftsunntaket for sosiale
tjenester må ha en klar avgrensing mot omsetning av tjenester som
betraktes som vanlig avgiftspliktig omsetning, for eksempel renholdstjenester, ulike
vaktmestertjenester etc. Bare når disse tjenestene inngår i kommunens
sosiale tjenestetilbud, blir de å anse som avgiftsfrie.
Regelverket på dette området har ikke blitt endret siden innføringen
av generell avgiftsplikt på omsetning av tjenester i 2001.
Så lenge det er opp til hver kommune å velge å inngå rammeavtale,
vil det fortsatt bli ulik praksis fra kommune til kommune. Forslagsstillerne
mener forutsetningen heller må være at dersom sosialtjenesteloven
eller kommunehelsetjenesteloven oppfylles for den enkelte bruker,
skal avgiftsfritaket tre i kraft. Der brukerne har fått vedtak etter
sosialtjenesteloven eller kommunehelsetjenesteloven, og der de har
krav på hjelp, må privat og offentlig tjenesteyting likestilles.
Det må være opp til brukerne å kunne velge den tjenesteyteren de
ønsker, enten det er via kommunens hjelpeapparat eller direkte fra
et privat firma.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sidestille private og offentlige tilbydere
av helse-, pleie- og omsorgstjenester, med tanke på momsfritak på
utførte tjenester.
4. februar 2009