Til Stortinget
Det er store miljø- og trengselsutfordringer knyttet til tett
biltrafikk i mange byer og byområder. Store befolkningsgrupper er
utsatt for helsemessige belastninger som følge av forurensning og
støy fra stor biltrafikk. Biltrafikken bidrar også vesentlig til
de nasjonale klimagassutslippene. Forslagsstillerne er derfor opptatt
av at mer av trafikken må over på kollektive transportmidler. Forslagsstillerne
vil i den forbindelse vise til at Bondevik II-regjeringen gjennomførte
en rekke tiltak for å styrke kollektivtrafikken gjennom blant annet
innføring av belønningsordningen for kollektivtrafikken i byområdene
og lav momssats for personreiser med kollektive transportmidler.
I dag er det innført elektronisk betaling for biltrafikken gjennom
AutoPASS-ordningen o.l. Forslagsstillerne mener det bør innføres
en tilsvarende ordning innenfor kollektivtrafikken som gjør det
mulig å foreta sømløse kollektivreiser over hele landet ved bruk
av elektronisk billett. Forslagsstillerne mener en slik løsning
vil være forenklende og vil bidra til å gjøre kollektivreiser mer
attraktive.
Dagens kollektivtilbud består i hovedsak av den fylkeskommunale
kollektivtrafikken, ofte i samspill med jernbanetrafikken og ekspressbusstilbudet.
Reisende som bytter mellom operatører eller som krysser fylkesgrensene
på kollektivreiser, må ofte forholde seg til ulike billettsystemer.
Mange opplever dette som tungvint, noe som kan fungere som en barriere til
å velge kollektivreiser. Forslagsstillerne vil også peke på at omfattende
kjøp og salg av billetter om bord på kollektive transportmidler
bidrar til å øke reisetiden og på den måten reduserer kollektivtrafikkens
konkurranseevne.
Forslagsstillerne viser til at det er innført en felles standard
for elektronisk billettering innen kollektivtrafikken. Forslagsstillerne
synes dette er positivt, ettersom det i større grad muliggjør regionale
ordninger med elektronisk billett og danner et grunnlag for en nasjonal
ordning. Forslagsstillerne viser også til at det er tatt initiativ
med elektronisk billett innen kollektivtrafikken flere steder i
landet. Forslagsstillerne mener imidlertid at en nasjonal ordning
med elektronisk billett vil være forenklende. En utfordring med slik
ordning er avregning mot kunden og kollektivselskapene imellom.
Forslagsstillerne mener derfor det bør vurderes et sentralt avregningssystem
for elektroniske reiser som fylkene og de ulike kollektivoperatørene
blir pliktige til å knytte seg opp til.
Forslagsstillerne vil peke på at en ordning med elektronisk billett
må være frivillig for de reisende. Det må være anledning til å reise
anonymt gjennom kontant betaling eller forhåndskjøp av billetter
på alle kollektive transportmidler også i fremtiden. Forslagsstillerne
vil peke på at en ordning med elektronisk billett vil medføre at
brukerne legger igjen flere elektroniske spor. Forslagsstillerne
forutsetter at slike data behandles på en måte som er forsvarlig
når det gjelder hensynet til personvernet.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å opprette en nasjonal
ordning med tilbud om elektronisk billett for sømløse kollektivreiser
over hele landet, i samarbeid mellom de ulike aktørene.
12. mars 2009