Til Stortinget
Forvaltningslovens bestemmelser er retningsgivende for krav til
saksbehandlingstider i den offentlige forvaltningen. Forvaltningsloven
§ 11-a sier at "Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken
uten ugrunnet opphold". Folketrygdloven § 21-1 presiserer at forvaltningsloven
også gjelder for saksbehandling når det gjelder de ytelser som reguleres av
folketrygdloven, med de særlige bestemmelser som framkommer i dette
lovkapittelet, jf. også folketrygdloven § 21-10 første ledd.
Folketrygdloven § 21 inneholder også en rekke krav til søker
om trygdeytelser, blant annet opplysningsplikt, samt myndighetenes
rett til å utøve økonomiske sanksjoner som for eksempel bortfall
av trygdeytelse, dersom det gis uriktige opplysninger eller søker
er "skjødesløs med sin helse", jf. folketrygdloven §§ 21-7 og 21-8.
Det er ikke definert nærmere verken i forvaltningsloven eller
i folketrygdloven hvilke saksbehandlingstider som vil antas å være
i strid med pålegget om behandling uten ugrunnet opphold. Det ville åpenbart
være urimelig å sette én felles tidsgrense for dette i lov eller
forskrift, all den tid kompleksiteten i vurderingen av grunnlaget
for de ulike trygdeytelser er vesentlig forskjellig.
I tildelingsbrev til Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2009
har Arbeids- og inkluderingsdepartementet fastsatt følgende styringsparametre
for direktoratet når det gjelder delmålet "rask utbetaling av ytelser"
under hovedområdet "inntektssikring" (kap. 3.1.2):
Saksbehandlingstider og avvik fordelt
på alle stønadsområder, herunder dagpenger
Saker over ytre grense skal reduseres
Restanser skal reduseres til 2006-nivå ved utgangen av året.
Det er ikke fastsatt noen nærmere kvantitative mål for saksbehandlingstidene,
og brukerne gis heller ikke noen økonomiske eller juridiske rettigheter knyttet
opp mot brudd på mål for saksbehandlingstider.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har selv definert krav til saksbehandlingstider
for de ulike trygdeytelsene. Det opereres med såkalte normkrav –
det vil si når søknader om de ulike trygdeytelsene normalt skal være
avsluttet (servicemål) – samt ytre grenser – det vil si når saksbehandlingen
uansett skal være ferdig. Pr. 2008 var disse grensene for de mest
sentrale trygdeytelsene følgende:
Stønadsområde | Etatens servicemål (Normtids-krav) | Ytre grense for saksbehandlingstid |
Uføreytelser | 4,0 mnd | 8 mnd |
Rehabiliteringspenger | 2,0 mnd | 5 mnd |
Barnebidrag | 2,0 mnd | 6 mnd |
Ytelser til enslige forsørgere
(bl.a overgangsstønad) | 1,0 mnd | 3 mnd |
Dagpenger | 80 pst. skal være anvist til utbetaling innen 21 dager | |
(kilde: Nav / Nettavisen)
I hovedsak oppfylles disse løftene til etatens brukere, selv
om det har vært stort fokus de senere månedene både på restanseporteføljen
generelt, og på store problemer med rettidig utbetaling av dagpenger i
enkelte fylker.
Det er likevel mange enkeltsaker, uavhengig av trygdeytelse,
hvor brukere opplever at både normert saksbehandlingstid og ytre
grense overskrides. I tilfeller hvor man da står uten noen trygdeytelse,
vil dette medføre betydelige økonomiske problemer for den enkelte.
Dette oppleves både fortvilende og også urimelig i de tilfeller
hvor den enkelte bruker selv har bidratt med å framskaffe den informasjon
og dokumentasjon som kreves for å kunne behandle søknaden.
Den enkelte bruker får utbetalt trygdeytelse når vedtak om dette
er fattet, uavhengig av hvor lang saksbehandlingstiden har vært.
For de ulike trygdeytelsenes vedkommende er det laget et detaljert
regelverk som fastsetter hvilken ytelse søker har rett til, avhengig
av tidligere inntekt og familiesituasjon. Når dette er dokumentert,
kan det etter forslagsstillernes syn argumenteres for at det bør
innføres en rett til å få dette utbetalt på et definert tidspunkt
etter at søknad med nødvendig dokumentasjon er innlevert, uavhengig
av om søknad er behandlet eller ikke. Det vil styrke den enkelte
søkers rettigheter i møte med forvaltningen, og også gi departementet
enda sterkere økonomiske insentiver til å sørge for at forvaltningen både
er dimensjonert og organisert slik at trygdesøkerne får høy servicegrad.
Søkerne vil uansett ha et sterkt økonomisk insentiv til å bidra
til en rask og effektiv søknadsprosess gjennom å gi korrekte opplysninger,
jf. folketrygdloven § 21-7. I tilfeller hvor en slik rettighet som
foreslått her slår inn, bør den gjelde fram til forvaltningen har
fattet vedtak, og dette er iverksatt.
Det må settes en konkret tidsfrist for når en slik rettighet
slår inn, regnet fra den dato søknad med nødvendig dokumentasjon
er registrert hos Nav. En aktuell grense kan være et snitt av dagens
normgrense og ytre grense fastsatt av Nav, hvilket vil tilsi 6 måneder
for søknad om uføreytelser, 3 1/2 måned for søknad om rehabiliteringspenger
og barnebidrag og 2 måneder for søknad om stønader for enslige forsørgere.
I de tilfeller som gjelder søknader om å få videreført en tidsbegrenset
trygdeytelse (rehabiliteringspenger, attføringspenger eller tidsbegrenset
uførestønad) for en ny periode, bør det være mulig å innføre en
enkel rutine hvor ytelsen blir automatisk videreført for en begrenset
periode dersom forvaltningen ikke har rukket å saksbehandle søknaden
innen utløpet av gammelt trygdevedtak. Også en slik forlengelse
bør da maksimalt gjelde inntil nytt vedtak er effektuert av Navs
utbetalingsenhet.
På dette grunnlag fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av rettighet
for søkere til trygdeytelser for utbetaling av ytelse når nærmere
fastsatte tidsfrister for behandling av søknad overskrides av forvaltningen.
13. mars 2009