Til Stortinget
En skolebuss med 40 elever om bord kjørte av veien i Østfold
11. februar 2010, og det er heller ikke lenge siden det var en kollisjon
mellom en skolebuss og en lastebil på E134, og en kollisjon mellom
en skolebuss og to personbiler på E16.
200 000 barn og unge må benytte skolebuss daglig. Ståplassene
og anretninger til å holde seg fast i på bussen er tilpasset voksne,
og passer dårlig for en liten 6–7-åring. Skolebussene som benyttes
er gjerne av eldre årgang, og ble i sin tid sertifisert uten setebelter
og med mange tillatte ståplasser, og kan derfor brukes i skoletransporten
på en helt lovlig måte. Dagens regelverk stiller ingen absolutte
krav til sikring av barn i buss, eller bruk av utstyr. Mellom 4 000–10 000
barn må stå på bussen til eller fra skolen hver dag, selv i høye
hastigheter. Sitteplass og bruk av setebelte reduserer risikoen
for skade med minst 50 pst. Forslagsstillerne er opptatt av at barn
og unge som må bruke skolebuss på sin arbeidsreise, skal kunne ferdes
trygt og sikkert. Fremskrittspartiet fremmet i 2007 et representantforslag
om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig skolebusstransport,
Dokument nr. 8:28 (2007–2008). Åpen høring med Barneombudet, Trygg
Trafikk og Transportbedriftenes Landsforening ble gjennomført i
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Barneombudet og
Trygg Trafikk var på høring i Stortinget 30. januar 2008 helt klare
og tydelige på at nå må man sørge for at alle barn og unge skal
ha en sitteplass under skoletransporten. Disse instansene mente også
at man ikke kunne vente lenger, at endringene måtte iverksettes
med en gang, og ikke nok en gang utredes og vente, når man vet at
svaret er at disse endringene må gjennomføres. Under innlegget fra
Transportbedriftenes Landsforening i høringen 30. januar 2008 kom
det frem at det er ca. 2 800 busser registrert mellom 1986 og 1998.
Dette ville, ifølge foreningen, medføre at det med en utskiftingstakt
på ca. 370 busser pr. år ville ta ca. 7 år å skifte ut disse bussene. Fremskrittspartiets
forslag fikk kun tilslutning av andre ikke-sosialistiske partier,
mens flertallet stemte for et nedtonet forslag som lød som følger:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere muligheten for å innføre
påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss.»
Fremskrittspartiet la for øvrig også frem et tilsvarende forslag
som det i Dokument nr. 8:28 (2007–2008) i 2006 i Dokument nr. 8:84
(2005–2006).
Det er verdt å merke seg at en av hovedårsakene til at det er
innført bilbeltepåbud i nye busser, selvsagt ikke er at en gjennom
dette virkemiddelet tror at antall trafikkulykker går ned, men fordi
en gjennom beltebruk kan redusere omfanget av personskader hvis
et uhell skulle skje. Bilbelte er kanskje det enkelttiltaket som
har bidratt til å redusere antallet hardt skadde og drepte i trafikken
mest. Flere sjåfører gir uttrykk for at de daglig frykter for hva
som kan skje hvis bussen skulle kjøre av veien og velte, eller at
de må bråbremse i en hastighet av 70–80 km/t med midtgangen full
av stående barn. Barn og ungdom som er avhengige av å kjøre buss,
kan ikke selv velge bort dette ved å la være å ta bussen, de er
lovpålagt å møte på skolen. Med andre ord, de må bare akseptere det
som tilbys. Skolebarna og ungdommene er den delen av befolkningen
som har størst regularitet i å benytte buss som transportmiddel.
Derfor er denne gruppen teoretisk i større fare for å oppleve en
alvorlig ulykke i løpet av skoletiden enn andre deler av befolkningen.
Det kan virke urimelig at det skal knyttes stramme budsjetter og
dårlig økonomi til skolebarntransporten. Derfor kan det i mange
tilfeller åpnes for spekulasjon i skolebarntransporten av barn og
ungdom, fordi lovverket er foreldet og forandret over tid.
SINTEF la frem rapporten: «Sikkerhet knyttet til transport av
skolebarn med buss» i slutten av mai 2008, der de konkluderte med
at skoleelever i liten grad blir skadet som passasjerer i buss.
Forslagsstillerne mener at man isteden må fokusere på potensialet
for ulykker, slik man blant annet gjør innenfor oljebransjen. Det
er årlig ca. 40 personskader i forbindelse med skoletransport. Heldigvis
har det så langt vært få alvorlige ulykker, men det betyr ikke at
det ikke er en fare for at det kan skje alvorlige ulykker.
Forslagsstillerne viser til spørretimen 17. desember 2008 der
stortingsrepresentant Bård Hoksrud stilte et spørsmål til samferdselsminister Liv
Signe Navarsete om sikring av barn i skolebuss. Statsråden svarte
«at det i den søte juletid var lov å ha slike fromme og gode ønsker,
og påpekte samtidig at statsråden ikke var julenissen». Forslagsstillerne
mener at sikring av barn i skolebuss skal man ta på høyeste alvor.
Forslagsstillerne vil også vise til skriftlig spørsmål i Dokument
15:924 (2008–2009) fra Bård Hoksrud om sikring av barn i skolebuss,
der samferdselsminister Liv Signe Navarsete la skylden på fylkene,
en linje Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
opprettholdt i statsbudsjettet for 2010 i Prop. 1 S (2009–2010).
Forslagsstillerne mener det er uakseptabelt at det er den enkelte
fylkeskommunes økonomi som skal være avgjørende for om det enkelte
barn/den enkelte ungdom skal få en trygg og sikker skoletransport.
Forslagsstillerne vil peke på at de aller fleste fylkes- og lokalpolitikere
er enige om at det må gjøres noe med dette. Fordi sitteplass til
alle ikke er lovpålagt, blir lovpålagte oppgaver prioritert fremfor
ikke lovpålagte oppgaver. Derved taper disse barna og ungdommene
fremfor andre viktige lovpålagte oppgaver med bakgrunn i fylkeskommunens
økonomiske situasjon.
Det er i mange andre land en tydelig uniformering av skolebusser
for å øke oppmerksomhetsnivået til øvrige trafikanter i skolebussenes
omgivelser. I Norge er det ofte ingen merking av busser som frakter skolebarn,
eller kun teksten «Skolebuss» i destinasjonsvinduet foran, til tross
for at kjøretøyforskriften § 8-4 blant annet krever følgende:
«På buss i skolerute skal foran og bak være plassert skolebarnskilt.
Skiltet skal være kvadratisk med sider 400 mm. Bokstavhøyden skal
være minst 100 mm. Typenes strektykkelse skal være minst 1/6 av bokstavhøyden.
Skiltets overkant skal være plassert høyest 1.500 mm over veibanene.
Skiltets bunn skal være av hvitt lysreflekterende materiale. Symbol
og typer skal være røde (ikke lysreflekterende). Se fig. 16.»
Forslagsstillerne ser det som positivt at en samlet opposisjon
i transport- og kommunikasjonskomiteen i Innst. 13 S (2009–2010)
tok til orde for økt sikkerhet for barn i skolebuss.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å innføre påbud
om setebelte i alle busser, med unntak av de bussene som klart er
definert som typiske bybusser, og som kun benyttes i byområder.
II
Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag til endringer
i vegtrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere skolebarn
og ungdom stående i skolebuss. Merkostnadene dette vil påføre dem
som har ansvaret for transporten, foreslås innarbeidet i revidert
nasjonalbudsjett for 2010.
III
Stortinget ber regjeringen sørge for at det stilles høyere krav
til uniformering av skolebusser, og at det som et minimum påses
at kjøretøyforskriften følges.
17. februar 2010