Til Stortinget
Sykefraværet i Norge er i toppskiktet i OECD-området, og det
er derfor en tverrpolitisk ambisjon å redusere sykefraværet. Et
høyt sykefravær er ikke bare en utfordring for samfunnsøkonomien,
målt i penger over statsbudsjettet, men en stor utfordring for bedriftene
og ikke minst for den som er sykmeldt. Mange langtidssykmeldte kommer
ikke tilbake til arbeidslivet, men går over på en eller annen form
for trygdeytelse etter at sykepengerettigheten er oppbrukt.
Siden 2001 har arbeidet med å redusere sykefraværet vært formalisert
i avtalen om et inkluderende arbeidsliv mellom myndighetene og partene
i arbeidslivet. Målet i avtalen har vært å redusere sykefraværet
med 20 pst. i forhold til 2. kvartal 2001. Etter en økning i fraværet
frem til 2002/2003 ble det fra 2004 av iverksatt nye virkemidler,
med blant annet større bruk av gradert sykmelding. Som ett av flere virkemidler
bidro dette til at sykefraværet ble redusert, men fra 2005/2006
har sykefraværet igjen steget. Ved utløp av IA-avtalen 31. desember
2009 var sykefraværet på samme nivå nasjonalt som da avtalen ble
inngått første gang, i 2001.
For å forsterke arbeidet med å redusere sykefraværet har regjeringen
inngått en ny avtale om inkluderende arbeidsliv med samme mål som
den forrige. I avtalen som ble inngått 23. februar 2010, ble det særlig
lagt vekt på at virkemidler skal settes inn overfor den sykmeldte
tidlig i sykdomsforløpet og at bedriftene skal tilrettelegge for
at den enkelte skal benytte seg av gradert sykmelding.
Forslagsstillerne støtter forslaget om at gradert sykmelding
skal være en hovedregel i sykmeldingspraksisen, og viser til at
dette også har vært fremmet en rekke ganger tidligere. Det er imidlertid
viktig å sørge for at det også tilrettelegges bedre for bedriftene
slik at gradert sykmelding kan benyttes. For mange små og mellomstore
bedrifter vil det kunne være utfordringer knyttet til graderte sykmeldinger,
da virksomheten ikke har tilstrekkelig bredde i arbeidsoppgavene.
Det er derfor en forutsetning for små og mellomstore bedrifter at
arbeidslivsbestemmelsene styrker muligheten for utveksling av arbeidskraft mellom
bedrifter.
Det er flere måter å gjøre arbeidslivet mer fleksibelt på for
at små og mellomstore bedrifter skal kunne praktisere den nye hovedregelen
for sykmeldingspraksis. I Nederland, hvor man har lyktes med å redusere
sykefraværet fra et høyt nivå, er det etablert en anledning for
å melde inn ledig arbeidskraft – altså restarbeidsevne hos en arbeidstager
som ikke kan benyttes i den virksomheten hvor arbeidstageren er
ansatt – til en form for kompetansepool. Fra denne kan andre bedrifter
leie inn arbeidskraft. For at en slik ordning skal virke etter hensikten,
er det viktig at den støtter opp om normale lønns- og arbeidsvilkår
samt at den ikke skaper mer byråkrati.
En annen måte å styrke fleksibiliteten i arbeidslivet på er å
myke opp bestemmelsene i arbeidsmiljøloven som omhandler innleie
mellom bedrifter. Muligheten for dette ble innskjerpet i 2007, da
regjeringens forslag til innstramming av arbeidsmiljøloven §§ 14-12
og 14-13 i Ot.prp. nr. 54 (2006–2007) ble vedtatt. Hensikten med
innstrammingen ble fra regjeringens side sagt å være for å motvirke
sosial dumping. Et mindretall fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre
advarte mot denne innstrammingen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre
viser til at et funksjonelt og tilpasningsdyktig arbeidsmarked forutsetter
at det finnes fleksible muligheter for innleie mellom produksjonsbedrifter.
Et regelverk for leie av arbeidstakere mellom produksjonsbedrifter
må utformes slik at de kan brukes både i oppgangs- og nedgangstider.
De innstrammingstiltak som Regjeringen legger opp til for innleie
av arbeidstakere, vil virke i motsatt retning og bety mindre fleksibilitet
og mindre tilgjengelig arbeidskraft.»
Forslagsstillerne mener innstrammingen også legger hindringer
for små og mellomstore bedrifter til å følge hovedregelen om gradert
sykmelding som nå er lagt gjennom den nye IA-avtalen. Med tanke
på at det nå også jobbes med en ny modell for arbeidsgiverfinansiering
av langtidsfravær, er det viktig å sørge for at bedriftenes rammevilkår
for å følge opp hovedregelen om gradert sykmelding styrkes.
På dette grunnlag fremsettes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag til endringer
i arbeidsmiljøloven og eventuelt andre lover, som styrker små og
mellomstore bedrifters fleksibilitet og mulighet til å praktisere
hovedregel om gradert sykmelding.
II
Stortinget ber regjeringen om å utrede muligheten for å etablere
en kompetansepool etter mønster fra Nederland som virkemiddel i
sykefraværsarbeidet.
25. mars 2010