Til Stortinget
Tall fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) viser
at det har vært en relativt konstant andel av ungdom mellom 15 og
20 år som oppgir at de har prøvd cannabis og heroin de siste 10
årene. I 2005 oppga 15 pst. at man hadde brukt cannabis, mens 1 pst.
hadde prøvd heroin. Dersom dette holder seg stabilt i årene fremover,
vil 600 barn som er født i 2009 prøve heroin før de er 20 år, mens
over 9 300 av barn født i 2009 vil prøve cannabis. Forslagsstillerne
viser videre til at det årlig dør om lag 300 personer av overdoser
i Norge. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det må tenkes
nytt og konstruktivt for å forhindre at unge mennesker utvikler
en tung ruskarriere, og mener i denne sammenheng at tidlig intervensjon
er svært viktig.
Forslagsstillerne vil vise til dagens system der små beslag av
brukerdoser av narkotiske stoffer avstraffes med bøter. Det vises
i denne sammenheng til blant annet Frankrike, der slike tilfeller
av kriminalitet blir straffet med programmer som finansieres av den
som har mottatt et forenklet forelegg. Forslagsstillerne mener det
vil være positivt, spesielt for unge personer som blir tatt med
brukerdoser av narkotika som i dag medfører forenklet forelegg,
å måtte delta i et program knyttet til bruk av narkotiske stoffer. Dette
vil, slik forslagsstillerne ser det, ha en preventiv virkning, men
også åpne for at unge personer avbryter sin ruskarriere. Dette kan
derfor ses på som et forebyggende tiltak som kan være svært virkningsfullt.
Slike programmer kan innrettes på en slik måte at unge brukere
som blir tatt med små brukerdoser narkotiske stoffer, blir pålagt
å finansiere sin egen deltagelse i slike informasjonsprogram. Programmene
bør være organisert på en måte som gjør at den enkelte unge brukeren
får et møte med tunge misbrukeres hverdag, enten tilknyttet institusjoner,
organisasjoner eller lignende. Programmene vil være tilnærmet selvfinansierende
all den tid det er den enkelte selv som må finansiere dette.
Forslagsstillerne mener et slikt system kan gjennomføres som
et prøveprosjekt, for på den måten å kartlegge om dette har positiv
virkning. Dette prøveprosjektet bør kunne startes opp i en eller
flere norske byer fra 1. januar 2011.
Forslagsstillerne er videre av den oppfatning at det bør etableres
en landsomfattende ordning hvor ungdom som tas for første gangs
besittelse eller bruk av narkotika, blir gitt et tilbud om en kontrakt
knyttet til jevnlig testing. Ordningen bør være frivillig.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at dette vil være et fornuftig
og godt tiltak, som gjør at ungdom som står i fare for å utvikle
et rusproblem, blir gitt en oppmuntring til å avstå fra videre bruk
av narkotiske stoffer.
Forslagsstillerne mener en slik ordning vil bidra til at kommunene
får en forsterket mulighet til å følge opp ungdom som sliter med
andre problemer. Dette kan være psykiske lidelser, problemer i hjemmene, og
andre faktorer som dermed lettere kan følges opp av det kommunale
hjelpeapparatet. Det vises videre til at en frivillig ordning kan
være et viktig hjelpemiddel for ungdom til å motstå presset fra
venner og omgangskrets knyttet til å bruke narkotiske stoffer.
Forslagsstillerne mener en slik ordning bør etableres nasjonalt
fra 1. januar 2011.
Forslagsstillerne mener sporadiske ruskampanjer rettet generelt
inn mot ungdom har liten effekt. Det vil, slik forslagsstillerne
ser det, være mer hensiktsmessig å ha målrettede tiltak inn mot
risikogrupper, noe som har blitt gjort med gode resultater i Sveits.
Supra-F prosjektet i Sveits har hatt som mål å innrette individtilpassede
programmer for barn og unge som utviser adferd som kan defineres
som problematisk. Programmet baserer seg på et samarbeid med skoleverket,
foreldre og rettsvesenet, som blant annet kan idømme unge kriminelle
til et slikt program. Supra-F konseptet handler om tidlig intervensjon
og oppfølging av barn og unge i risikogruppene. Forslagsstillerne
viser videre til at det er ulik grad av oppfølging etter en individuell
vurdering av den enkelte. Grovt sett har man i Sveits inndelt personene
i tre hovedgrupper der omfanget av oppfølgingen varierer fra noen
få timer i uken, til fulle opplegg som følger skolehverdagen.
Forslagsstillerne mener det vil være hensiktsmessig å utforme
lignende programmer i Norge, rettet mot risikogrupper av barn og
unge. Forslagsstillerne er kjent med at «Ungdom mot narkotika» er
i gang med et prosjekt som har likhetstrekk med Supra-F prosjektene
i Sveits. Det er grunn til å tilrettelegge for at dette prosjektet
får gode rammevilkår, samt sørge for en utvidelse av denne typen
prosjekter. Det henstilles derfor til Stortinget om å be regjeringen
iverksette og legge til rette for prøveprosjekt knyttet til slike
målrettede tiltak.
Forslagsstillerne mener slike prøveprosjekter bør opprettes ved
flere skoler fra 1. januar 2011.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, igangsette et prøveprosjekt der ungdom som blir tatt for
besittelse eller bruk av små doser narkotiske stoffer, pålegges
deltagelse i et informasjonsprogram.
II
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, igangsette et nasjonalt system med urinprøveprosjekt,
hvor ungdom som blir tatt for første gangs besittelse eller bruk
av narkotiske stoffer, gis et tilbud om en kontrakt hvor man forplikter
seg til jevnlige urinprøvetester.
III
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, igangsette prøveprosjekter rettet inn mot risikogrupper
blant ungdom.
26. mai 2010