Til Stortinget
Friluftsliv og fysisk aktivitet er viktig for alle, både funksjonsfriske
og de med nedsatte funksjoner. Redusert førlighet kan ramme alle,
og dagens aldersgrense på 26 år hindrer funksjonshemmede i en alder av
27 år bistand til hjelpemidler til trening og fritidsaktiviteter
for å opprettholde eller øke funksjonsdyktigheten.
Mange med funksjonshemninger har behov for ulike typer av hjelpemidler
eller tilrettelagt sportsutstyr som vanligvis er langt dyrere enn
vanlig sportsutstyr, og derfor normalt utenfor økonomisk rekkevidde
for mange.
Under behandlingen av statsbudsjettet for 2003 gikk en enstemmig
komité inn for å heve aldersgrensen for barns og ungdoms rett til
hjelpemidler til trening, stimulering og aktivisering fra 18 til
26 år, jf. Budsjett-innst. S nr. 11 (2002–2003).
Alle partiene har fra samme tid uttalt at aldersgrensen bør oppheves,
og forslagsstillerne vil i den forbindelse vise til merknader i
de følgende budsjettinnstillingene:
Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002–2003):
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener forslaget går i riktig retning, men legger
til grunn at alder ikke bør være et kriterium for om en skal ha
rett til spesialprotese til trening og fritidsaktiviteter. Disse
medlemmer vil be Regjeringen utrede om aldersgrensen kan fjernes.»
Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004–2005): «Komiteen viser til
at forebygging ved fysisk aktivitet stadig blir mer vektlagt for
alle for å minske risiko for sykdom eller forverret helsetilstand.
Målet synes å være å få personer i alle aldre til å drive mer fysisk
aktivitet. Denne holdningen bør også gjenspeiles i regelverket for
støtte til hjelpemidler for funksjonshemmede når det gjelder utstyr til
trening og aktivisering.»
Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005–2006): «Komiteen viser til
anmodningsvedtak nr. 118 av 8. desember 2004. Bakgrunnen for vedtaket
om å vurdere å fjerne aldersgrensen for hjelpemidler til trening,
stimulering og aktivisering av personer med nedsatt funksjonsevne,
var ønske om å legge til rette for fysisk aktivitet.»
«Komiteen mener det bør foretas en bredere gjennomgang der
andre kriterier enn alder, herunder organisering av gjenbruk av
utstyr, inngår.»
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener at dagens aldersgrense på 26 år for
tilskudd til hjelpemidler til trening, stimulering og aktivisering av
personer med nedsatt funksjonsevne ikke har noen faglig begrunnelse
utover det rent provenymessige. Det bør være mulig å finne velfungerende
ordninger som ikke diskriminerer enkelte personer med nedsatt funksjonsevnes
muligheter til fysisk trening på bakgrunn av alder, som samtidig
medfører lavere kostnader enn hva som er anslått i Rikstrygdeverkets
provenyberegninger.»
Temaet ble også behandlet i 2009 i Innst. 15 S (2009–2010), og
komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, og Kristelig
Folkeparti fremhevet da blant annet at dagens ordning skaper et
A-lag og et B-lag mellom dem med god økonomi og de som ikke har
samme økonomiske forutsetninger for å skaffe tilpassede hjelpemidler.
Det ble anført at behovet for aktiv fritid også gjelder for dem
over 26 år, og at mange foreldre over 26 år med nedsatt funksjonsevne
ikke får muligheten til å være aktivt sammen med barna i fritiden.
Det ble konkludert med at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti primært ønsket å fjerne aldergrensen
på 26 år.
Ut fra et generelt perspektiv er fysisk inaktivitet noe som øker
i alle aldersgrupper i den norske befolkning. I St. meld. nr. 16
(2002–2003) ble det pekt på at over halvparten av den norske befolkningen
har for lavt fysisk aktivitetsnivå. I Statistisk sentralbyrås (SSB)
levekårsundersøkelser påpekes det at folk med fysiske funksjonshemninger
er mindre aktive enn andre.
I en utredning gjort av Direktoratet for naturforvaltning benevnt
Friluftsliv for funksjonshemmede: Anbefaling av tiltak for å bedre
funksjonshemmedes muligheter for friluftsliv (2003–2004) vises det
til at mange funksjonshemmede er avhengige av personlige hjelpemidler
for å kunne delta i ulike aktiviteter. Det fortelles også at slike
hjelpemidler kan være svært dyre og at folketrygden ikke gir støtte
til hjelpemidler til trening for personer over 26 år (jf. utdrag av
ovennevnte forskrift).
Rettigheter og muligheter for å delta i fysisk aktivitet og friluftsliv
bør være lik for alle funksjonshemmede, uavhengig av alder. Forslagsstillerne
viser til at skillet ved 26 år er aldersdiskriminerende og uten faglig
begrunnelse og foreslår derfor at denne kunstige aldergrensen fjernes.
Dette er i tråd med det som er anbefalingen under dette punkt
i NOU 2010:5 Aktiv deltagelse, likeverd og inkludering. Der står
det at fysisk aktivitet er en prioritert folkehelsesatsing, og utvalget
mener derfor at: «voksne med funksjonsnedsettelser må få samme mulighet
til å delta i fysisk aktivitet som resten av befolkningen.»
Bedre fysisk helse hos funksjonshemmede vil være positivt, og
det vil også være samfunnsøkonomisk lønnsomt i form av bedret arbeidsevne
hos den enkelte, mindre avhengighet av hjemmehjelpstjenester, mindre
behov for medisiner, samt at det styrker den enkeltes funksjonsdyktighet
i sosiale situasjoner og overfor egen familie.
Det er en tverrpolitisk enighet om å redusere antallet uføretrygdede,
og med mulighet for mer fysisk aktivitet vil også flere med nedsatte
funksjoner bli mindre avhengige av trygdeytelser.
Fjerning av aldergrensen vil være et skritt i riktig retning
når det gjelder målsettingen om et inkluderende samfunn hvor det
legges til rette for at alle skal ha mulighet til å delta.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fjerne aldersgrensen for hjelpemidler
til trening, stimulering og aktivisering av personer med nedsatt
funksjonsevne i forbindelse med statsbudsjettet for 2011.
15. juni 2010