Til Stortinget
Et sentralt mål for helsepolitikken er å sikre gode og likeverdige
helsetjenester til alle. Dette forutsetter god informasjon både
om helserelaterte spørsmål og om helsetjenestens tilbud.
Ifølge Helsedirektoratets strategiplan for elektronisk samhandling
i helsesektoren viser undersøkelser fra 2007 at to tredjedeler av
befolkningen benytter Internett til helseformål. I en undersøkelse
foretatt på oppdrag for Teknologirådet i 2010 oppgir 85 pst. at de
har søkt om helseinformasjon på Internett, og at 88 pst. av disse
stoler på den informasjonen de finner. Det finnes imidlertid et
mangfold av kilder med ulik grad av kvalitet. Feil og misvisende
helseinformasjon kan innebære en helserisiko for pasientene. Det
er behov for å gi publikum kvalitetssikret og oversiktlig helseinformasjon,
og det er naturlig at den offentlige helsetjenesten har et redaktøransvar
for slike nettbaserte informasjonstilbud. Dette vil i stor grad
innebære at foreliggende informasjon gjøres lettere tilgjengelig
både for pasienter og helsepersonell.
En undersøkelse foretatt i regi av Teknologirådet viser at ni
av ti pasienter ønsker å benytte elektronisk kommunikasjon i sin
kontakt med helsetjenesten. Bruk av slike nettbaserte tilbud vil
gi bedre tilgjengelighet til helsetjenesten. Eksempelvis viser undersøkelser
fra Danmark at pasientene spares for 6 mill. km i transport, gitt
at 22 pst. av pasientene benytter dette tilbudet. Videre gis pasientene
bedre innsikt i sin egen behandling, og dermed bedre mulighet for innflytelse
over prosessen.
I Danmark er det opprettet en offentlig nettbasert helseportal,
Sundhet.dk, som både gir informasjon om helse, pasientrettigheter
og om helsetjenesten. Videre gir denne tjenesten pasientene innsyn
i egen journal, og mulighet for å fornye resepter, bestille konsultasjoner
og få informasjon om prøvesvar. Nettportalen inneholder også informasjon
om ventetider og om kvalitetsmålinger av ulike helsetilbud. Det
gis informasjon til helsepersonell gjennom den samme portalen, eksempelvis
om nasjonale veiledere og faglige anbefalinger. Nettsiden har opptil
300 000 unike brukere pr. måned. I Storbritannia er det opprettet
et tilsvarende tilbud.
I Norge er det gjennomført flere forsøk med nettbaserte helsetjenester,
herunder tilbud som gir pasienten innsyn i egen journal. Min Journal
er et prosjekt som ble etablert i 2005 i samarbeid mellom flere
helseforetak, under ledelse av Oslo universitetssykehus. Løsningen
er utviklet slik at den kan implementeres i større skala med lave
kostnader. I tillegg til innsyn i egen journal gir Min.journal.no
et tilbud om relevant og oppdatert informasjon som er tilpasset
pasientens behov. En offentlig helseportal bør gi alle pasienter
tilgang til egen journal, forutsatt at personvernet ivaretas. Dette
vil styrke pasientens innsikt i og innflytelse over egen behandling.
En offentlig nettportal for helsetjenester kan også skape kontakt
og nettverk mellom pasienter. Dette kan gi pasientene viktig støtte
og informasjon, samtidig som selvhjelpsarbeidet kan styrkes gjennom
slike nettverk. Pasientnettverk er allerede etablert på flere frittstående
nettsteder, men bør også kunne finnes via en offentlig helseportal.
Det er iverksatt flere planer for utvikling av IKT-baserte løsninger
i helsetjenesten, og planen Samspill 2.0 Nasjonal strategi for elektronisk
samhandling i helse- og omsorgstjenesten beskriver den gjeldende nasjonale
strategien på området. Visjonen for arbeidet er å sikre helhetlige
pasient- og brukerforløp. Et konkret mål er å sikre et helhetlig
og tilpasset informasjons- og kommunikasjonstilbud til pasientene. En
offentlig helseportal med informasjon om helse, helsetjenester og
behandlingsforløp, samt mulighet for kommunikasjon med pasienten,
er helt i tråd med disse målsettingene.
En offentlig, nettbasert helseportal må også inneholde informasjon
om kvalitetsmålinger i helsetjenesten. Det må utvikles flere kvalitetsindikatorer,
og det bør foretas sammenlikninger av kvalitet på tvers av institusjoner.
En større åpenhet om kvaliteten i tilbudet vil bidra til å styrke
kvaliteten, og gi pasientene et bedre grunnlag for å velge mellom
ulike tilbud. Det bør være mulighet for at pasientene kan gi sine
vurderinger av helsetjenesten i nettportalen. Dette kan eksempelvis
være vurdering av service, ventetid, informasjon, oppfølging under
behandlingen og andre forhold som er viktig for pasientens totale
opplevelse av tilbudet. Det må utarbeides løsninger som sikrer relevante
tilbakemeldinger, og som ivaretar personvernet også for helsepersonell.
Helseopplysninger er av en så privat og sensitiv karakter at
det må stilles særlig strenge krav til personvern ved behandling
av slike opplysninger. Det er en grunnleggende menneskerett at den
enkelte selv skal ha rett til å råde over sine private helseopplysninger,
og at disse opplysningene må beskyttes mot uberettiget innsyn. Nettbaserte
helsetilbud som gir mulighet for kommunikasjon med helsetjenesten
og mulighet for ekstern oppkopling til sensitive data, må ha strenge
sikkerhetsløsninger som beskytter mot uberettiget innsyn. Det må
stilles krav om samtykke fra pasienten for at den enkeltes personlige
opplysninger skal være tilgjengelige i denne tjenesten. En nettbasert
helsetjeneste kan gi mulighet for å forenkle samtykkeprosedyrene
gjennom elektronisk signatur. Samtidig kan en nettbasert helseportal
gi bedre personvern på enkelte områder, eksempelvis ved at pasienten
får oversikt over hvem som har fått tilgang til private helseopplysninger
gjennom loggføring av innsyn i journal. Dette gir den enkelte mulighet
for å kontrollere at ikke uvedkommende skaffer seg disse opplysningene
uten å ha tjenestlig behov for det.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan for å etablere
en offentlig nettbasert helseportal med følgende elementer:
kvalitetssikret og oppdatert informasjon
om helse, samt ulike sykdommer og lidelser
god informasjon om helsetjenesten og ulike helsetilbud
informasjon om kvalitet og ventetider
informasjon om pasientrettigheter og instanser som kan bistå
med å ivareta disse rettighetene
mulighet for elektronisk kommunikasjon med helsetjenesten,
eksempelvis timebestilling
gi pasienten innsyn i sin egen journal, og mulighet for
å få informasjon om prøvesvar, henvisninger osv.
12. oktober 2010