Til Stortinget
Småbedriftene står for over halvparten av verdiskapingen i norsk
næringsliv. Småbedriftene er innovative og omstillingsdyktige, men
det er krevende for dem å overleve og vokse. Fem år etter oppstarten
er bare 30 prosent av bedriftene fortsatt aktive. Dette er bakgrunnen
for «Småbedriftsoppropet», som har fire hovedkrav til myndighetene:
mindre firkantet arbeidsliv, smartere skatt, enklere hverdag og
smartere samhandling mellom det offentlige og næringslivet. Forslagsstillerne
mener regjeringen bør bedre vilkårene for småbedriftene slik at
verdiskaping, arbeidsplasser og velferd sikres også i fremtiden.
Forslagsstillerne mener at faste ansettelsesforhold skal være
hovedregelen i arbeidslivet. Samtidig erkjenner forslagsstillerne
at firkantede bestemmelser i arbeidslivet passer spesielt dårlig
for mindre bedrifter. Mindre bedrifter blir raskt påvirket av økonomiske
opp- og nedgangsperioder. Ofte kan én vunnet kontrakt være forskjellen
mellom nyansettelse eller oppsigelse. Derfor ber forslagsstillerne
regjeringen vurdere endringer i de bestemmelsene i arbeidsmiljøloven
som i særlig grad gjør det risikabelt for småbedrifter å ansette
i faste stillinger. Samtidig er det viktig at bedriftene får hjelp
når de må si opp folk i nedgangstider. Forslagsstillerne mener derfor
at Nav bør ha en egen kontaktperson for mindre bedrifter som kan
bistå når medarbeidere må over i annet arbeid.
Det er nødvendig å stimulere flere bedrifter til å bli lærebedrifter.
Støtten til Opplæringskontorene og lærebedriftene må økes, slik
at mindre bedrifter enklere kan engasjere flere lærlinger. Det
gjør det lettere for yngre å komme inn i arbeidslivet, og bedriftene får
bedre tilgang på kompetanse. Forslagsstillerne mener offentlige
innkjøpere bør ta med i betraktningen om bedriftene har lærlinger,
når de bestemmer hvem som skal få anbudet.
Lønnsomme bedrifter er en forutsetning for bosetting og aktivitet
i by og bygd. Forslagsstillerne vil arbeide for at norske bedrifter
har forutsigbare rammebetingelser som legger til rette for bærekraftig verdiskaping.
Norge må fremstå som et attraktivt land for investering i nye
virksomheter og ha en målrettet politikk for å gi gründere gode
vilkår. I tillegg til at risikovillig kapital sikres gjennom det
offentlige virkemiddelapparatet, må private investorer som ønsker
å investere i nyetableringer, sikres rammevilkår som øker tilgangen
på risikokapital.
Tre fjerdedeler av norske bedrifter er eid av familier. 40 000
bedrifter står foran generasjonsskifte de neste ti år her i landet,
og undersøkelser fra EU-kommisjonen viser at et vellykket eierskifte
i småbedrifter fører til at i snitt fem arbeidsplasser blir videreført. Forslagsstillerne
foreslår at betaling av arveavgift utsettes i minst 10 år ved generasjonsskifte.
Hvis bedriften drives videre, bortfaller en tiendedel av avgiften
hvert år. Dersom bedriften drives videre i minst 10 år, betales
dermed ingen arveavgift. Forslagsstillerne mener dette vil være
god næringspolitikk, god samfunnsøkonomi og god distriktspolitikk.
Reduksjon av formuesskatten er et annet viktig tiltak. Formuesskatten
svekker privat, aktivt eierskap, tapper bedrifter for kapital og
vanskeliggjør gründervirksomhet og nyskaping. Ikke i noe land slår formuesskatten
inn på så lave formuesnivå, og ingen land har så dårlig skjerming
av arbeidende kapital som i Norge. De aller fleste vestlige land
har de senere årene avviklet formuesskatten. Forslagsstillerne mener
formuesskatt på arbeidende kapital er skadelig for norsk eierskap
og hemmer verdiskaping.
De fleste eierne av mindre bedrifter jobber i egen virksomhet,
og de aller fleste småbedriftene i Norge eies av privatpersoner.
Forslagsstillerne mener det er særlig uheldig at formuesskatten
også må betales når bedriften går med underskudd, noe som er svært
krevende for mindre bedrifter.
Skjemaveldet med sine krav om rapporter og utfylling av skjemaer
koster bedriftene 54 mrd. kroner hvert år. De minste bedriftene
blir belastet med over 20 av disse milliardene. De fleste EU-landene
har forpliktet seg til å kutte skjemaveldet med 25 prosent. Forslagsstillerne
mener den norske regjeringen også må forplikte seg til dette.
Nytten for samfunnet må stå i forhold til kostnadene for bedriftene.
Skjemaforpliktelsene må tilpasses tall bedrifter likevel må innhente.
Reglene må være treffsikre, og det må være enkelt å kontrollere og
straffe de bedriftene som bryter dem.
Mange offentlige regler, skjemaer og påbud fører til mange rapporteringskrav
og kompliserte regelverk. Forslagsstillerne vil derfor ha en forenklet
aksjelov for småbedrifter og vurdere om aksjekapitalkravet i norsk
aksjelovgivning bør erstattes med andre former for kreditorbeskyttelse.
Sverige og Danmark har fjernet revisjonskravet for mindre aksjeselskaper.
I Norge har antallet norskregistrerte utenlandske foretak (NUF)
økt kraftig til 15 399 pr. 1. januar 2010. Disse foretakene er uten kapitalkrav
og revisjonsplikt. Forslagsstillerne ber regjeringen på denne bakgrunn
vurdere å fjerne revisjonsplikten for små foretak i tråd med anbefalingen til
mindretallet i det offentlige utvalget om revisjonsplikten, jf.
NOU 2008:12 Revisjonsplikt utenfor små foretak, samtidig som det
vurderes andre tiltak for å sikre kreditorvern.
Det norske markedet for offentlige innkjøp har vokst voldsomt
de siste ti årene. Det offentlige bruker hvert år om lag 400 mrd.
kroner på kjøp av varer og tjenester. Gode offentlige innkjøp gir
bedre utnyttelse av samfunnets ressurser.
Samarbeid med privat næringsliv har skapt nye og smartere løsninger
på flere områder i samfunnet. Erfaringer fra andre land viser at
det er realistisk å tro at hele 40 mrd. kroner av offentlige innkjøp
kan knyttes direkte til innovasjon. Her har de mindre bedriftene
store muligheter for å være med og konkurrere om leveransene. Forslagsstillerne
ber regjeringen sørge for at offentlige innkjøp ned til 100 000
kroner blir kunngjort elektronisk.
Forslagsstillerne viser til at 99 prosent av alle bedriftene
i Norge er små eller mellomstore. Bedre vilkår for verdiskaping,
forenkling, bedre samhandling mellom det offentlige og næringslivet
og et enklere arbeidsliv er avgjørende for å øke verdiskapingen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen vurdere
endringer i de bestemmelsene i arbeidsmiljøloven som i særlig grad
gjør det risikabelt for småbedrifter å ansette i faste stillinger.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige innkjøpere
tar med i betraktningen om bedriftene har lærlinger, når de bestemmer
hvem som skal få anbudet.
3. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om fritak
for arveavgiften ved eierskifter i familiebedrifter som drives videre.
4. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om fritak
for formuesskatt for arbeidende kapital.
5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag som bidrar
til å kutte skjemaveldet med 25 prosent.
6. Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre et minstefradrag
for selvstendig næringsdrivende som et virkemiddel for å redusere
tidsbruk til dokumentasjon av mindre utgifter.
7. Stortinget ber regjeringen innføre «solnedgangslovgivning»
både statlig og kommunalt, slik at visse regler og forskrifter har
en begrenset varighet og forsvinner dersom de ikke aktivt blir vedtatt
på nytt etter et gitt antall år.
8. Stortinget ber regjeringen innføre en forenklet aksjelov
for småbedrifter.
9. Stortinget ber regjeringen vurdere å fjerne revisjonsplikten
for små foretak.
10. Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige innkjøp
ned til 100 000 kroner blir kunngjort elektronisk.
13. oktober