Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at strukturerte, lånefinansierte
spareprodukter ble solgt til vanlige folk i et betydelig omfang
før finanskrisen. Strukturerte spareprodukter er en betegnelse på
to eller flere finansielle instrumenter samlet sammen til et spareprodukt.
Et annet navn på disse produktene er sammensatte spareprodukter.
Felles for disse produktene er at avkastningen er bundet opp mot
en eller flere aksjer/aksjeindekser, eventuelt råvarepriser (for
eksempel kraftprisen). Flere finansinstitusjoner har markedsført
og solgt disse produktene aggressivt fra rundt år 2000.
Produktene har liten annen hensikt enn at bankene skal tjene
penger på vanlige folks bekostning. Tidsskriftet «Dine Penger» og
en rekke økonomiprofessorer og finanseksperter er blant dem som
er kritiske til produktene. Finansprofessor Thore Johnsen ved Norges
Handelshøyskole i Bergen sa til VG i 2007 om slike produkter at:
«De ressurssvake betaler for at de ressurssterke skal ha det moro».
Han spør hva poenget er med å låne penger til dette, bortsett fra å
gi banken høy inntjening.
Finanstilsynet (daværende Kredittilsynet) publiserte en undersøkelse
av sammensatte produkter 2. januar 2008. Den avdekket at lånefinansierte
spareprodukter statistisk sett er nærmest garantert å gi tap for
kunden. Samtidig har bankene i det vesentlige vært sikret gevinst
gjennom gebyrer og renter på lånene. På tross av den nesten ikke-eksisterende
muligheten til å tjene penger for kundene, hadde banker og andre
selgere av strukturerte spareprodukter på det tidspunktet klart
å overtale om lag 100 000 nordmenn til å låne over 30 mrd. kroner.
Tidligere har beregninger gjort ved Universitetet i Agder anslått
at kundenes samlede tap så langt (2008) er på over 14 mrd. kroner,
til tross for at produktene ble annonsert som aksjesparing med garanti
mot tap.
Mange småsparere er rammet, og historiene deres vitner om fundamentale
svakheter ikke bare i bankenes opptreden, men også i regelverk,
klagemuligheter og tilsyn. Sommeren 2007 ble en uføretrygdet kvinne
med diabetes og hjerneskade overtalt av en investeringsrådgiver
i Acta til å investere alle sparepengene i aksjer. Under møtet der
hun ble presentert for Actas produkt, fikk hun føling og måtte kjøres
på sykehuset. Acta innkalte til et nytt møte to uker senere, hvor
kvinnen investerte sparepengene på 663 000 kroner i selskapet Global
Eiendom Utbetaling AS. Hun skjønte raskt at hun hadde blitt lurt
og klaget saken inn for Bankklagenemnda i 2008. Da hun purret to
år etterpå, fikk hun beskjed om å søke på nytt fordi nemnda hadde
mistet klagepapirene. Det var først da TV2 tok kontakt fredag 29. oktober
2011, at nemnda reagerte. Allerede virkedagen etter, mandag 31.
oktober 2011, fikk saken en avslutning som ga henne erstatning.
En annen kvinne ble overtalt av Acta til å ta opp et betydelig
lån for å investere i eiendomsselskapsaksjer. Også hun leverte inn
klage til Bankklagenemnda, uten å få svar. Først da Aftenposten
skrev om saken, reagerte nemnda. Resultatet var et forlik som bare
delvis ga kvinnen erstatning for det tapet hun har lidd.
Et nytt regelverk i 2008 satte en stopper for salg av strukturerte
spareprodukter. Derfor forsøker bankene å lage erstatningsprodukter
for å ta igjen for tapte inntekter. Særlig utbredt nå er et komplisert
produkt kalt «warrants». «Warrants» er verdipapir der verdien bestemmes
av det underliggende objektet, eksempelvis en aksje eller en indeks.
Hensikten er å dra nytte av forandringer i aksjen eller indeksens
verdi uten å eie selve aksjen eller indeksen. Et kjennetegn ved
slike produkter er ofte at høye honorarer medvirker til at kundens
forventede avkastning kan bli lav, samtidig som risikoen kan være
høy. Tilsynene som Finanstilsynet har gjennomført i 2011, har vist
at kunden ofte ikke har fått tilfredsstillende informasjon ved kjøp
av denne type produkter.
Ifølge en såkalt «Mystery shopping»-test utført i regi av Forbrukerrådet
nylig, ble 14 av 30 bankkunder rådet til å låne penger for å sette
i spareprodukter. «Mystery-shopping»-testen ble utført av vanlige
forbrukere som har gjennomført 30 kundemøter med selgere av finansielle
produkter hos seks av de største bankene og to investeringsselskaper.
Bankene var filialer av Den Norske Bank (DNB), Nordea, Sandnes Sparebank,
Sparebank 1, Sparebank Møre og Sparebank Vest, mens rådgivningsforetakene
var Finansco og Invento. I elleve av disse kundemøtene ble kunden oppfordret
til å pantsette boligen.
Forslagsstillerne understreker at man selvsagt må ta personlig
ansvar for egne investeringer. Det synes imidlertid klart at det
må skapes en bedre balanse mellom profesjonelle selgere og vanlige
forbrukere. Det er i dag en ubalanse i favør av finansinstitusjonene.
Forslagsstillerne kan for det første ikke se hvorfor det skal være
tillatt for banker å selge kompliserte produkter som «warrants»
til vanlige forbrukere.
For det andre bør man se nærmere på Finansklagenemnda. Konstruksjonen
med et klageorgan betalt av bransjen selv reiser i utgangspunktet
spørsmål om uavhengighet. Med den praksisen nemnda har lagt for
dagen, synes det åpenbart at nemnda bør erstattes av et statlig,
uavhengig organ som kan ivareta forbrukernes rettssikkerhet på en
god måte.
For det tredje må Finanstilsynet ta forbrukerinteresser mer på
alvor og påse at bankenes opplysningsplikt følges.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sikre
at kompliserte spareprodukter som «warrants» ikke blir tilbudt ikke-profesjonelle
investorer.
2. Stortinget ber regjeringen sikre at det opprettes et uavhengig,
statlig klageorgan for finansielle tjenester.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at Finanstilsynet legger
større vekt på forbrukerhensyn.
28. mars 2012