Til Stortinget
En helsetjeneste som bygger på god kvalitet i primærhelsetjenesten,
inklusive allmennlegetjenesten, er best og billigst, viser internasjonal
forskning (Helsedirektoratet 2008a). I Norge er allmennlegetilbudet i
kommunene organisert gjennom fastlegeordningen. Ordningen er organisert
gjennom et listesystem, der fastlegen er en allmennpraktiserende
lege med ansvar for alle personer på sin liste. Alle folkeregistrerte
innbyggere har rett til fastlege, samt asylsøkere registrert i folketrygden.
Fastlegene skal sikre befolkningen god tilgang til legetjenester,
kontinuitet i tilbudet, faglig oppfølging og de skal være et stabilt
holdepunkt ved behov for helsetjenester. Ordningen med ett fast
kontaktpunkt var ment å sikre bedre kontinuitet og forutsigbarhet for
pasienter, særlig sårbare grupper og kronikere, gi bedre tilgjengelighet
til legetjenesten, samt sørge for en bedre og mer hensiktsmessig
ressursutnyttelse i helsetjenesten. I tillegg til listeansvaret
spiller fastlegene en rolle innen andre allmennmedisinske oppgaver
i kommunen, som legevakt, sykehjemsmedisin, skole- og fengselshelsetjeneste,
mv.
Fastlegeordningen har, siden den ble innført sommeren 2001, vært
en suksess. Fastlegeordningen ble innført på bakgrunn av gode forsøksordninger
på midten av 1990-tallet i fire kommuner, Tromsø, Trondheim, Lillehammer
og Åsnes. Reformen er et eksempel på at god pilotering bidrar til
at store reformer av et komplekst helsevesen kan lykkes.
Norges forskningsråd konkluderte, i sin evaluering av fastlegeordningen
i 2006, med at reformen i hovedsak var vellykket, har nådd sine
målsettinger, og at hovedstruktur og -elementer bør bestå. En innbyggerundersøkelse
fra 2010 viste også at av det offentlige tjenestetilbudet var fastlegeordningen
en av to tilbud befolkningen var mest tilfreds med.
Imidlertid er det utfordringer i fastlegeordningen, som kan og
bør rettes på. Det handler om å sikre bedre tilgjengelighet og
raskere timeavtale. Siden fastlegeordningen trådte i kraft har nye
oppgaver kommet til. Kapasiteten i ordningen er under press. Videre
må det iverksettes tiltak for å sørge for fag- og kvalitetsutvikling
i allmennmedisinen og blant fastlegene. De utfordringer legetjenesten
i kommunene vil møte i årene fremover tilsier også tiltak for å
sikre stabilitet og nødvendig rekruttering til primærhelsetjenesten.
En rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt av Helsedirektoratet
(2008a), «Utviklingsstrategi for legetjenesten i kommunen», fremhever
utfordringer knyttet til: den demografiske utviklingen med flere
eldre og kronisk syke, samt pasienter med spesielle behov (rus,
psykisk helse, fremmedkulturell og -språklig bakgrunn, og utviklingshemninger);
rekrutteringsutfordringer med for lav vekst i fastlegehjemler i
forhold til oppgaver, mangelfull rekruttering til utkantstrøk og
økende snittalder for legene; integrasjon med det øvrige kommunale
helsetilbudet, som sykehjem, legevakt og kommunenes helse- og sosialtjenester,
samt samhandling med spesialisthelsetjenesten; og, sist, nødvendigheten
av mer forskning og kvalitetsutvikling i allmennlegetjenesten.
Selv om hovedtrekkene i fastlegereformen har vært en suksess,
er det altså utfordringer som må løses. De kan oppsummeres under
overskriftene rekruttering, organisering og kvalitetsforbedring.
Det handler om å sikre at nok leger rekrutteres til yrket, at tjenesten,
tilbudet til pasientene og kontakten med øvrige deler av helsetjenesten
blir organisert på en smartere og mer effektiv måte, og at det sikres
kontinuerlig forbedring av kvalitet i både fastlegenes arbeid og
den allmennmedisinske utviklingen.
Etter samhandlingsreformen er det også påpekt flere andre utfordringer
knyttet til fastlegens arbeid, som bl.a. kontakten med sårbare grupper
og pasienter som ikke selv oppsøker lege, behov for mer hjemmebesøk,
samt ytterligere forbedring av fastlegenes tilgjengelighet og ventetider
på konsultasjon. Fastlegene er til for pasienten, på oppdrag for
kommunene. Derfor er det viktig både at pasientene sikres tilgang til
og kvalitet fra fastlegene, og at kommunen samarbeider godt, og,
når nødvendig, kan styre fastlegetjenesten. Det er viktig at det
legges til rette for at disse utfordringene kan løses på en måte
som ikke svekker de grunnleggende bestanddeler og kvaliteten i fastlegetjenesten,
ved for eksempel å gi altfor mange nye pålegg og oppgaver som trekker
oppmerksomhet bort fra pasientarbeid og hindrer legene i å kunne prioritere
blant sine pasienter.
I dag er fastlegeordningen regulert gjennom en kombinasjon av
lov, forskrift og avtaler mellom partene. Regjeringen har sendt
ut på høring et forslag til revidert fastlegeforskrift.http://www.regjeringen.no/pages/36634101/fastlegeforskrift.pdf Formålet
er bl.a. å øke tilgjengeligheten og kvaliteten på fastlegetjenesten. Virkemidlene
ser ikke ut til å treffe målsettingene. Tvert imot er det sannsynlig
at de foreslåtte reguleringene vil skape et krysspress for fastlegene.
Det er foreslått en rekke utvidede og nye oppgaver for fastlegene.
Prioriteringsmessige vridningseffekter er ikke vurdert. Forslagene
synes i sum å vri aktivitet vekk fra pasientene.
Med de forslag som nå foreligger alene, vil man gjøre en fremtid
som fastlege mindre attraktiv. I tillegg vil mindre tid til hver
pasient medføre mindre tid til utredning og behandling, og øke antallet
henvisninger til spesialisthelsetjenesten, om legene ved kortere
konsultasjoner skal klare å innfri forsvarlighetskravet. Som en
leder i Dagens MedisinDagens Medisin 3/2012. skrev:
«Spørsmålet er når summen av alle gode hensikter hemmer hovedmålene
om økt tilgjengelighet og bedre pasientbehandling.»
Fastlegeforskriften er ikke ledsaget av andre mål og planer fra
regjeringen. I sum betyr dette at ingen av de grunnleggende problemene
knyttet til å sikre rekruttering, heve kvalitet og forbedre organiseringen
av fastlegeordningen blir møtt i denne runden. I dette representantforslaget
er målet å bidra med konkrete løsninger som kan møte disse utfordringene
på en konstruktiv måte med strategiske virkemidler, ikke med symbolpolitikk
og kravbasert styring.
I perioden 1999 til 2008 var det en stor økning i kapasiteten
i allmennlegetjenesten, på 23 pst., det meste i forbindelse med
innføringen av fastlegeordningen (Godager og Iversen 2010). Rekrutteringen stagnerte
imidlertid etter innføringen (Helsedirektoratet 2008c). Fortsatt
er rekruttering en av kjerneutfordringene for primærhelsetjenesten
fremover – og i en del distrikter er utfordringen påtakelig allerede
i dag.
Ifølge Helsedirektoratets fastlegestatistikk har andelen fastleger
over 55 år doblet seg på litt under ti år, fra midten av 2001 til
slutten av 2011. I dag er ca. én av tre fastleger over 55 år. Legeforeningens
tall viser at i samme periode har antall yrkesaktive leger økt med
4 195 (25 pst.), mens tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser
at bare 406 av disse (11 pst.) har blitt fastleger. God kapasitet
gir kortere ventetider, men i perioden 2001 til 2008 har tallet
på ledige plasser per 1 000 personer sunket med over 40 pst., fra 122
til 72 (Godager og Iversen 2010).
Behovet for å sikre rekruttering til fastlegetjenesten har vært
fremhevet i en rekke offisielle dokumenter. I forarbeidene til fastlegeordningen
skrev departementet at «den mest kritiske faktoren er tilstrekkelig
tilgang på leger til primærhelsetjenesten generelt». I sin utviklingsrapport
for 2008 skrev Helsedirektoratet at:
«Det er i dag et kapasitetsproblem i fastlegeordningen som
fører til et kvalitetsproblem for hele helsetjenesten…» (Helsedirektoratet
2008b).
I høringsnotatet til revidert fastlegeforskrift skriver regjeringen
at:
«en større del av veksten i legeårsverk fremover vil skje i
primærhelsetjenesten. Gitt dette måler et det viktig at det etableres
rammebetingelser for allmennlegetjenesten og fastlegeordningen som
bidrar til god rekrutteringsutfordring og en god legefordeling.»
Legeforeningen anslår et behov for å utdanne om lag 500 nye spesialister
i allmennmedisin per år (Legeforeningen 2011). I sitt notat «Underlag
for høringsuttalelse til ny fastlegeforskrift» av 17. januar 2012
skriver KS følgende:
«KS tviler på at intensjonen og påleggene i forskriften kan
gjennomføres uten betydelig økt legedekning»
og at det bør
«kartlegge[s] behov for legeressurser.»
Helsedirektoratet (2008a) fremhever flere legehjemler for fastleger
eller kommunalt ansatte leger, samt økt innsats for å rekruttere
nye leger til eksisterende fastlegehjemler og offentlige allmennmedisinske
oppgaver, som tiltak. Arbeidsgruppen bak rapporten tok også opp
muligheten for at delelistemodellen åpner for at utdanningsleger
kan tidsbegrenset dele liste med erfaren spesialist i allmennmedisin. Rapporten
avslutter med å påpeke at:
«det sentrale avtaleverket for fastlegeordningen bør gjennomgås
for å se om det i tilstrekkelig grad legger til rette for at kommunen
kan øke legekapasiteten i kommunen og foreta de organisatoriske
grep som kan være nødvendig for at kommunen skal kunne ivareta sitt
ansvar for legetjeneste til befolkningen og prioriterte grupper
og oppgaver.»
Norsk forening for allmennmedisin har på bakgrunn av denne virkeligheten
bedt om en opptrappingsplan for fastlegeordningen, og påpekt at
regjeringen ikke har lagt frem:
«noe konkret forslag til hvordan vi skal få en nødvendig økning
av tallet på fastleger.»Hermansen og Roksund 2011.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig at regjeringen utformer
en plan for hvordan de vil stimulere rekrutteringen av leger til
primærhelsetjenesten, for å løse de utfordringene som er beskrevet.
I utdanningsstillinger får unge leger garantert veiledning, videreutdanning,
ordnede arbeidsforhold og økonomisk trygghet, i en tidsavgrenset
stilling basert på avtale mellom veileder, kommune og utdanningslege.
En utfordring ved å sikre rekruttering til primærhelsetjenesten
handler om organisering, ikke det faglige innholdet. Med dagens
system er det en helt annen økonomisk og faglig sikkerhet forbundet
med spesialisering i spesialisthelestjenesten. Som en kommentar
i Tidsskrift for den norske legeforening beskrev:
«En nyutdannet lege i sykehus kan regne med å ha samarbeid
med kolleger, veiledning fra erfarne leger, faglige møter i arbeidstiden,
vakt i trygge omgivelser og noen å dele ansvaret for diagnostikk
og behandling med. I tillegg slipper hun/han å ta opp lån og investere,
det er oftere mulighet for barnehageplass, arbeidstiden er regulert
og lønnen er konkurransedyktig.» (Brekke m.fl. 2000).
I rapporten «Utviklingsstrategi for legetjenesten i kommunene»
(Helsedirektoratet 2008a) fremheves det som et mulig tiltak at kommunene
kan gis ansvar for utdanningsstillinger i allmennmedisin. Rapporten understreket
behovet for nærmere utredning. Det bør prioriteres å få evaluert
det statlige ansvaret for «finansiering og veiledning, samt etableringen
av struktur for sykehusdelen av spesialistutdanningen» (Helsedirektoratet
2008a). Dette må også sees i lys av behovet for å sikre at nye fastleger
er spesialister i allmennmedisin, ref. forslag under.
Skal man lykkes med å få nok leger i primærhelsetjenesten, forutsetter
det at nyutdannede leger søker seg til denne delen av helsevesenet.
Det er urovekkende at universitetsansatte i debatten om høringsnotatet
til revidert fastlegeforskrift har advart om at det vil være vanskelig
for dem å anbefale studenter å spesialisere seg i allmennmedisin,
eller gå inn i fastlegeyrket.Dagens Medisin 2/12: Legeopprør
mot fastlegeforskrift
Det er behov for å se om den politiske målsettingen om å øke
rekrutteringen til primærhelsetjenesten blir understøttet i dagens
medisinstudium ved de norske universitetene. Det finnes forskningsmessig
beleggRef. høringsuttalelse fra Kristoffersen, m.fl. 2012. for
at økt oppmerksomhet på allmennmedisin i studietiden vil kunne påvirke
rekrutteringen. Aktuelle temaer som må ses på er forskningsinnsats,
undervisningstid og -ressurser, samt mengden utplassering i primærhelsetjeneste
i forbindelse med studiet.
Det er behov for nytenkning rundt utnyttelse av kompetansegrupper
i helsetjenesten. Legeforeningen (2010) skriver at:
«Fastlegen som knutepunkt i primærhelsetjenesten tilsier også
en utvikling i retning av at også annet helsefaglig personell i
økt grad knyttes til fastlegepraksisen.»
Legeforeningen nevner bl.a. behovet for forsøk med større fastlegesentra
med differensierte kommunehelsetilbud, og at det ansettes annet
helsepersonell som kan utføre flere oppgaver i samarbeid med eller under
veiledning fra fastlegen. Særlig to yrkesgrupper utmerker seg for
å spille en rolle her: psykologer og sykepleiere, herunder kliniske
ekspertsykepleiere. I Norge har fastlegene ikke god nok mulighet
til å anvende seg av hjelpepersonell for å utføre selvstendige konsultasjoner.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å endre regelverket på
en måte som sikrer bedre pasienthjelp, mindre belastning på en
presset legekapasitet og at det best egnede helsepersonell tar seg
av de riktige oppgavene i primærhelsetjenesten. Det er viktig at
nye tilbud ikke undergraver rollen fastlegen har i helsetjenesten,
og oversikten over pasientene som fastlegene skal ha. I spesialisthelsetjenesten
er det etablert en egen sykepleiertakst i poliklinikk. Finansieringssystemet
for fastlegene hindrer derimot at det skjer gunstig flytting av
oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten,
og fra legekonsultasjon til oppfølging fra sykepleier/spesialsykepleier.
Forslagsstillerne vil imidlertid understreke at det er viktig at
fastlegene, som private virksomheter finansiert med offentlige midler,
også opplever forutsigbarhet og kontinuitet i rammer for drift.
Psykiske lidelser er den vanligste årsaken for både unge og voksne
som besøker lege. Én av ti konsultasjoner har bakgrunn i dette (Godager
og Iversen 2010). Forslagsstillerne har tidligere tatt opp et behov
for å forsøke en ordning med en godt utbygget almennpsykologtjeneste
i kommunene, som kan ivareta befolkningens psykiske helse. I denne
sammenheng vises det til en doktorgradsavhandling av Ingrid Olssøn
(2007, ref. i Lunde 2007) som fant en stor grad av underdiagnostisering
av psykiske problemer, som angst og depresjon, hos fastlegene. Det
er behov for å bygge ut et tilbud med almennpsykologer i kommunene.
Det må gjøres både gjennom endringer i lovverket, etablering av
en plan for utviklingen og endrede finansieringsordninger. Ordningen
bør finansieres gjennom en kombinasjon av statlig refusjon, kommunal
medfinansiering og egenandeler. Finansieringsordningen bør motivere
og legge til rette for samlokalisering med fastleger, og der psykologer kan
ta ansvar for akutte psykologiske lidelser som ikke krever innleggelse.
Sykepleiere kan for eksempel bistå i det forebyggende arbeidet,
ved å ivareta kontakt med kronikere og andre pasienter med behov
for mer bistand i hverdagen og dagliglivet. Diabetessykepleiere
er eksempel på en spesialisering som er viktig for å bedre livskvaliteten
for diabetikere, med behov for oppfølging, rutiner og hjelp. Kommuneoverlege
i Kongsberg, Ole Bjørn Herland, er blant flere som har pekt på at flere
land har gode erfaringer med sykepleiere som har spesiell kompetanse
på oppfølging av kronikere.NHS-seminar i Oslo, 1.2.2012.
I land som USA, Storbritannia og etter hvert Danmark og Finland,
har sykepleiere med spesiell utdanning, blitt gitt ekstra ansvar
i primærhelsetjenesten. Erfaringene er gode. I Danmark rapporterte
Berlingske Tidende 26. januar 2012 om hvordan legemangelen er blitt
begrenset ved at sykepleiere tar seg av mer pasientkontakt.
Kliniske ekspertsykepleiere, på engelsk «nurse practitioners»,
bygger på en bachelor i sykepleie samt klinisk erfaring, som utgangspunkt
for en mastergrad som gir økt kompetanse, og mulighet til å utføre
flere funksjoner i helsetjenesten. De kan utføre flere oppgaver
som i dag ligger til allmennlegene i kommunen, gi hjelp på mer hensiktsmessig
nivå og bidra til bedre oppfølging av pasienter. Utenlandske studierHermansen
og Roksund 2011. har også funnet indikasjoner på at pasienter er
mer fornøyd med konsultasjoner med kliniske ekspertsykepleiere enn
med leger.
Tid er, som påpekt, en viktig faktor i kontakten med pasienter,
særlig i primærhelsetjenesten. Det er viktig for pasientens helse
og behandling, og deres opplevelse av kontakten med helsevesenet,
at de får god informasjon, blir hørt og vies tid. Derfor er det nødvendig
å bedre kapasiteten i leddene som har kontakt med pasientene. Sykepleiere
som kan supplere der legene er presset i dag, vil ha en positiv
funksjon.
Sykepleiere kan gi bistand til kronikere og eldre, som er voksende
pasientgrupper. De kan informere om egenomsorg og ivaretakelse av
egen helse, koordinere pasientforløp mellom lege og kommune, og mellom
kommune og sykehus. Kliniske ekspertsykepleiere har kompetanse til
å foreta en del forskrivning, diagnostisering, henvisninger og enkelte
behandlingsprosedyrer. I Storbritannia har man erfaring med at sykepleiere
er første kontaktpunkt fremfor leger for pasienter. En systematisk
gjennomgang av forskning på deres rolle kontra leger i primærhelsetjenesten
(Horrocks m.fl. 2002), fant at erfaringene var gode både med hensyn
til subjektivt opplevd og objektivt målt kvalitet.
Sykepleiere kan også spille en viktig koordinerende rolle med
mer ansvar delegert til enkeltpersoner fra det kommunale. Som eksempel
kan man nevne TRUST-prosjektet, Tiltak for regional utvikling av
samhandlingstjenester, som har et opplegg med fastlegesykepleierordning.
Dette er et samarbeid med Sykehuset Innlandet Lillehammer og kommunene Øyer,
Gausdal, Ringebu og Lillehammer. Hver fastlege gis 1 til 2 faste
sykepleiere fra hjemmetjenesten som kontaktpersoner for alle pasienter
på legens liste som mottar hjemmetjenester. De orienterer legene om
pasientenes helse, får observasjonsinstrukser, ordner resepter m.m.
på faste møter. Ordningen skal evalueres av forskningsmiljø ved
Universitetet i Oslo (UiO) og Senter for omsorgsforskning, Gjøvik.
I Meld. St. 16 (2010–2011) Nasjonal helse- og omsorgsplan 2011–2015
heter det at:
«Mange kommuner opplever … at fastlegene ikke er tilstrekkelig
integrert i det kommunale tjenesteapparatet. Dette til tross for
at fastlegene har en sentral rolle i å sikre helhetlige og koordinerte
tjenester til pasientene.»
Behovet for forbedret lokalt samarbeid er påpekt i en rekke dokumenter,
og i dette spiller de lokale samarbeidsutvalgene (LSU) en helt sentral
rolle. Formålet med LSU er, slik det er formulert i Rundskriv I-3/2005:
«… at kommunen og fastlegene i dette forum sammen kan drøfte
løsninger som sikrer ivaretakelse av de oppgaver som både kommunen
og fastlegene skal sørge for, herunder pasientrettighetene i fastlegeordningen.
Det forutsettes så at kommunen bruker avtaleverket mellom kommunen
og den enkelte fastlege, innen de rammer som er fastsatt i fastlegeforskriften
og sentralt avtaleverk, til å sikre ivaretakelse av de forpliktelser
kommunen har, blant annet basert på drøftingene i LSU.»
Også hos legene er dette en oppfatning. Marit Hermansen og Gisle
Roksund, hhv. påtroppende og avtroppende ledere i Norsk forening
for allmennmedisin, har påpekt om fastlegene at:
«De har ikke vært flinke nok til å utvikle samarbeidet med
de øvrige kommunale helsetjenestene.»Hermansen og Roksund
2011
Helsedirektoratet (2008a) har bedt om at LSU «styrkes som en
arena for samhandling og planarbeid for å løse prioriterte oppgaver
innen kommunehelsetjenesten». I direktoratets rapport «Utviklingsstrategi for
legetjenestene i kommunen» uttales det at:
«Allmennlegene er en viktig del av kommunens helsetjeneste
og bør i større grad integreres i strategiarbeid for hvordan kommunen
skal møte fremtidens utfordringer.»
Her nevnes også at de lokale samarbeidsutvalgene kan styrkes
som en måte å løse dette på.
Gitt den sentrale rolle LSU-ene spiller, og den fremtredende
rolle de får i både dokumenter fra regjeringen og strategidokumenter,
er det påfallende at de knapt er nevnt i regjeringens høringsnotat
om revidert fastlegeforskrift, og at det ikke foreligger noen planer
for å styrke deres rolle. Lokale samarbeidsutvalg er en viktig arena
for samarbeid mellom kommuner og fastleger. Forslagsstillerne er
positive til at kommunene gis en styringsadgang overfor fastlegene,
dersom denne tjenesten ligger under kommunens ansvar for et helsetilbud
til befolkningen (sørge-for-ansvar), men mener at dette forholdet
gir best forhold for pasientene når tjenesten først forsøkes utviklet
i samarbeid med legene, ikke ved politisk diktat.
Gjennom LSU-ene kan kommunene og fastlegene sammen utvikle serviceerklæringer
til innbyggerne, som omtaler tilgjengelighet, ventetid på uprioritert
time, sykebesøk, øyeblikkelig hjelp, osv. Slik er det bl.a. gjort
i Trondheim. En slik serviceerklæring kan være forpliktende for
fastlegene. Brudd på disse vil kunne bli fulgt opp av kommunene.
Dette bidrar til å gi pasienter konkrete forventninger, med krav
og rettigheter tilpasset lokal kontekst, og preget av legenes egen
medvirkning. Klager skal behandles i LSU, og kollegaen det klages
mot ved manglende måloppnåelse, får støttekollega som kan veilede.
Slik kan man samle en fastlegegruppe som jobber etter klare og gode
funksjons- og kvalitetskrav, på en måte som bygger på tillit og
samarbeid, ikke krav og kontroll.
Praksiskonsulentordningen (PKO) er allmennleger som arbeider
med kommunikasjon mellom sykehus og primærhelsetjenesten. PKO-ordningen
skal sørge for bedre og mer hensiktsmessig samhandling mellom fastlegene
og spesialisthelsetjenesten, ved bruk av allmennleger i deltidsstillinger
ved sykehusene. Hermansen og Roksund (2011) har beskrevet dem som:
«Talerør inn i spesialisthelsetjenesten, for å sikre en god
samforståelse,»
og mener denne ordningen må
«breddes og videreutvikles.»
Legeforeningen har uttalt at praksiskonsulentordningen bør innføres
ved alle kliniske sykehusavdelinger hvor den egner seg, og ved et
tilstrekkelig nasjonalt omfang bør den evalueres. Helsedirektoratet (2008a)
har vurdert PKO som «et godt tiltak i samhandlingen mellom kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten». PKO bør videreutvikles, etableres
flere steder, evalueres og utvides og forbedres i tråd med anbefalinger
fra en slik evaluering. Det kan være en fordel at praksiskonsulenter
lønnes 50 pst. av kommunen, og 50 pst. av helseforetakene, for å
understreke den samordningsrollen de har.
Det er behov for bedre IKT-systemer i primærhelsetjenesten. IKT-systemer
bør støtte oppunder fastlegens arbeid og kommunikasjon med kolleger,
øvrig helsetjeneste og pasienter. Som departementet skriver i sitt
høringsutkast til revidert fastlegeforskrift:
«Fra allmennlegenes og Legeforeningens side, og også dokumentert
gjennom undersøkelser, er det påpekt for dårlig utnyttelse av IKT-mulighetene.»
Departementet viser også til at Norsk forening for allmennmedisin
har tatt initiativ til EPJ-løftet, for å bedre kvaliteten i bruk
av elektroniske pasientjournaler hos fastleger, samt privatpraktiserende
spesialister.
Forslagsstillerne har merket seg at regjeringen redegjør for
en utfordrende og utilstrekkelig situasjon knyttet til IT-løsninger
på legekontor, preget av bl.a.
«Uklare regler knyttet til ansvar for utvikling, innføring
og finansiering.»
Regjeringen har ikke indikert noen strategi for å følge opp dette.
Det bør utformes en plan for å sikre bedre IKT-løsninger på fastlegekontorer,
i kommunehelsetjenesten og i kommunikasjon med spesialisthelsetjenesten.
Et bedre IKT-system kan også tilrettelegge for bedre kollegakontakt,
faglig utveksling av tilbakemeldinger, innspill m.m.
Innretningen på dagens refusjonssystem kan motvirke en del helsepolitiske
målsettinger innen fastlegetjenesten, ved at viktige oppgaver ikke
gir refusjon, mens andre oppgaver prioriteres mer enn optimalt grunnet
refusjonssystemet. Det er nødvendig å gå gjennom refusjonssystemet
for å sikre at det støtter oppunder de helsepolitiske målsettingene,
og bidrar til at fastlegenes tid anvendes på ønsket måte. Et eksempel
er at dagens regelverk praktiseres svært strengt for refusjon ved
hjemmebesøk, mens regjeringens forslag til fastlegeforskrift vil
pålegge mer hjemmebesøk. Bruken av hjemmebesøk hadde sannsynligvis
vært høyere hvis refusjonen la til rette for dette. Det bør også
sees på hvordan refusjonssystemet kan utvides for å legge til rette
for bruk av personell som ikke er legeutdannet på fastlegekontorene, for
eksempel ved at arbeid som utføres av øvrig helsepersonell ved fastlegekontorene
også kan utløse refusjon. Refusjonssystemet gjennomgås med tanke
på å endre det slik at det støtter oppunder de oppgaver og prioriteringer
som helsepolitiske føringer tilsier.
Legevakten har en sentral plass i primærhelsetjenesten, der allmennlegene
spiller en viktig rolle. I Nasjonalt kunnskapssenter for legevaktmedisin (NKLM)
sitt forslag til «Nasjonal handlingsplan for legevakt», heter det
at legevakttjenesten: «i dag er ein naudetat i bakleksa», som «ikkje
har utvikla seg i takt med den medisinske og organisatoriske utviklinga»
i resten av helsetjenesten det siste tiåret, og trenger en betydelig
opprustning for å ivareta oppgavene sine. Forslagsstillerne vil
vise til at denne handlingsplanen inneholder en rekke tiltak som
ikke er fulgt opp, men kan bidra til økt kvalitet i legevakttjenesten.
Det vises også til NKLMs høringsuttalelse i forbindelse med behandlingen
av Prop. 91 L (2010–2011) ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester,
som var sterkt kritisk til den manglende oppfølgingen og utviklingen
av legevakttjenesten. NKLM bemerket at:
«De oppfattet det som en svekkelse av legevakten sin sentrale
rolle, noe som er det motsatte av våre faglige råd, Stortingets
mening og slik vi tidligere har oppfattet Departementet og Helsedirektoratet
sine føringer.»
Ifølge NKLM er legevakten stort sett preget av lite utviklede
organisasjoner. Det gjelder både faglig, administrativt og økonomisk.
Det er altså et stort samhandlingspotensial knyttet til en bedre
organisering, og solid opprustning av tjenesten.
Legevakten sliter med rekrutteringsproblemer. Selv om fastleger
som ikke har fritak har plikt til å delta i legevaktordningen, har
det vist seg at bare om lag 50 pst. deltar fullt ut. Alle kommuner
har legevaktordninger, selv om måten den er organisert på varierer
– og de fleste deltar i interkommunalt samarbeid. Utviklingen mot
større legevakter gir kvalitet, fordi flere leger deler på vaktene,
hvilket motvirker rekrutteringsproblemer. Det er positivt med mer
interkommunalt samarbeid om legevakt, av hensyn til robusthet og
kvalitet.
Det bør legges til rette for at det etableres flere legestillinger
som i hovedsak er knyttet opp mot legevaktordningen. For å oppnå
dette må statusen og det faglige innholdet i denne tjenesten styrkes.
En bedret fastlegedekning vil, ifølge NKLM, begrense presset
på legevaktordningen. Bedre fastlegedekning gir færre legevaktkonsultasjoner.
Mange av henvendelsene til legevakten er ikke reelt sett akuttmedisinske,
men de som er det stiller krav til beredskap. I tallmateriale fra
Vakttårnprosjektet kommer det frem at 79,9 pst. av kontakter kunne
vente til dagen etter.
Kvalitetsarbeidet i legevakten må styrkes. Forskrifter om internkontroll
og akuttmedisin må følges opp bedre fra kommunens side, det bør
utvikles administrative og kliniske kvalitetsindikatorer, og det bør
være kvalifiserte leger med spesialisering i allmennmedisin på enten
vakt eller bakvakt.
I Innst. 212 S (2009–2010) om samhandlingsreformen (St.meld.
nr. 47 (2009–2010)) uttalte helse- og omsorgskomiteen sin støtte
til et arbeid med å fastsette nasjonale funksjons- og kvalitetskrav
til fastlegene. Dette er grunnlag for forslagene i høringsnotat
om revidert fastlegeforskrift. Imidlertid er fraværet av positive
virkemidler for å nå disse målene bekymringsfullt, og kan gjøre
det vanskelig å nå målene uten at det går på bekostning av andre
viktige hensyn. Høringsnotatet legger opp til at kommunene kan ilegge
sanksjoner dersom de foreslåtte krav om responstid på telefon og
ventetid på konsultasjon ikke følges opp. Forslagsstillerne er redde
for at dette vil kunne gå utover viktige hensyn for pasientene, samt
vridning vekk fra aktiviteter det ikke er knyttet sanksjonstrusler
til.
Tid er en kritisk faktor i et lege-pasient-forhold, og pasientenes
opplevelse av kvaliteten i kontakt med fastlegen er avhengig av
at fastlegen har tid til å høre på deres bekymringer, gi god informasjon
og engasjere seg i god dialog med pasientene. I et slikt lavterskeltilbud
som fastlegen er for mange sårbare grupper og risikopasienter, så
vel som for pasienter som av andre grunner har behov for grundige
konsultasjoner og samtaler, er det særlig viktig at fastlegene har
tid nok til pasientene sine.
I Legeforeningens rapport «Tillit, tilgjengelighet, trygghet
– styrking av allmennmedisin og fastlegeordning frem mot år 2020»
(Legeforeningen 2010) beskrives dette godt:
«Nok tid til eldre pasienter, pasienter med sammensatte lidelser
eller spesielle behov handler om å møte pasienten med forståelse,
respektere pasientenes integritet, og å se pasientens unike situasjon
slik at den samlede medisinske kunnskap kan appliseres på nettopp
denne pasienten. Legens møte med pasienten handler minst like mye
om å gi livsmot og stimulere iboende ressurser som å se etter svikt
og gjøre tekniske grep.»
Selv om det er behov for å se på fastlegenes arbeid og rutiner,
vil en presset timeplan risikere at folkehelseperspektiv, forebygging
og lavterskelkontakt svekkes til fordel for å innfri kvantitative
målsettinger.
Det er viktig at allmennlegetjenesten i kommunene tilbyr en kort
ventetid på konsultasjoner for prioriterte henvendelser, men også
for ikke-prioriterte, ettersom fastlegen også skal kunne gi rask
og tilgjengelig hjelp i forebyggende øyemed. Imidlertid er det viktig
at det ikke settes så rigide krav til rask oppfølging av alle pasienter
at fastlegen mister muligheten til å prioritere de mest akutte behovene
hos sine pasienter.
Som også departementet påpeker i sitt høringsnotat om revidert
fastlegeforskrift, er tilgjengeligheten på legekontoret objektivt
sett blitt bedre. Til tross for dette opplever brukerne lavere tilfredshet.
Det er fortsatt behov for at pasienter og personer på fastlegenes
lister raskere får tilgang til lege på telefon, lettere får bestilt
konsultasjoner og får disse satt opp på et raskere tidspunkt. Også
Wisløff-utvalgets utredning, NOU 2005:3, trakk frem telefontilgjengelighet og
ventetid for konsultasjoner som felter som bør følges opp.
I behandlingen av Nasjonal helse- og omsorgsplan 2011–2015 (Meld.St.
16 (2010–2011)) bemerket helse- og omsorgskomiteen, i Innst. 422
S (2010–2011), at det skal være god tilgjengelighet til fastlegen.
Komiteen skrev også at flere fastleger burde vurdere mulighet for
drop-in-timer og kveldsåpne kontorer. Enkelte legekontorer har begynt
med et system for time på dagen, og uttrykker stor tilfredshet med
dette.Dagens Medisin 21/2011: Bedre med time samme dag Det
er viktig at historier og eksempler som dette blir spredd, og kan
inspirere fastlegekontorer til å prøve nye rutiner og se om forsøk
på bedre tilgjengelighet kan fungere for deres organisasjon.
Åpningstider på fastlegekontorer må også sees i sammenheng med
den kommende nye forskrift om akuttmedisinske tjenester utenfor
sykehus (legevaktforskriften).
Bruk av større legekontorer med flere ansatte gir også mulighet
for mer fleksibilitet i åpningstidene, samt et mer differensiert
tilbud av helsepersonell. Større gruppepraksiser vil også, selv
om én lege har hovedansvar for hver pasient, muliggjøre et felles
arbeid for å innfri en pasients rettigheter, og dermed bedre tilgjengelighet
og service. Ved bruk av felleslister og støttefunksjoner er det
viktig at gevinstene ved at pasientene har én ansvarlig lege som
er navet i deres kontakt med helsevesenet, ivaretas.
For mange pasienthenvendelser kan det være både vanskelig og
tungvint, og ikke minst unødvendig, å oppsøke fastlegens kontor
fysisk. Pasientene ønsker også i forkant å gjøre fastlegen oppmerksom på
hvilke problemstillinger som ønskes undersøkt og følge opp informasjon
i etterkant av konsultasjonen. Mange pasienter har derfor etterlyst
IKT-verktøy som gjør det lettere å konsultere og kommunisere med
fastlegen sin elektronisk. Et system som muliggjør dette bør utvikles
på nasjonalt nivå, med sikte på lokal implementering. Refusjonssystemet
må legge til rette for at elektroniske konsultasjoner og arbeid brukes
der det er faglig riktig.
Høyres representanter har ved flere anledninger tatt til orde
for at det må ansettes flere dedikerte leger i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten, særlig med sikte på sykehjemsarbeid. Sykehjemsleger
vil gi mer kontinuitet og kompetanse i den kommunale helse- og omsorgstjenesten,
og være viktig for å nå samhandlingsreformens målsettinger om mer
helsehjelp ytt på laveste effektive omsorgsnivå. Det vil også ha den
fordel flere steder å kunne begrense behov for å trekke fastlegen
vekk fra sin praksis, for å utføre annet allmennmedisinsk arbeid
for kommunen. En annen mulighet er å åpne for kombinasjon av å etablere en
50 pst. stilling som sykehjemslege, kombinert med en nulliste som
fastlege. Det gir kombinasjonen av sikkerhet og mulighet for oppbygging
av praksis, som kan bidra til rekruttering til primærhelsetjenesten.
Det er nødvendig at leger i kommunen sikres like gode lønnsvilkår
som leger i sykehus, og mulighet til faglig oppdatering, utvikling
og stimulanse.
Om lag halvparten av dagens fastleger er ikke spesialister i
allmennmedisin. Spesialisering er viktig for å sikre den medisinske
kvaliteten i fastlegetjenesten. En nøkkel til god pasientbehandling
ligger i at personell har god kompetanse for å gi den best mulige
medisinske service. I 2007 nedsatte Helsedirektoratet en arbeidsgruppe
som i 2008 la frem rapporten «Utviklingsstrategi for legetjenestene
i kommunene» (Helsedirektoratet 2008a). I denne rapporten foreslås det
også at alle fastleger bør bli spesialister i allmennmedisin. Forslagsstillerne
mener at alle nye fastleger bør være, eller utdanne seg til å bli,
spesialister i allmennmedisin.
Det vises til at Legeforeningen har jobbet med opprettelsen av
et nasjonalt senter for allmennmedisinsk kvalitetsutvikling. Et
slikt senter kan understøtte lokalt kvalitetsarbeid, og sørge for
bedre utvikling i fastlegetjenesten.
I Forskningsrådets evaluering av fastlegereformen fra 2006 heter
det at forskning og fagutvikling anbefales forbedret i allmennlegetjenesten.
Også i Helsedirektoratet (2008c) påpekes behovet for at:
«Omfanget av forskning og fagutvikling i primærhelsetjenesten
må styrkes slik at den er mer i balanse med tilsvarende aktivitet
i spesialisthelsetjenesten.»
De totale forskningsmidlene til spesialisthelsetjenesten og tilknyttede
fagområder lå på ca. 3 mrd. kroner i 2008, mens det for samme år
kun var bevilget ca. 30 mill. kroner til forskning i allmennmedisin (Legeforeningen
2010:15). Det er nødvendig å se på hvordan forskning innen allmennmedisin
kan styrkes, og hvordan det kan rekrutteres flere forskere innenfor
allmennmedisin gjennom bruk av insentivordninger og faglig tilrettelegging.
Det er viktig at fastlegene bedriver kontinuerlig kvalitetsarbeid.
I høringsnotatet om revidert fastlegeforskrift tar departementet
opp et krav om rapportering til kvalitets- og styringsformål. Som
departementet påpeker, vil:
«Innføring av en rapporteringsplikt for fastlegene, der det
blant annet etableres rapportering på oppfyllelse av nasjonale kvalitets-
og funksjonskrav, gjøre det mulig for kommunene å danne seg et bilde
av hva fastlegene faktisk gjør.»
Dette må sees i lys av påpekningen av at tjenestene fastlegene
leverer er en del av det offentlige helsetilbudet til befolkningen,
og at kommunen sitter med det overordnede sørge-for-ansvaret.
Det er imidlertid viktig å understreke at gode kvalitetsindikatorer
bør utvikles som ikke øker byråkratimengden unødvendig. Videre er
det viktig at det utvikles et enhetlig og nasjonalt system. Rapporteringssystemene
bør utvikles med utgangspunkt i en forståelse mellom departement,
fagmiljøene, samt relevante forskningsinstanser. Slik kan det legges
til rette for at det kommer data som kan brukes i kvalitetsforbedringsarbeid,
også i den enkelte virksomhet, men ikke stjeler for mye tid fra
pasientarbeid og kurativ virksomhet.
Ifølge internasjonal forskningReferert i Godager og
Iversen 2010 er den norske allmennlegetjenesten ikke
god nok til å evaluere kvaliteten og tilgjengeligheten i tjenesten.
Godager og Iversen (2010) hevder derfor i en rapport ved Helseøkonomisk
forskningsprogram at:
«Myndighetene bør utvikle et redskap for å overvåke utviklingen
i befolkningens bruk av, tilgjengelig [sic] til og fornøydhet med
fastlegene.»
Kvalitetsarbeidet i kommunen vil styrkes av god dialog og godt
samarbeid mellom fastleger enten i kommunen eller i nærliggende
kommuner. I dette arbeidet er kollegagrupper sentralt. Det bør være
obligatorisk for leger å delta i kollegagrupper. Eksistensen av
slike er også med på å skape faglige fellesskap og stimulerende
kompetansemiljøer i fastlegetjenesten, noe som kan gjøre yrket mer
attraktivt for unge leger.
Bruk av kollegagrupper kan også realisere andre politiske målsettinger,
som for eksempel reduksjon av sykefraværet. Om Nav utarbeider sykemeldingsprofiler
for fastleger, kan disse brukes som utgangspunkt for diskusjon i
kollegagrupper om hvordan legenes praksis kan forbedres. Kollegagrupper
kan også brukes av spesialisthelsetjenesten/praksiskonsulentene
som møtested for å diskutere og bli enige om felles henvisningspraksis
og oppfølging etter utskrivning.
Det er en tverrpolitisk målsetting for samhandlingsreformen i
å sikre effektiv bruk av legeressurser, og hindre unødvendige henvisninger
til spesialisthelsetjenesten. Fastlegens portvokterrolle må ikke
svekkes. Som henviser, forebygger og behandler spiller fastlegene
en uvurderlig rolle for å nå samhandlingsreformens målsettinger.
I henhold til helsepersonelloven § 4 har fastlegene et ansvar
for å yte faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp til sine pasienter.
Flere fastleger, bl.a. Legeforeningens leder i Møre og Romsdal,
Ottar Grimstad (2012), har påpekt at regjeringens planer undergraver samhandlingsreformens
målsetting om å begrense press på spesialisthelsetjenesten. De varslede
kravene i høringsnotatet om revidert fastlegeforskrift oppfattes
å nødvendiggjøre kortere konsultasjonstider. Da vil forsvarlighetskravet
risikere å kun innfris dersom fastlegene inntar en mer liberal henvisningspraksis
til spesialisthelsetjenesten. Bekymringen har kommet både fra sykehusene
og de regionale helseforetakene. Overlege ved avdeling for samhandling ved
Akershus universitetssykehus HF, Jan-Emil Kristoffersen (2012),
og administrerende direktør i Helse Nord RHF, Lars Vorland, har
uttrykt den samme bekymring. Lars Vorland har påpekt at:
«Hvis hver fastlege øker antallet sykehusinnleggelser med én
prosent, betyr det 30 pst. flere innleggelser på landsbasis.»11
Dagens Medisin (2012): Frykter flere sykehusinnleggelser, publisert
9.2.2012 på http://www.dagensmedisin.no/nyheter/frykter-flere-sykehusinnleggelser/
Forslagsstillerne vil understreke at dette ikke bare kan motvirke
målsettingen om å forebygge sykehusinnleggelser, som det har vært
bred enighet om. Det vil også potensielt øke den økonomiske risikoen
for kommunene, grunnet innføringen av kommunalt medfinansieringsansvar
for en del sykehusinnleggelser fra 1. januar 2012. Således kan de
strenge kravene i forslaget til revidert forskrift, gitt mangelen
på støttende virkemidler for å innfri dem, gjøre at helsepersonelloven
§ 4 kan komme i konflikt med samme lov § 6 der ansvaret fastlegene
har for at bl.a. kommunen ikke påføres unødvendige utgifter, uttrykkes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen kartlegge
behov og legge frem en opptrappingsplan for legedekning i primærhelsetjenesten
generelt, og fastlegeordningen spesielt.
2. Stortinget ber regjeringen utrede modeller for hvordan
kommunene skal kunne, og stimuleres til å, opprette flere utdanningsstillinger
innen allmennmedisinsk spesialisering.
3. Stortinget ber regjeringen fremme tiltak som kan gjøre
det mer attraktivt å opprette legestillinger dedikert til sykehjem
og bidra til rekruttering av disse.
4. Stortinget ber regjeringen stille krav om at alle nye
fastleger skal være – eller utdanne seg til å bli – spesialister
i allmennmedisin.
5. Stortinget ber regjeringen gjøre det obligatorisk at
alle fastleger deltar i kollegagrupper med fastleger i egen, og
eventuelt nærliggende, kommuner.
6. Stortinget ber regjeringen styrke allmennmedisinsk forskning,
herunder bruk av insentivordninger, finansiering og faglig tilrettelegging.
Finansieringen bør legge til rette for et samarbeid mellom kommunene,
fastlegene, det allmennmedisinske kompetansesenteret og universitet/høgskolene.
7. Stortinget ber regjeringen trappe opp innsatsen for å
utarbeide en kvalitetsindikator og -rapporteringssystem, herunder
brukererfaringer, for kvalitetsutvikling i fastlegetjenesten.
8. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
endringer i regelverk og finansieringsordninger for å legge til
rette for mer bruk av annet helsepersonell enn leger i og tilknyttet fastlegekontorene,
herunder refusjonssystemet, for å gjøre det mer attraktivt å bruke
sykepleiere, psykologer og jordmødre, i tilknytning til fastlegekontorets
arbeid.
9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å etablere
tilbud av allmennpsykologer i kommunene, gjennom endringer i lovverk,
etablering av plan for utvikling og endrede finansieringsordninger.
Finansieringsordningen bør legge til rette for samlokalisering med
fastlegene.
10. Stortinget ber regjeringen utrede behov for og muligheter
for å styrke primærhelsetjenesten og fastlegeordningen gjennom utdanning
av og bruk av kliniske ekspertsykepleiere.
11. Stortinget ber regjeringen gjennomgå refusjonssystemet
i fastlegeordningen med sikte på å fremme forslag om endringer som
gjør at systemet i større grad bidrar til realisering av de helsepolitiske
målsettinger for helsetjenesten.
12. Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak for å styrke
de lokale samarbeidsutvalgene som en arena for samarbeid, samhandling
og dialog mellom fastleger og kommunene.
13. Stortinget ber regjeringen videreutvikle ordningen med
praksiskonsulenter, bidra til at denne etableres flere steder og
blir gjenstand for evaluering.
14. Stortinget ber regjeringen gi en statusrapport i statsbudsjettet
for 2013 om oppfølging av NKLMs Nasjonal handlingsplan for legevakt
og legge frem plan om videre oppfølging av forslagene.
15. Stortinget ber regjeringen sørge for IKT-løsninger som
kan gi bedre kommunikasjon mellom pasienter, fastleger, kolleganettverk,
kommune og spesialisthelsetjenesten, herunder modeller for organisering,
ansvar, finansiering og implementering.
16. Stortinget ber regjeringen utvikle og pilotere IKT-systemer
for implementering hos fastlegekontorene som muliggjør trygg elektronisk
dialog og kommunikasjon mellom fastlege og listepasienter. I denne
sammenheng må refusjonssystemet tilpasses slik at denne teknologien
brukes faglig hensiktsmessig.
Referanser
Brekke, M., m.fl. (2000): «Utdanningsstillinger vil øke rekrutteringen
til allmennmedisin», Tidsskrift for den Norske
Lægeforening, 120.
Godager, Geir og Tor Iversen (2010) Brukernes erfaringer
med fastlegeordningen 2001-2008: Trender i bruk, tilgjengelighet
og fornøydhet. Helseøkonomisk forskningsprogram ved Universitetet
i Oslo, HERO.
Grimstad, Ottar (2012): «Forskrifta som kan ødelegge samhandlingsreformen
og fastlegeordningen», publisert 18. januar 2012 på http://ottarg.blogspot.com/2012/01/forskrifta-som-kan-delegge.html
Helsedirektoratet (2008a): Utviklingsstrategi
for legetjenestene i kommunene.
Helsedirektoratet (2008b): Skapes helse,
skapes velferd – helsesystemets rolle i det norske samfunn. Utviklingstrekkrapport
2008.
Helsedirektoratet (2008c): Behov for legeårsverk 2007-2015.
(Vedlegg til Helsedirektoratet 2008a)
Helse- og omsorgsdepartmementet (2005): NOU 2005:3 Fra stykkevis
til helt – En sammenhengende helsetjeneste.
Hermansen, Marit og Gisle Roksund (2001): «Tanker om allmennmedisinens
fremtid», Utposten (4).
Horrocks, Sue, m.fl. (2002): «Systematic review of whether nurse
practitioners working in primary care can provide equivalent care
to doctors», British Medical Journal324.
Kristoffersen, Jan Emil (2012): «Forskriften sykehusene bør frykte», Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 132 (2).
Kristoffersen, E. S., m.fl. (2012): Rekruttering
til allmennmedisin må styrkes, ikke svekkes. Høringsuttalelse
ifm. revidert fastlegeforskrift, av 17. januar 2012, på
Legeforeningen (2009): Tillit – trygghet
– tilgjengelighet: Styrking av allmennmedisin og fastlegeordning
frem mot år 2020. Den norske legeforening.
Legeforeningen (2011): «Legeforeningens høringsuttalelse om legetjenester
i kommunen», publisert 10.1.2011 på https://fremtidenshelsetjeneste.
regjeringen.no/tema/legetjenester-i-kommunene/
enkeltsvar/8737/
Lunde, Elin Skretting (2007): «Hva slags problemer går vi til
fastlegen med», Samfunnsspeilet (3). SSB.
Olssøn, Ingrid (2007): «Angst og depresjon underdiagnostiseres», Tidsskrift for den norske lægeforening,127 (4).
25. april 2012