Til Stortinget
Regjeringens store prestisjeprosjekt for digital kommunikasjon
mellom det offentlige og bedrifter og privatpersoner, Altinn, sviktet
da det gjaldt som mest. Da selvangivelsen ble lagt ut høsten 2011
brøt nettstedet sammen, og heller ikke i år (2012) kom alle inn
i Altinn og fikk tilgang til selvangivelsen sin. Det mest alvorlige
i år var imidlertid at om lag 2 000 personer fikk tilgang til selvangivelsen
og informasjon om en mann fra Oslo og hans kone. Det Norske Veritas
har avdekket 3 500 små og store feil i Altinn fra 2010 til 2011.
Selv om Altinn-svikten, ifølge Teknisk Ukeblad, skyldes programfeil
hos en utenlandsk leverandør, er det grunn til å spørre seg om ikke
Altinn-saken er et symptom på et større problem: mangelfull styring
av IKT-prosjekter i offentlig sektor. Staten har ingen oversikt
over hvor mye det offentlige bruker på IKT i året, og ansatte i
Nav, politiet og helsesektoren fortviler over systemer som ikke
fungerer, manglende styring og en digital hverdag som fremdeles
er langt unna.
Forslagsstillerne mener det er flere grunnleggende utfordringer.
For det første er det en mangel på koordinering mellom statlige
etater. Det gjør blant annet at det utvikles systemer med til dels
overlappende funksjonalitet. Hvorfor skulle for eksempel Statens Pensjonskasse
ha sin egen digitale pensjonskalkulator for innbyggerne når Nav
allerede har utviklet en? Det er også manglende koordinering av
de funksjonelle kravene til IKT-systemet. I kontraktene spesifiseres
hvilke egenskaper en IKT-løsning skal ha, men ikke om noen krav
er viktigere enn andre. Resultatet er at leverandørene må løse alle
kravene, noe som ofte gjør løsningene unødvendig komplekse. Økt kompleksitet
øker risikoen for feil og er vesentlig mer ressurskrevende.
For det andre er det i staten få incentiver til å gjøre løsningene
effektive og rimelige. I et privat selskap vil eierne sørge for
at aksjonærenes penger brukes effektivt, mens det i offentlig sektor
er langt mindre oppmerksomhet på kostnadseffektivitet. De store statlige
foretakene er mest opptatt av å sikre seg en best mulig teknisk
løsning og ber om nok penger for å oppnå det. Kostnadsbegrensningen
kommer i andre rekke og er ofte myk og bevegelig.
For det tredje gjøres det ikke nok kost-nytte-analyser i forbindelse
med offentlige IKT-prosjekter. Dermed implementerer man gjerne funksjonalitet selv
om for eksempel en manuell håndtering ville vært mer lønnsom. Dette
gjør løsningene unødvendig dyre og komplekse. Forslagsstillerne
mener det trengs tiltak for å gjøre noe med disse utfordringene.
Det første som må gjøres er å bedre koordineringen av IKT-prosjekter
i de ulike offentlige etatene. Fornyings-, administrasjons- og kirkeminister
Rigmor Aasrud har i dag bare delvis ansvaret for å sørge for en
slik samordning. Etatene sitter i realiteten på hver sin tue og
styrer seg selv i stor grad. Resultatet er mangel på gjenbruk, standardisering
og kompetanseoppbygging. Staten sløser bort store beløp samtidig som
systemene ofte blir komplekse og suboptimale.
Forslagsstillerne mener derfor at det er behov for en reell samling
av det politiske og administrative ansvaret for alle store, statlige
IKT-prosjekter i ett departement. Departementet må gis myndighet
til å gjennomføre en overordnet strategisk styring på tvers av ulike
etater. En slik overordnet styring kan gi bedre samkjøring av IKT-prosjekter,
slik at man unngår dagens situasjon hvor store prosjekter kjøres
nesten helt uavhengig av hverandre og der samme problem gjerne blir
løst flere ganger. En samordning kan bedre koordineringen av driftsorganisasjonene,
som i dag er fordelt på ulike, statlige foretak, og det kan bedre
samkjøringen av innkjøp og løsninger, slik at man unngår at ulike,
statlige foretak velger ulike løsninger for å dekke de samme behovene.
Dessuten kan man få bedre kontraktshåndtering, noe som kan redusere
risikoen for at feil leverandør velges. Dersom ekstreme krav til
ytelse i form av samtidige brukere og oppetid er viktig, for eksempel
at løsningen skal være tilgjengelig nærmest hele tiden, slik som
for Altinn, må det reflekteres i anbudet og kontrakten. Bedre
strategisk styring av IT-prosjekter vil også innebære en bedre og
mer effektiv implementering og organisering av prosjektene. Bedre
organisering gir et bedre grunnlag for proaktiv oppfølging, testing og
drift. Forslagsstillerne mener man bør lære av bankene. Selv om
det har forekommet feil hos bankene, har de nok vesentlig mer erfaring
med å håndtere store løsninger med mange, samtidige brukere.
For det andre mener forslagsstillerne man trenger bedre styring
av det enkelte prosjekt. Her er kompetanseoppbygging viktig. Det
må etableres incentiver for kostnadseffektive løsninger som er rimelige
å forvalte. Departementet som gis ansvar for overordnet IKT-styring
bør inngå i prosjektorganisasjonen med et eierperspektiv og være
en pådriver for at midlene brukes optimalt.
For det tredje mener forslagsstillerne det bør stilles mer gjennomgående
krav om at det gjennomføres kost-nytte-analyser, slik at kostnader
og kompleksitet i prosjektene kan begrenses.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sikre
en reell samling av det politiske og administrative ansvaret for alle
store, statlige IKT-prosjekter i ett departement som gis myndighet
til å utøve en overordnet, strategisk IKT-styring på tvers av ulike
etater.
2. Stortinget ber regjeringen sikre en bedre styring av
det enkelte, statlige IKT-prosjekt, der kompetanseoppbygging og
etablering av incentiver for kostnadseffektive løsninger, som er
rimelige å forvalte, prioriteres. Departementet som gis ansvar for
overordnet IKT-styring, bør inngå i prosjektorganisasjonene med
et eierperspektiv og være en pådriver for at midlene brukes best
mulig.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at det stilles mer gjennomgående
krav til gjennomføring av kost-nytte-analyser i statlige IKT-prosjekter,
slik at kostnader og kompleksitet i prosjektene kan begrenses i
størst mulig grad.
15. juni 2012