Til Stortinget
Forslagsstillerne mener det er viktig og verdifullt å ha et rikt
plante- og dyreliv. I Norge bør det opprettholdes en rovdyrbestand
av jerv, bjørn og gaupe. Ulven er ikke en utryddingstruet art. Vinteren
2011–2012 ble det registrert 28–32 ulver med helnorsk tilhold, og
28–32 ulver i grenseområdet mellom Norge og Sverige. Forslagsstillerne
mener at selv om ulven ikke trenger like sterk beskyttelse som jerv
og gaupe, betyr det ikke at den aktivt skal fjernes.
DNA-analysene har vist at den skandinaviske bestanden har en
meget høy grad av innavl. Gjennom DNA-analyser har man også funnet
ut at dagens skandinaviske ulvebestand genetisk sett nedstammer fra
kun tre individer, og at alle disse tre ulvene hadde vandret inn
fra bestanden i Finland–Russland. I 2008 kom ytterligere to individer
fra øst og bidro med reproduksjon slik at dagens ulvebestand nedstammer fra
fem individer.Rovviltportalen
Forslagsstillerne viser til Dokument 8:163 S (2010–2011), det
vil si rovdyrforliket fra 2011 og stiller seg bak dette. Spesielt
viktig var det at alle partiene ble enige om at ulverevirer i grenseområdene skal
regnes inn i det norske måltallet, samt at nødvergebestemmelsen
ble endret slik at rovdyr kan avlives for å beskytte hund ved direkte
angrep av rovdyr. Samtidig er det viktig å ta innover seg at flere
av intensjonene i rovdyrforliket dessverre ikke er oppfylt. Flere
steder i landet er situasjonen krevende når det gjelder livskvaliteten
til mange av landets innbyggere, dyrevern og utmarksnæringer. Forslagsstillerne ønsker
derfor en ny forvaltning av landets ulv.
Forslagsstillerne viser til at arealdifferensiering er et av
hovedprinsippene i norsk rovdyrpolitikk, og et sentralt virkemiddel
i arbeidet med å forvalte en todelt målsetting om både å sikre rovvilt
og beitenæringen i Norge. I utkast til landsplan i 1987 ble det
foreslått «sikringsområder» for store rovdyr. I forbindelse med
behandlingen av St.meld. nr. 27 (1991–1992) Om forvaltning av bjørn,
jerv, ulv og gaupe ble dette omtalt som «kjerneområder» for store
rovdyr. Gjennom rovviltmeldingen fra 1997 ble geografisk differensiert
forvaltning videreutviklet. I 1999–2000 gjennomførte departementet
en prosess for ytterligere å avgrense forvaltningsområdet for revirmarkerende
par og familiegrupper av ulv i Norge med hensyn til områder med
mye sau på utmarksbeite. Dette forvaltningsområdet for ulv ble fastsatt
av regjeringen Stoltenberg I våren 2001, jf. omtale i St.meld. nr.
24 (2000–2001) Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Området er avgrenset til nærmere fastsatte fylker og kommuner på
Østlandet og Sørlandet. Det ble ved opprettelsen slått fast at både
Norge og Sverige har et ansvar for forvaltningen av den sørskandinaviske
bestanden av ulv, og at ulvebestanden på norsk side skal forvaltes
med utgangspunkt i et strengt vern av et begrenset antall familiegrupper som
skal aksepteres etablert innenfor forvaltningsområdets grenser.
I forbindelse med rovdyrforliket fra 2004, vedtok Stortinget et
avgrenset område hvor det nasjonale målet om 3-årlige ungekull av
ulv skal oppnås. Forvaltningsområdet for ynglende ulv er Oslo, Østfold,
deler av Akershus og deler av Hedmark. Prinsippet om geografisk
differensiert forvaltning er også nedfelt direkte i viltloven og
forvaltningsforskriften for store rovdyr.Stortingsmelding
15. (2003-2004)
Forslagsstillerne viser til at alle partiene på Stortinget i
forbindelse med rovdyrforliket fra 2011 ble enige om å nedsette
et utvalg som skulle evaluere forvaltningsområdet for ulv, også
kalt ulvesonen. Utvalget ble nedsatt i mars 2012 og ferdigstilte
sitt arbeid i oktober 2012. I utvalgets rapport konkluderer flertallet
med at de ønsker «å videreføre en modell med ei nærmere avgrenset
sone for å forvalte en norsk ulvestamme». Mindretallet i utvalget
gikk inn for modellen «Ingen nasjonalt fastsatt sone».Rapport
til MD- «Evaluering av ulvesona» (2012)
Forslagsstillerne er opptatt av at ulvesonene oppleves som urimelige
for dem som bor innenfor sonen, og at en slik ordning forhindrer
en byrdefordeling av rovviltforvaltningen i Norge. Dette bidrar
til et høyt konfliktnivå, som igjen blir forsterket i tilfeller
hvor det ikke gis anledning til lisensfelling innenfor ulvesonen.
I deler av ulvesonen er det også høy tetthet av de andre store rovdyrene,
noe som øker belastningen og konfliktnivået. Forslagsstillerne ønsker
å spre byrdefordelingen blant innbyggerne og geografiske områder
og foreslår derfor å avvikle ulvesonene.
Bestandsmålene for hver rovviltart er fordelt på åtte forvaltningsregioner
for rovvilt. Dersom bestandsmålet for en region er oppnådd, er det
den regionale rovviltnemnda som har ansvaret for forvaltningen av
arten. Ulvebestandens størrelse reguleres i dag ved lisensfelling.
Lisensfelling er ikke ordinær jakt, men felling motivert ut fra
behovet for å redusere skader på husdyr og tamrein. Dersom forvaltningen
åpner for lisensfelling, så fastsettes det en kvote for felling
av et bestemt antall individer innenfor geografisk avgrensede områder.
Dersom det oppstår akutte situasjoner hvor ulv gjør skade på husdyr
eller tamrein, kan forvaltningen fatte vedtak om skadefelling av
skadegjørende individ.Rovviltportalen
Forslagsstillerne viser til at et redusert konfliktnivå var høyt
prioritert i rovdyrforliket fra 2011. Suksess i dette arbeidet krever
en forvaltning som legger til rette for og stimulerer til lokal
deltagelse og reell regional politisk medbestemmelse.
Forslagsstillerne mener det er viktig å alminneliggjøre forvaltningen
av store rovdyr, særlig med tanke på å unngå mistillit mellom lokalbefolkning
og sentrale myndigheter. Det er derfor viktig at forvaltning av
rovvilt må tilpasses det store behovet for økt tillit, mer samarbeid
og bedre kommunikasjon mellom alle parter i rovdyrforvaltningen.
Det betyr at de regionale rovviltnemndene må få et meningsfylt handlingsrom
som kan brukes til å bygge en tillitvekkende rovdyrforvaltning nedenfra,
i samarbeid med lokale myndigheter og berørte aktører i lokalsamfunnet.
Forslagsstillerne mener den største utfordringen med dagens rovviltforvaltning
er at lokale og regionale vedtak for ofte blir gjenstand for ankebehandling
og omgjort. Lokale vedtak fattet av rovviltnemndene blir dermed
ikke gjennomført. Lokalsamfunnet må få delta mer aktivt i rovviltforvaltningen.
Det var en målsetting som også ble fremhevet i rovdyrforliket fra
2011. De som kjenner problemene ut fra egen erfaring, må ha sterkere
innflytelse over hvordan den praktiske forvaltningen skal være.
For å sikre økt lokal forankring bør man foreta en ny gjennomgang
av rovviltregionene. Forslagsstillerne er av den formening at forvaltning
av rovdyr bør skje regionalt/lokalt, hvor en folkevalgt rovviltnemnd
fatter endelige avgjørelser om jakt og uttak av rovdyr som gjør
skade, eller skaper utrygghet for befolkningen. Forslagsstillerne
har tillit til folkevalgte på lokalt nivå, og mener at disse er
seg sitt ansvar bevisst og klarer å forvalte rovdyr på en skikkelig
måte, som ivaretar befolkningens interesser. Forslagsstillerne er
av den formening at beslutningene foretatt av rovviltnemndene bør
være endelige så lenge uttaket skjer innenfor de fastsatte nasjonale
måltall.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
frem en plan for å avvikle ulvesonen.
2. Stortinget ber regjeringen legge til rette for stimulering
av reell regionalpolitisk medbestemmelse i forvaltningen av ulv.
Beslutningene foretatt av rovviltnemndene bør være endelige.
21. mai 2013