Forslagsstillerne viser til samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene,
Kristelig Folkeparti og Venstre, og enigheten om at det skal gjennomføres
et lærerløft i norsk skole. Forslagsstillerne er tilfreds med at
Venstres ambisjon om å etablere flere karriereveier i skolen også
reflekteres i regjeringens plattform, og ser dette som en viktig
del av det kommende lærerløftet.
Forslagsstillerne legger til grunn at Stortinget på egnet måte
vil bli forelagt en sak om utviklingen av karriereveier i skolen.
Etter forslagsstillernes mening er det nødvendig å etablere flere
karriereveier både innad i skolen og inn i skolen. En av disse karriereveiene
bør handle om akademiske kvalifikasjoner og muligheten for at lærere
kan øke sin formelle kvalifikasjon i form av høyere akademiske grader.
Fra tidligere undersøkelser vet man at høy faglig kompetanse
er svært viktig for gode læringsresultater hos elevene. Forslagsstillerne
mener det bør stimuleres til at lærere som allerede er i skolen
kan ta doktorgrad, men også at det i større grad kan rekrutteres blant
potensielle lærere som allerede har doktorgrad. Dette vil være et
viktig bidrag både for å øke den formelle kompetansen til undervisningspersonellet
i skolen, og samtidig være viktig som et deltiltak for å møte den
forventede lærermangelen.
Ved i større grad å rekruttere doktorgradsutdannede personer
– samt stimulere til at flere lærere som allerede er i skolen, tar
doktorgrad – vil man kunne få flere lærere med svært høy formell
kompetanse, noe som igjen vil være gunstig for elevenes læringsutbytte.
I 2013 ble det, ifølge Nordisk institutt for studier av innovasjon,
forskning og utdanning (NIFU), avlagt 1 523 doktorgrader i Norge
– hvilket er ny rekord, og en fortsettelse i retning av at det avlegges stadig
flere doktorgrader.
NIFU-rapport 41/2012 «Med doktorgrad i arbeidslivet: En undersøkelse
basert på registerdata» dokumenterer at en god del av doktorgradsutdannede personer
i Norge arbeider videre i akademia, mens noen kandidater går til
privat sektor. I tillegg er det slik at en del av de utenlandske
statsborgerne som tar doktorgrad i Norge, returnerer til sine hjemland.
Det synes imidlertid klart at relativt få doktorgradsutdannede personer
fra norske institusjoner innehar undervisningsstillinger i grunnopplæringen
– dvs. i grunn- og videregående skole.
I en kronikk i Bergens Tidende 27. juni 2011 fremgår det for
eksempel at:
«Av ca. 2 700 ansatte i undervisningsstillinger i den videregående
skolen i Hordaland er det kun ti som har doktorgrad. Man kan anta
at lignende tall også gjelder for andre fylker.»
Tidligere beregninger fra NIFU – innhentet av forslagsstillerne
– viser at bare 111 personer med doktorgrad avlagt ved norske institusjoner
var sysselsatte i grunnutdanningen i 2009, herav 34 i grunnskolen
og 77 i videregående opplæring. Nasjonale tall for undervisningspersonell
i norsk grunnopplæring med doktorgrad avlagt ved utenlandske institusjoner er,
etter det forslagsstillerne kjenner til, ikke tilgjengelig, men
det er grunn til å anta at dette ikke endrer det store bildet: Det
er relativt få med doktorgrad som underviser i grunnopplæringen.
Forslagsstillerne mener det er et selvstendig poeng å øke innslaget
av doktorgradsutdannede personer i undervisningsstillinger i grunnopplæringen,
og mener det er nødvendig med konkrete tiltak fra statlig hold for
å bidra til dette.
Forslagsstillerne viser til at en av utfordringene for doktorgradsutdannede
er at det så langt ikke har vært noen tradisjon for at disse personene
kan ha en oppgave som undervisere i grunnopplæringen. Dette reflekteres
bl.a. i lønnssystemet for undervisningspersonell. I Norge har man
«lektor med opprykk» som øverste lønnskategori i grunnopplæringen,
hvilket innebærer at kompetanse ut over mastergrad eller høyere
embetseksamen, samt praktisk-pedagogisk utdanning, ikke nødvendigvis
gis uttelling hverken med tanke på lønn eller stillingstittel. Etter
forslagsstillernes syn burde en person med doktorgrad og godkjent
pedagogisk kompetanse tre inn i en ny lønnskategori og derigjennom
også få en stillingstittel som bedre reflekterer vedkommende lærers
kompetanse. Å innføre en ny lønnskategori og utvide systemet for
stillingstitler vil også kunne bidra til å øke læreryrkets status.
En slik endring av lønnskategoriene og stillingstitler må selvsagt
gjøres i samråd med partene i skolesektoren.
Forslagsstillerne ser også for seg at det fra statlig hold kan
bidras med midler slik at skoleeierne i større grad kan ansette
doktorander i lærerstillinger – med høyere lønn, som reflekterer
deres kompetanse.
Det bør på denne bakgrunn, etter forslagsstillernes mening, gjøres
et utredningsarbeid i Kunnskapsdepartementets regi som skal ta sikte
på at det innføres en egen karrierereform for skolesektoren fra
høsten 2015.
Forslagsstillerne mener det bør avsettes statlige midler til
et prøveprosjekt med ekstra lønn for doktorgradsutdannede lærere
som arbeider i grunnopplæringen, med virkning fra høsten 2014.
Forslagsstillerne mener at nivået på et slikt tilskudd bør gi
rom for at hver enkelt doktorgradsutdannet person i denne omgang
minst mottar 5 000 kroner per måned ut over dagens høyeste lønnsnivå for
undervisningspersonell. Dersom alle skoler i Norge (ca. 3 000 grunnskoler
og 500 videregående skoler) skulle tilsette en doktorand med et
slikt lønnstilskudd, ville budsjettbehovet (lønn og ekstrakostnader)
samlet sett utgjøre ca. 277 mill. kroner per år, ifølge svar fra
Finansdepartementet på spørsmål nr. 321 fra Venstres finansfraksjon
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2013. Forslagsstillerne
mener at et prøveprosjekt bør begrenses til et utvalg skoler, eksempelvis
videregående skoler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
fram sak om flere karriereveier i skolen, samt tiltak for å øke
antallet doktorgradsutdannede personer i undervisningsstillinger
i skolen.
2. Stortinget ber regjeringen legge til rette for en gjennomgang
og modernisering av stillingskategoriene for undervisningspersonell,
slik at stillingskategoriene bedre reflekterer kompetanse og faglig
bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med partene i skolesektoren.
3. Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2014, innføre et prøveprosjekt med ekstra lønnstilskudd
for doktorgradsutdannede personer som underviser i grunnopplæringen.