Videregående opplæring er nøkkelen til høyere utdanning og deltagelse
i arbeidslivet. Ungdom som har gjennomgått grunnskolen eller tilsvarende
opplæring, har lovfestet rett til tre års videregående opplæring
(ungdomsrett). I noen lærefag er opplæringstiden lengre enn tre
år og ungdomsretten er tilsvarende utvidet. I henhold til opplæringsloven
må retten benyttes i løpet av en sammenhengende periode på fem år
når hele opplæringen skjer i skole, og innen seks år når hele eller
deler av opplæringen skjer i lærebedrift. Hele retten må brukes
innen utgangen av det året eleven fyller 24 år.
Det er bred enighet om at frafallet fra videregående opplæring
i Norge er bekymringsfullt høyt. Årsakene til frafall fra videregående
opplæring er sammensatt. I tillegg til svake resultater fra grunnskolen er
manglende motivasjon og feilvalg viktige årsaker til at elever dropper
ut og mister retten til videregående opplæring. For å få flere elever
til å fullføre utdanningen er det derfor behov for en styrket innsats
gjennom en rekke ulike tiltak.
Etter gjeldende regelverk må ungdom som av ulike grunner har
brukt opp ungdomsretten sin, vente med videre skolegang inntil voksenretten
slår inn ved fylte 25 år. En konsekvens av opphold i skolegang kan
være tap av motivasjon for videre opplæring. Ungdom som faller mellom
ungdomsrett og voksenrett, og som heller ikke får arbeid, står dermed
i fare for å ende som passive mottakere av trygdeytelser hos Nav.
Det er trolig flere tusen unge mennesker som på denne måten faller
mellom to stoler. Faren er stor for at de aldri vender tilbake til
skolebenken.
Som nevnt ovenfor vil kravet om sammenhengende uttak av rett
medføre at en gruppe ungdommer står uten rettigheter selv om de
ikke har brukt opp sine lovhjemlede tre år med opplæringsrett. Det
er uheldig å be denne gruppen ungdommer vente til de er 25 år med
å søke videregående opplæring som voksne hvis livssituasjon og motivasjon
tilsier at de bør starte opplæringen nå.
Studier viser at det er et betydelig potensial for samfunnsøkonomisk
gevinst ved å redusere frafallet og forsinkelser i videregående
opplæring. En rapport fra Senter for økonomisk forskning AS fra
2009; Kostnader ved frafall i videregående opplæring (Torberg Falch,
Anne Borge Johannesen og Bjarne Strøm) viser at frafall har betydelig
større kostnad enn forsinkelse. I samme rapport konstateres det
også at:
«… de som ikke har fullført videregående opplæring i Norge
har betydelig dårligere arbeidsmarkedstilknytning og bruker offentlige
trygde- og stønadsordninger i betydelig større grad enn andre.»
Rapporten slår videre fast at de samfunnsmessige konsekvensene
ved frafall er betydelige. Beregningene viser at samfunnet vil spare
mellom 5,4 og 8,8 mrd. kroner årlig hvis andelen som fullfører videregående
opplæring økes fra 70 til 80 prosent. Kostnadene ved frafall er
følgelig langt høyere enn hva kostnadene vil være ved å innrømme
ungdom en mer fleksibel uttaksrett.
Forslagsstillerne er bekymret for at en rigid praktisering av
regelverket sender ungdom ut av opplæringssystemet og over i trygdesystemet
mens de venter på voksenretten. Det er i denne sammenheng et paradoks
at Nav kjøper kurs av opplæringskontorene eller direkte fra de videregående
skolene for å tilby de samme ungdommene opplæring.
Enkelte fylkeskommuner har valgt å oppheve skillet mellom søkere
med og uten rett til videregående opplæring, og har på den måten
klart å motivere ungdom som har droppet ut av videregående skole
til videre skolegang.
Et eksempel på dette er Oppland fylkeskommune. Der har all ungdom
rett til å ta ut ungdomsretten i årene frem til de fyller 24 år,
dvs. at kravet om sammenhengende uttak av tre års rett til videregående
opplæring innenfor fem år er opphevet. I 2012 fikk 911 ungdommer
tilbake ungdomsretten som følge av vedtaket, og ca. 75 ungdommer
benyttet seg av retten. Tilsvarende ordning er også iverksatt i
Sør-Trøndelag.
Forslagsstillerne mener regelverket må endres slik at alle ungdommer
gis mulighet til videre utdanning uten opphold. Motivasjonen for
opplæring øker ofte med alder og modenhet. Ved å oppheve kravet om
fem (seks) år sammenhengende uttak vil ungdommen kunne få mulighet
til å fortsette på et utdanningsløp når man er motivert for det.
Forslaget vil føre til at flere ungdommer enn i dag vil ha rettigheter til
videregående opplæring og høyst sannsynlig føre til at flere ungdommer
i Oppland fullfører videregående opplæring. En oppheving av kravet
om sammenhengende uttak må imidlertid ikke fortrenge førstegangssøkere.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre reglene
i opplæringsloven slik at kravet om sammenhengende uttak av retten
til videregående opplæring i løpet av fem år oppheves.