Forslagsstillerne viser til at finansminister Siv Jensen i svar
på skriftlig spørsmål 631 fra stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen
om betaling av merverdiavgift for kabotasjeoppdrag i Norge, blant annet
skriver:
«Ifølge Skattedirektoratet lar det seg vanskelig gjøre å trekke
ut fra Merverdiavgiftsregisteret de opplysningene som representanten
Lundteigen konkret etterspør. Blant annet henger det sammen med
at for registrering stilles det krav til subjekt (næringsdrivende
mv.), type omsetning (omfattet av loven) og størrelsen på omsetningen
(beløpsgrense). Registrering knytter seg således først og fremst
til hvorvidt det drives omsetning i Norge eller ikke, og ikke på om
det er et norsk eller utenlandsk selskap som har omsetningen. Det
er ikke noen særskilt registrering for utenlandske virksomheter
i det ordinære Merverdiavgiftsregisteret. Som nevnt ovenfor skal
næringsdrivende som ikke har forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet,
registreres ved representant. Her kan man få ut tall per næringskode,
men det er ifølge Skattedirektoratet flere forhold som gjør at dette
tallmaterialet kan bli misvisende. Det er heller ingen egen rapportering
av hvor mye som er innbetalt i merverdiavgift i forbindelse med
kjøp av transportoppdrag fra utenlandske aktører.»
Forslagsstillerne konstaterer med dette svaret fra Finansdepartementet
at Skattedirektoratet ikke har noen oversikt over omfanget av kabotasje
i det norske transportmarkedet. Skattedirektoratet vet ikke om det
blir betalt merverdiavgift (moms) for kabotasjeoppdrag i Norge,
langt mindre hvem eller hvor mye som betales inn.
Forslagsstillerne viser til at Skattedirektoratet til Yrkestrafikkforbundet
opplyser at det ikke finnes noen
«… egen rapportering på hvor mye som er innbetalt i merverdiavgift
i forbindelse med kjøp av transportoppdrag fra utenlandske aktører.
Dette er tall som kun eksisterer i transportkjøpers regnskap. Utfordringene
rundt utenlandske transportvirksomheters oppdrag i Norge synes å
øke, samt at utfordringene er sammensatte og gjelder som sagt flere
forvaltningsområder.»
Forslagsstillerne viser til at Den europeiske unions (EUs) kabotasjeregler
omfatter turbil og godstransport som i Norge har ulike momssatser
– henholdsvis 8 og 25 pst. Det er grunn til å anta at lovlig og
ulovlig kabotasje i det norske transportmarkedet etter hvert har
fått et betydelig omfang og at merverdiavgiftsunndragelsene derfor
kan løpe opp i milliardbeløp. Dette er særs alvorlig.
Merverdiavgiftsunndragelsene representerer også en konkurransevridning
i norske transportørers disfavør som kommer i tillegg til andre
kostnadsfaktorer som drar i samme retning. Det er simpelthen ikke mulig
for norske transportører å konkurrere med selskaper som betaler
sine sjåfører etter deres hjemlands satser, som verken betaler arbeidsgiveravgift,
merverdiavgift eller andre sosiale kostnader og som derfor er i
stand til å melke det norske transportmarkedet.
Dette kan utenlandske selskaper gjøre i visshet om at sjansen
for å møte norske kontrollmyndigheter er mikroskopisk.
Om norsk transportnæring skal bestå i framtida, er det nødvendig
å skape like konkurransevilkår. Bekjempelse av skattekriminalitet
er et viktig element i dette arbeidet.
Forslagsstillerne mener slik bekjempelse haster og fremmer derfor
følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen kartlegge
omfanget av kabotasje i det norske transportmarkedet.
2. Stortinget ber regjeringen gjøre endringer i merverdiavgiftsregisteret
slik at utenlandske selskaper som driver innenlandsk transport av
personer og gods i Norge (kabotasje) rubriseres som egen kategori.
3. Stortinget ber regjeringen legge til rette for at alle selskaper
som driver transportvirksomhet i Norge, svarer merverdiavgift til
den norske staten etter norske regler.
4. Stortinget ber regjeringen legge til rette for at skattemyndighetene
intensiverer kontrollen med transportnæringen for å hindre skatteunndragelser
og ytterligere konkurransevridning til fordel for utenlandske transportører.