Til Stortinget
Norske forbrukere er i økende grad opptatt av hvor maten de kjøper
kommer fra, og at maten skal være trygg. Både mattrygghet og dyrevelferd
er høyt oppe i forbrukernes bevissthet. Forslagsstillerne er opptatt
av å sikre bedre merking av mat, noe som vil gjøre det enklere for
forbrukerne å skaffe seg oversikt over innholdet og opprinnelsen
av matvarene.
Forslagsstillerne viser til at det denne sommeren har vært en
rekke oppslag i media om utfordringer innen matproduksjon i andre
land, bl.a. knyttet til økt antibiotikabruk i kjøttproduksjonen
og utfordringer med svinebakterien MRSA i dansk landbruk. Antibiotikaresistens
er nå i ferd med å bli en alvorlig trussel for folkehelsa. Undersøkelser
viser at norske dagligvarekjeder ikke kan gi et sikkert svar på
om deres produkter inneholder f.eks. dansk svinekjøtt. Forslagsstillerne
viser til at det i dag ikke er krav i norsk regelverk om opprinnelsesmerking
av kjøttvarer, med unntak for storfe. Matkjedeutvalget anbefalte
i NOU 2011:4 at næringsdeklarasjon på dagligvarer blir obligatorisk
og at opprinnelsesmerking, produsent og produksjonssted skal innføres
som en obligatorisk merking, også for kjedenes egne merkevarer. Regelverket
om merking av næringsmidler er EØS-harmonisert, og når EUs nye matinformasjonsforordning
snart trer i kraft, vil det bli obligatorisk å merke flere matvarer
med opprinnelsessted. Det er imidlertid fortsatt uavklart om det
også vil bli innført opprinnelsesmerking på bearbeidede kjøttvarer
og meieriprodukter, noe som er bekymringsfullt.
En undersøkelse som nylig ble gjort av Norstat på vegne av Forbrukerrådet,
viser at sju av ti nordmenn synes det er veldig eller ganske viktig
med merking av opprinnelsesland på kjøtt og kjøttprodukter. For mange
er ønsket om å støtte norsk landbruk den viktigste årsaken til dette.
Mange er også opptatt av at bedre merking vil gjøre det lettere
å unngå kjøtt det kan være mindre trygt å spise.
Forslagsstillerne mener at regjeringen raskt må få på plass en
bedre merkeordning av mat, som sikrer at matvarene i norske butikker
blir merket med opprinnelsessted, så forbrukerne ser hvor maten
kommer fra. Kravene til merking må også gjelde kjedenes egne merkevarer
(EMV).
Forslagsstillerne ser det også som viktig å sikre informasjon
til forbrukerne gjennom etablering av en dagligvareportal, i tråd
med anbefalingene fra Matkjedeutvalget. Målet med en slik informasjonsløsning
skal være å legge til rette for at den enkelte forbruker skal kunne
gjøre bedre valg, og bidra til skjerpet konkurranse i markedet.
Forslagsstillerne anmoder Stortinget om å be regjeringen ta initiativ
til å opprette en dagligvareportal med sammenlignbar informasjon
om næringsinnhold, ingredienser, pris, opprinnelse for produktet,
allergener, og hvor varen kan kjøpes. Dette vil også gjøre det enklere
for forbrukerne å gjøre sine valg, samtidig som det kan sikre konkurranse
i markedet. Sammen med en bedre merkeordning vil det bli enklere
for forbrukerne å gjøre opplyste valg.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen ta
initiativ til bedre merkeordninger for mat, som også stiller krav
til opprinnelsesmerking på bearbeidede kjøttprodukter og meieriprodukter.
2. Stortinget ber regjeringen etablere en dagligvareportal
i tråd med innstillingen fra Matkjedeutvalget i NOU 2011:4.
8. oktober 2014