Til Stortinget
Uten nærmere begrunnelse har regjeringen Solberg tatt ut indikatorene
for bærekraftig utvikling i Meld. St. 1 (2014–2015) Nasjonalbudsjett
for 2015. Hele kapittelet som omhandler bærekraftig utvikling er
fjernet.
Arbeidet med indikatorene for bærekraftig utvikling er det mest
kunnskapsbaserte forsøket på å analysere hvordan vedtatt politikk
faktisk påvirker utviklingen i ønsket retning både når det gjelder
miljø, økonomi og sosiale forhold. Uten indikatorer som fanger opp
de strukturelle endringene i samfunnet, og hvordan disse påvirker
livsmiljøet, står man dårligere stilt når Norge skal omstilles til
et mer bærekraftig samfunn.
Brundtlandkommisjonen definerte i 1987 bærekraftig utvikling
som «en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene
for at kommende generasjoner skal få tilfredsstilt sine behov.»
De første indikatorene for bærekraftig utvikling kom på plass
i 2005 under regjeringen Bondevik II. Utgangspunktet var et behov
for «klare mål og for etterprøvbarhet» slik at arbeidet med bærekraftig
utvikling ble
«integrert i den ordinære politiske virksomheten og i budsjettprosessen
hvor mange av de viktigste prioriteringene skjer.» Jf. St. meld.
1 (2003–2004). Indikatorene var i hovedsak basert på anbefalingene fra
NOU 2005:5 Enkle signaler i en kompleks verden.
Under regjeringen Stoltenberg II ble indikatorene videreført
med enkelte justeringer, og arbeidet med bærekraftig utvikling ble
styrket gjennom en ny nasjonal strategi presentert i nasjonalbudsjettet
for 2008. Her ble praksisen med årlig rapportering understreket,
jf. St. meld. 1 (2007–2008):
«For å sørge for god koordinering mot hovedlinjene i Regjeringens
politikk, vil Regjeringens arbeid for å følge opp strategien omtales
i det årlige nasjonalbudsjettet og i langsiktige plandokumenter.
Slik sikrer man også at arbeidet med bærekraftig utvikling blir
behandlet av Stortinget hvert år, noe som vil bidra til å holde
temaet på den politiske dagsorden».
Det er stor internasjonal oppmerksomhet på bredere måling av
samfunnsutviklingen, med oppmerksomhet på bærekraftig utvikling
og livskvalitet. Eksempler på dette er Stiglitz-kommisjonen, som
ble utnevnt av den tidligere franske presidenten Nicholas Sarkozy,
og som har fått stor innflytelse, samt OECD sin «Better Life Index»,
som måler og rangerer landene ut fra en rekke ulike indikatorer.
Flere forskningsmiljøer i Norge, inkludert Statistisk sentralbyrå,
har vært tett knyttet til arbeidet med å utvikle slike målemetoder.
Parallelt med utvikling av indikatorene har også myndighetene
stilt stadig strengere krav til norske bedrifters arbeid med samfunnsansvar
og bærekraft. I 2013 ble regnskapsloven § 3-3 utvidet med et nytt ledd
c om at store foretak skal redegjøre for
«hva foretaket gjør for å integrere hensynet til menneskerettigheter,
arbeidstakerrettigheter og sosiale forhold, det ytre miljø og bekjempelse
av korrupsjon i sine forretningsstrategier, i sin daglige drift
og i forholdet til sine interessenter.»
Finanskomiteens flertall understreket i forbindelse med behandlingen
av lovendringen, jf. Innst. 217 L (2012–2013), at
«et krav til rapportering om samfunnsansvar vil bidra til å
øke bedriftenes bevissthet og oppfølging på dette området, samt
være et insentiv til at bedriftene integrerer samfunnsansvar i sin
daglige drift.»
Videre fremhevet komiteen at «rapportering av samfunnsansvar
også vil bidra til økt åpenhet og økt offentlig søkelys på virksomhetene»,
og at ansvaret måtte forankres hos bedriftenes styre for å unngå
at informasjonen ble integrert i driften av selskapene:
«Flertallet mener det er viktig at ansvaret for rapportering
av samfunnsansvar legges til styret i bedriftene, slik at det er
den endelige beslutningsmyndighet som står ansvarlig for opplysningene
som gis. Ansvarliggjøring av styret er også viktig for å motvirke
en mulig praksis der redegjørelsen for samfunnsansvar blir et dokument
utarbeidet av selskapets informasjonsavdeling, med liten forankring
i selskapets reelle virksomhet.»
Regjeringen Solberg har foreslått å stille enda strengere krav
enn dette til statlig eide selskaper. I Meld. St. 27 (2013–2014)
Et mangfoldig og verdiskapende eierskap fremgår det klart og tydelig
at regjeringen forventer at statlig eide selskaper
«rapporterer om sitt arbeid med samfunnsansvar, med vekt på
vesentlige utfordringer, mål og indikatorer for måloppnåelse. Selskaper av
en viss størrelse forventes å benytte den internasjonalt anerkjente rapporteringsstandarden Global
Reporting Initiative.»
Global Reporting Initiative tilråder rapportering innen tre hovedområder:
økonomi, miljø og sosiale forhold, med en rekke underområder som
energi, vann, utslipp, avfall, arbeidsforhold, menneskerettigheter,
korrupsjon og produktsikkerhet.
Forslagsstillerne stiller seg bak kravene som stilles til norske
bedrifter om samfunnsansvar- og bærekraftsrapportering, og mener
dette er svært viktig i arbeidet med en bærekraftig utvikling. Samtidig
stiller forslagsstillerne seg undrende til hvorfor regjeringen Solberg
samtidig som den krever omfattende rapportering fra private og statlige
selskaper, selv har valgt å droppe egen rapportering om bærekraft.
Å fjerne indikatorene uten nærmere begrunnelse, slik regjeringen
har gjort i nasjonalbudsjettet for 2015, setter det norske arbeidet
med bærekraftig utvikling flere år tilbake. Det er avgjørende å
ha en kunnskapsbasert tilnærming hvor man kan måle om de tiltakene
man setter inn, bringer en nærmere målene. Uten indikatorer som
fanger opp de strukturelle endringene i samfunnet, og hvordan disse
påvirker livsmiljøet, blir man vesentlig dårligere stilt når Norge
skal omstilles til et mer bærekraftig samfunn. Forslagsstillerne
mener derfor det haster med å få indikatorene tilbake i nasjonalbudsjettet.
Dersom klima- og miljøutfordringene skal løses, må de gjennomsyre
alle andre politikkområder. Dette er en krevende oppgave. Indikatorene
for bærekraftig utvikling, slik de ble presentert i nasjonalbudsjettet for
2014, er utviklet over mange år, men er likevel ikke noen endelig
versjon. Arbeidet med å forbedre indikatorene og etablere prosedyrer
som gjør dem relevante for politikken må derfor fortsette, slik
at de kan bli et best mulig redskap for å omstille Norge til et
bærekraftig samfunn.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen i
fremtidige nasjonalbudsjett rapportere status for de 17 indikatorene for
bærekraftig utvikling som ble presentert i nasjonalbudsjettet for
2014.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for å videreutvikle
indikatorene for bærekraftig utvikling, og etablere prosedyrer som
sikrer at indikatorene blir mest mulig relevante for den ordinære
politiske virksomheten og budsjettprosessen hvor mange av de viktigste
prioriteringene skjer.
20. november 2014