Til Stortinget
Prognosene for økonomien og for befolkningsveksten indikerer
en vekst i godstransporten på 35–40 pst. målt i tonnkilometer fram
mot 2040. Det vil være avgjørende viktig at en så stor del som mulig
av denne veksten i transportbehov blir lagt til sjøveien. Allerede
i dag ser en store utfordringer med den voksende godstransporten
langs norske veier. Man ser ofte trafikkulykker hvor trailere er
involvert, særlig på vinterstid. Dette reduserer framkommeligheten for
alle som ferdes langs norske veier. Godstransport langs veien bidrar
også til luft- og støyforurensning med konsekvenser for klima, miljø
og helse. Kostnadene knyttet til økt slitasje og kapasitetsbehov
på veinettet er store og økende. Forslagsstillerne er ikke imot
transport med trailer. Det vil alltid være behov for transport langs
vei, enten på hele eller deler av transportstrekningen.
Det er uttalt tverrpolitisk enighet om viktigheten av å transportere
mere gods langs sjøveien. Dessverre har ikke det gitt merkbare effekter.
Tvert imot så overtar veinettet en økende andel av dette voksende transportarbeidet.
Norsk næringsliv har høyere transport- og logistikkostnader enn
land Norge konkurrerer med. Det skyldes blant annet spredt bosetting,
høyt kostnadsnivå, lange avstander innenlands og lange avstander
til markedene. Forslagsstillerne mener derfor det er et mål i seg
selv å skape et effektivt og mer miljøvennlig transportsystem som
kan bidra til økt verdiskaping ved å redusere transportkostnadene
og konkurranseulempene for norsk næringsliv.
Sjøtransport har lave infrastrukturkostnader og i tillegg relativt
lave eksterne kostnader knyttet til arealbeslag, kø, støy, ulykker
og personkostnader. Det er også en transportform med lave klimagassutslipp per
tonnkilometer. Arbeidet med godsoverføring fra vei til sjø er derfor
også en viktig oppfølging av klimaforliket.
Vareeierne som skal ha sine varer transportert er svært opptatt
av regularitet og at varen kommer fram til avtalt tid. Mange er
opptatt av «dør til dør»-transport. Det betyr at det må bli like
enkelt å velge båttransport for en del av transportstrekningen og
at transporten blir sømløs. Derfor er det viktig at samhandlingen
mellom de forskjellige transportformene er god, og at havnene er
effektive.
Forslagsstillerne er opptatt av likebehandling av de forskjellige
transportformene. Det er derfor behov for en helhetlig gjennomgang
av avgifter og gebyrer av alle transportformene. Det er fortsatt
behov for å forbedre markedskunnskapen om godstransport, da det
ikke er en entydig forklaring på hvorfor sjø og bane taper for vei.
Samtidig har man kunnskap nok til å kunne utvikle nye virkemidler
som kan gjøre havner og sjøtransport mer attraktivt. Forslagsstillerne
er av den mening at det nå må gjennomføres et krafttak for å få
mere gods på sjø. Viktige tiltak vil være å få på plass en incentivordning
for godsoverføring fra vei til sjø, og å etablere en tilskuddsordning
for havnesamarbeid.
I Nasjonal transportplan 2014–2023 er det satt av 3 mrd. kroner
til tiltak som kan bidra til overføring av gods fra vei til sjø.
Nasjonal transportplan ble fulgt opp av regjeringen Stoltenberg
II med en egen nærskipsfartsstrategi; mer gods på sjø.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak om hvordan nærskipsfartsstrategien
kan følges opp med konkrete tiltak med effektive havner, mer klima-
og miljøvennlige løsninger, endringer i avgifter og gebyrer som
kan styrke sjøtransportens konkurransekraft.
4. desember 2014