Til Stortinget
Det er en politisk oppgave å sikre alvorlig syke og døende omsorg
og verdighet i livets sluttfase. Den palliative omsorgen må styrkes
for å møte ulike pasientgruppers behov og deres pårørende. Med den
demografiske utviklingen vil det i fremtiden være betraktelig flere
eldre som vil ha behov for spesialisert omsorg ved livets slutt.
Yngre pasienter må få et verdig tilbud uavhengig av diagnose, da
tilbudet er fragmentert for pasienter og pårørende som rammes av mer
sjeldne alvorlige sykdommer. Særlig må tilbudet til alvorlig syke
barn og deres familier styrkes. På de ulike omsorgsnivåene meldes
det om manglende ressurser for å sikre et helhetlig og individuelt
tilpasset tilbud til alvorlig syke og døende, og om knapphet på helsepersonell
og nødvendig kompetanse.
Hvorvidt Norge skal tillate eutanasi (aktiv dødshjelp) og legeassistert
selvmord debatteres med jevne mellomrom. Istedenfor å åpne norsk
lovverk for en rett til aktiv dødshjelp eller såkalt assistert selvmord i
helsetjenestens regi, vil forslagsstillerne lovfeste pasientenes
rett til en verdig omsorg. Mange mennesker frykter dødsprosessen
og de lidelsene den kan innebære. I Norge burde det i dag være mulig
for den døende å få en individuell behandling slik at unødvendig
lidelse blir redusert. Moderne medisin og omsorg har utviklet behandlingstiltak
for å hjelpe og lindre lidelse. Høyt kompetente helsearbeidere innen lindrende
behandling evner å se hele mennesket.
Palliasjon er et sentralt område som inkluderer den fysiske,
psyko-sosiale og åndelige behandlingen og omsorgen for pasienter
i livets slutt. Diagnostikk og behandling av smerte og belastende
symptomer er sentrale tiltak. For døende mennesker kan det å være i
livets sluttfase ikke bare innebære smerter og andre kroppslige
plager, men også psykisk, sosial og eksistensiell lidelse. Hovedmålet
er å sikre livskvalitet i livets siste fase for pasientene og deres
familie, ved å optimalisere behandling, pleie og omsorg. Selv når alvorlig
sykdom og lidelse truer, kan pasienten, med den rette kompetente
og barmhjertige behandlingen, oppleve livskvalitet og mening. Palliative
tiltak bør planlegges og gjennomføres ikke bare i livets sluttfase,
men også i den fasen av sykdommen hvor livsforlengelse er et realistisk
mål. Hjelpetilbudet må bestå av et samordnet tilbud der ulike profesjoner
deltar. På sitt beste klarer medarbeiderne på norske institusjoner
og i hjemmetjenesten å gjøre pasientens siste måneder og uker meningsfulle
og med opplevelse av livskvalitet. Dette er livshjelp for døende.
Dessverre er det en lang vei å gå før dette tilbudet er en garanti for
alle hjelpetrengende.
Forslagsstillerne foreslår en plan for å sikre retten til livshjelp
ved livets slutt.
Eldre opplever å bli kasteball mellom ulike omsorgsnivåer de
siste ukene av sitt liv. Det er nødvendig med god kommunikasjon
og et godt støtteapparat i kommunen for å unngå gjentatte og meningsløse
sykehusinnleggelser. Alle aktuelle pasientgrupper med behov for
palliativ behandling må få et godt tilbud. For lindrende behandling
vil det si et mest mulig desentralisert tilbud, så nær pasientens
bosted som mulig, og integrert i helsetjenesten for øvrig. I Norge
dør rundt 80 pst. av pasientene på institusjon (32 pst. i sykehus,
48 pst. på ulike sykehjem og heldøgnsinstitusjoner), 14 pst. dør
hjemme, 4 pst. annet sted og 2 pst. ikke oppgitt (Statistisk sentralbyrå
2013).
Sykehus og sykehjem kan ikke alene ivareta den aldrende befolkningen
som trenger pleie og omsorg ved livets slutt. Dødsraten for hjemmedød
i Norge er den laveste i verden. Forskning viser at døende pasienter
ønsker å oppholde seg så nær hjemmet som mulig i livets siste fase.
Dårlig kommunikasjon og samhandling mellom de ulike omsorgsnivåene,
manglende spesialkompetanse blant helsepersonell og knappe personalressurser
er barrierer som kan gjøre det vanskelig å oppfylle pasientens ønske
om å få dø hjemme. Pasient og pårørende må ha et godt støtteapparat rundt
seg for at de skal oppleve hjemme-alternativet som forsvarlig og
trygt, og det er avgjørende at helsepersonell opplever at de har
tilstrekkelig kompetanse og støtte til å ivareta pasienten på hjemmebane. Forslagsstillerne
viser til at hele 80 pst. av alle dødsfall er forventet, og kun
5–10 pst. har en vanskelig dødsprosess som krever spesialisert behandling
i sykehus eller fra et smerteteam fra spesialisthelsetjenesten.
Dette understreker at det er mulig å tilrettelegge for at flere
døende kan få leve sine siste dager i hjemmet, enn hva som gjøres
i mange kommuner i dag. Forslagsstillerne mener kommunene i større grad
må tilrettelegge for hjemmedød når dette er et ønske fra pasienten.
KS-rapporten «En naturlig avslutning på livet» (2012) understreker
behovet for å styrke samarbeidet om pleie av døende mellom hjelpeinstanser
som fastlege, hjemmetjeneste og sykehus. Fastlegen bør ha en sentral
rolle i tilretteleggingen, som den juridisk ansvarlige for den enkelte
pasient når pasienten ikke er i en helse- og omsorgsinstitusjon.
Det vil være avgjørende å finne en ordning som gjør at fastlegen
kan gjøre hjemmebesøk for alvorlig syke og døende, herunder at man
ser på mulige takstordninger for hjemmebesøk. Hjemmesykepleien skal
kunne bistå i den palliative omsorgen, og kommunene må tilrettelegge for
at ansatte i den hjemmebaserte omsorgen besitter nødvendig kunnskap
om palliasjon og at det settes inn ressurser etter pasient og pårørendes
behov.
Nesten halvparten av pasientene i Norge dør på sykehjem eller
heldøgnsinstitusjon. Det må bygges opp kompetanse om lindrende behandling
og palliativ medisin på sykehjem. Pasienter på sykehjem som blir
ekstra syke skal slippe å bli fraktet til sykehus, men må få hjelpen
der de er. Sømløs pasientbehandling er avgjørende ved livets slutt
og står sentralt i Samhandlingsreformen, som understreker at kompetansen
må følge pasienten, og ikke motsatt. Legeforeningen har tidligere
uttalt at de ser en god integrasjon av palliasjon i sykehjem som
den beste løsningen i kommunehelsetjenesten. Helsedirektoratets nye
rapport påpeker at lindrende enheter i sykehjem er sårbare da disse
har høyere driftskostnader enn ordinære sykehjemssenger. Drift av
en lindrende enhet krever mer og bedre kvalifisert personell enn
en vanlig sykehjemspost, inkludert økt legetjeneste. I tillegg kan
medikamenter, infusjonsutstyr og andre forbruksvarer medføre store
kostnader (Rapport om tilbudet til personer med behov for lindrende behandling
og omsorg mot livets slutt, 2015).
Forslagsstillerne understreker behovet for etablering av flere
senger for lindrende behandling og omsorg i tilknytning til lokale
sykehjem. Det må årlig øremerkes minst 150 nye sengeplasser, dvs.
600 nye plasser innen 2020. Dette kan organiseres innenfor dagens
statlige investeringstilskuddsordning for bygging av sykehjemsplasser
og omsorgsboliger til kommunene.
Ifølge Senter for alders- og sykehjemsmedisin (SEFAS) har pasientene
på sykehjem i gjennomsnitt sju akutte og kroniske sykdommer og om
lag 60 pst. lider av kronisk smerte. Eldre dør oftere av hjerte-
og karsykdommer enn av kreft. Legedekningen på sykehus er én lege
per 1,3 pasienter, mens det på sykehjem er ett legeårsverk per 130
pasienter. Samhandlingsreformen skal på sikt bidra til å overføre
flere pasienter fra sykehus til primærhelsetjeneste, det vil si
fastlege, hjemmesykepleie eller sykehjem. Et helhetlig pasientforløp
betyr ikke bare at økonomiske virkemidler skal følge pasienten,
men også at den medisinske kompetansen må følge pasientene. Den lave
legedekningen på sykehjem indikerer at så ikke er tilfellet. Feil-
eller overmedisinering med omfattende bivirkninger er vanlig, og
helsepersonell uten tilstrekkelig medisinsk kompetanse har ikke
faglig grunnlag for å skille bivirkninger fra medisiner og symptomer
på sykdommen. Mangelfull kommunikasjon og forberedende samtaler
fører til ofte velberettigede klager fra bekymrede pårørende. Forslagsstillerne
mener større legedekning på sykehjem er nødvendig for å sikre at
pasienter får god smertelindring og riktig medisinering ved livets
slutt.
Det må stimuleres til opprettelse av ambulante team for lindrende
behandling, i den enkelte kommune eller som interkommunalt samarbeid
mellom små kommuner. Det finnes et slikt tilbud i flere kommuner
i dag, men det er stor variasjon i tilbudet. Opprettelse av slike
team forutsetter rekruttering av helsepersonell med kompetanse innenfor
området. Sykepleier og lege med nødvendig kompetanse må knyttes
til teamet, og det bør opprettes egne stillinger som kan fungere
i de ambulante teamene, i tråd med lokale forhold og befolkningstetthet.
Fastlegen har det overordnede ansvaret for pasienten, og det ambulante
teamet må ha godt samarbeid med fastlege, legevakt- og hjemmetjenesten.
De ambulante teamene kan gi livshjelp hjemme, på sykehjem eller
i egne kommunale enheter for lindrende behandling.
Noen dør på en intensivavdeling, andre på en kirurgisk eller
medisinsk avdeling på sykehus, på sykehjem eller hjemme. Derfor
må helsepersonell i store deler av helse- og omsorgstjenesten ha
kunnskap om hvordan behovene for lindring av både fysisk og psykisk
smerte kan dekkes hos mennesker i livets siste fase og hos deres
pårørende. Styrket kompetanse om palliasjon på alle omsorgsnivåer
er en avgjørende nøkkel for å sikre et verdig tilbud for alvorlig
syke og døende. Spesialkompetanse innen lindrende behandling må
finnes i alle kommuner. Å bygge ut antall palliative senger er et
utilstrekkelig tiltak om det ikke parallelt satses på bred kompetanseheving.
Kompetanseheving vil innebære kurs, videreutdanning og spesialisering
av ansatte i helse- og omsorgstjenestene. Gode kurstilbud til ansatte
i kommune- og spesialisthelsetjenesten kan skape økt interesse og
bidra til at flere søker seg til videreutdanning innen palliasjon
og smertelindring. Palliasjon bør være en del av grunnutdanningen
til alle helsearbeidere, og det bør vurderes om sykehjemsmedisin
bør gjøres til egen spesialitet.
Det er behov for å styrke forskningsinnsatsen for å utvikle palliasjonsfaget.
Særlig viktig er den pasientnære forskningen som har betydning for
utforming av tjenestetilbudet. Forskningen må ha særlig oppmerksomhet
på primærhelsetjenesten siden den største veksten i helse- og omsorgssektoren
er forventet å komme her. I dag har eksempelvis ansatte på sykehjem
begrenset mulighet til å bidra i forskningsprosjekter innenfor sin
arbeidstid, mens det er gode finansieringsordninger for tiden som
blir benyttet til innhenting av data i spesialisthelsetjenesten.
Forslagsstillerne mener det må ses på innretninger som sørger for
statlig finansiering av slik forskning i primærhelsetjenesten.
Det er behov for en høyning av status innen fagområdene geriatri
og palliativ medisin. Samarbeid med sykehus, primærhelsetjeneste,
universiteter og høyskoler og ulike forskningsinstitusjoner er sentralt for
å lykkes i dette arbeidet. Det er i langt større grad tilrettelagt
for samarbeid med utdanningsinstitusjoner i spesialisthelsetjenesten,
enn i kommunen. Det er avgjørende å sikre et palliativt fagmiljø
i kommunene. Forslagsstillerne mener norske sykehjem må løftes som
en utdanningsarena, både for medisinstudiet og andre helsefaglige
utdanninger. Dette kan bidra til økt rekruttering, gitt at studentene
møter et godt fagmiljø. Undersøkelser viser at ikke mer enn 7 pst.
av nyutdannede sykepleiere ønsker å arbeide på sykehjem. Underbemanning
og stadig utskiftning av personell skaper utfordringer mange steder.
Med dagens system er det fremdeles lite attraktivt å arbeide på
sykehjem, og det er vanskelig å rekruttere de godt kvalifiserte
og motiverte pleierne og legene. Forslagsstillerne ber regjeringen
styrke den kommunale omsorgstjenesten som utdanningsarena.
Etisk kompetanseheving blant ansatte i helse- og omsorgstjenesten
må stimuleres. Det må legges til rette for samtale og refleksjon
over etiske dilemmaer. Bevisstgjøring om hvordan man kan være nærværende
for mennesker som er døende og deres pårørende er viktig.
Palliativ medisin har hovedsakelig omhandlet yngre kreftpasienter,
noe Helsedirektoratets nye rapport også påpeker (2015). Norske retningslinjer
for lindrende behandling ved livets slutt vektlegger hovedsakelig
disse. Regjeringen har startet arbeidet med nye retningslinjer,
og forslagsstillerne påpeker viktigheten av at retningslinjene er
diagnoseuavhengige og også omhandler pasienter som rammes av hjerte- og
lungesykdommer, slag, demens og andre sammensatte sykdommer. Dette
er sykdommer som ofte gjør seg gjeldende i alderdommen, og det er
behov for offisielle retningslinjer for lindrende behandling som
inkluderer disse og andre aktuelle pasientgrupper, særskilt alvorlig
syke og døende barn. Pasienter med mindre kjente / sjeldne, alvorlige
sykdommer må få de samme rettighetene som en pasient som har en
velkjent sykdom og en sterk pasientorganisasjon i ryggen. Å styrke
den lindrende behandling og omsorg til andre pasientgrupper betyr
også at fagmiljøene i enda sterkere grad må opparbeide kompetanse innen
feltet. Retningslinjer må også omhandle pårørendeperspektiver. Det
må tilrettelegges for at pårørende i større grad kan ta del i den
palliative omsorgen. Dette er viktig for selve pasienten i livets
siste fase og kan også virke forebyggende for helsen til pårørende
og bidra til en sunn sorgprosess.
En kjerneverdi i palliativmedisin er å tilrettelegge for at enkeltmennesker
får mulighet til å ta egne valg angående hvor og hvordan den enkelte
ønsker å dø. Det må gjennomføres forberedende samtaler og gjentagende
kommunikasjon (Advance Care Planning – ACP) om pasientens livssyn,
verdier og ønsker. Dette inkluderer også etiske avgjørelser i livets
slutt som treffes med pasient og pårørende i samråd med det tverrfaglige
teamet (lege, sykepleier, prest, eventuelt psykolog) for å kartlegge
og respektere pasientens ønsker med hensyn til fremtidige valg.
Samtalene må utføres på et tidlig stadium av sykdommen, dokumenteres
og vil kunne være retningsgivende for behandling og omsorg ved livets
slutt. Når pasienten er i den terminale fasen av livet, vil mange
ikke kunne kommunisere sine ønsker og behov. God dialog og individuell
tilpasning vil bidra til at pasient og pårørende blir møtt med respekt
og trygghet. Opplevelsen av mangelfull behandling skyldes i flere
tilfeller utilstrekkelig informasjon om at døden er nært forestående.
Når alvorlig sykdom rammer, rammer den ofte en hel familie. Evne
til å lytte og kommunisere på de døendes og pårørendes premisser
er viktig for en god avslutning på livet, og demonstrerer at man
tar pasient og pårørende på alvor. Det er av avgjørende viktighet
at helsepersonell har kapasitet og kompetanse til å kommunisere
med de berørte gjennom hele prosessen.
Helsetjenestene må prioritere livshjelp. Å la liggetiden for
en døende pasient avgjøres av hva som lønner seg for sykehusene,
er uverdig. Dagens finansieringssystem gjør det økonomisk krevende
å ha palliative senger i spesialisthelsetjenesten. Helsemyndighetene
opprettet refusjon for diagnoserelatert gruppering (DRG) ved palliativ
behandling, som avløste en fordeling av øremerkede midler etter
søknad. Innføringen av en palliativ tilleggstakst i 2004 har gitt
positive effekter, men taksten, sammen med basisfinansieringen,
kompenserer ikke fullt ut de ekstra kostnadene en palliativ enhet
har med hensyn til personell og ressursbehov. DRG-vekten for palliasjon
i sengepost som kun er dedikert til dette er lav og finansierer
ikke virksomheten. Flere sykehus har ikke egne sengeenheter for
palliasjon, men baserer seg på palliative team som gjør tilsyn på
andre avdelinger. Her er DRG-vekten den samme. Dermed blir det gunstig
for sykehusene ikke å bygge opp egne palliative senger, men heller
basere seg på tilsyn på mange avdelinger. Dette er mindre kostnadskrevende, men
bygger heller ikke den spesialkompetansen som de palliative spesialavdelingene
har. Forslagsstillerne mener det er nødvendig å opprettholde palliative sengeposter
for å ivareta et godt og verdig tilbud om palliativ medisin i spesialisthelsetjenesten.
Forslagsstillerne mener en ordning hvor det settes en egen DRG-takst
for palliativ behandling i sengeavdeling må vurderes.
Kristelig Folkepartis representanter understreker at innsatsstyrt
finansiering i helsetjenestene best egner seg for behandling som
lett lar seg telle, først og fremst operasjoner. Forslagsstillerne
ber derfor regjeringen gjennomføre en evaluering av hvordan innretningen
med innsatsstyrt finansiering og DRG-poeng ivaretar behandlingstilbudet
til alvorlig syke og døende. Forslagsstillerne ber regjeringen videre
vurdere om fullfinansiering av lindrende behandling over rammene
til sykehusene i større grad vil ivareta tilbudet til alvorlig syke
og døende.
Ambulante palliative team fra spesialisthelsetjenesten må dele
sin kompetanse med de palliative teamene i kommunene, særskilt i
kommuner som mangler nødvendig kompetanse om palliasjon og avansert
smertelindring. Kompetansen må være tilgjengelig på omsorgsnivået
pasienten befinner seg, så pasientens ønske om å leve sine siste
dager i kjente omgivelser kan ivaretas. Det er derfor avgjørende
å styrke samarbeidet mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
for å gi pasienten individuelt tilpasset omsorg ved livets slutt.
Dette innebefatter at ambulante team fra spesialisthelsetjenesten
bistår kommunen ved behov. Helsedirektoratets rapport (2015) støtter
dette, og peker på nødvendigheten av økt kapasitet i spesialisthelsetjenesten
for å muliggjøre veiledning og bistand til komplisert omsorg og
behandling i kommunene.
Det er viktig at barn som er alvorlig syke og døende får et verdig
tilbud. Internasjonale fagmiljøer innenfor barnepalliasjon (ACT,
ICPCN, EAPC) definerer barnepalliasjon som tverrfaglig og helhetlig lindrende
behandling til barn med livstruende og/eller livsforkortende sykdom,
fra diagnosetidspunkt. Alvorlig syke barn lever ofte lenger med
en dødelig sykdom og har et mer komplekst og sammensatt sykdomsforløp
enn voksne. Barn med uhelbredelige sykdommer har økt risiko for
å oppleve unødig lidelse, da mange av barna ikke er i stand til
å kommunisere hvordan de har det. De viser også andre symptomer
enn voksne mennesker med samme diagnose. Forskning på effekten av
og eventuelle bivirkninger ved medisinbruk er hovedsakelig utført
på voksne, og man vet lite om hvordan behandling og medisinering
best kan tilpasses alvorlig syke barn. Apparatet rundt alvorlig
syke og døende barn og deres familier må styrkes. Forslagsstillerne
viser til at regjeringen er i gang med å utarbeide egne retningslinjer
for barnepalliasjon, og mener dette er en viktig forutsetning for
å sikre et helhetlig og spesialisert tilbud til alvorlig syke og
døende barn.
Når alvorlig sykdom rammer et barn, rammer den en hel familie.
Det er estimert ca. 3 500 barn med palliative diagnoser i Norge
i dag. Det er få instanser som tar ansvar for et helt palliativt
løp i Norge, det vil si oppfølging av pasienten og dennes familie
fra diagnosetidspunkt til etter død, med koordinering og helhetlig
tilbud om lindring og støtte for hele familien (Nygaard et al 2011).
Kritisk syke barn i en terminal fase må tilbys et lignende tilbud
om livshjelp som det gis til eldre pasientgrupper.
Barn rammet av mindre kjente alvorlige sykdommer og diagnoser
får ikke den samme tilgang til hjelp og tilrettelegging som kreftrammede.
Familien skal ikke måtte kjempe seg til nødvendig behandling, omsorg
og avlastning om sykdommen barnet er rammet av er mindre kjent og/eller
det ikke finnes etablerte tilbud. Behandling, pleie og praktisk
hjelp må tilbys til alvorlig syke og døende barn uavhengig av diagnosen
de har. Også pedagogiske tiltak må være til stede for å gi barn
og familie god livskvalitet.
Barn med livstruende sykdommer skal ha tilgang på bistand 24
timer i døgnet. Barna og familiene følges av mange forskjellige
instanser, spesialister, leger og pleieteam, hvilket gjør koordinering
og kontinuitet til en utfordring, samt at behandlingsapparatet blir
fragmentert. Få familier har en koordinator som samordner alle instanser
og sørger for en helhetlig plan, medisinsk og psykososialt, som
sikrer kontinuitet, informasjonsflyt mellom systemene, forutsigbarhet
og oversikt for hele palliasjonsløpet. Kommunene har i dag en lovfestet
plikt til å tilby koordinator til pasienter og brukere med behov
for langvarige og koordinerte tjenester, og det skal utarbeides
en individuell plan. Familier må sikres en slik koordinator som
kan sørge for et godt støtteapparat rundt barnet og familien i møte
med ulike instanser.
Behovet for egne ambulante team innen alle helseregioner for
alvorlig syke og døende barn bør kartlegges ytterligere. De ambulante
teamene i spesialisthelsetjenesten definerer ikke barn innenfor
sitt eget område, og forslagsstillerne mener behovet for egne palliative
team for barn tilknyttet de ulike helseregionene, som også kan bistå
i hjemmebehandling og lindring, må vurderes.
Som et alternativ til tradisjonelt sykehusopphold tilbys det
noen steder sykehusbasert hjemmebehandling der pasienter får avansert
behandling hjemme. Ved at alvorlig syke barn får behandling i hjemmet, kan
hverdagen normaliseres i større grad og de friskeste aktivitetene
preger dagen. Flere undersøkelser peker på et redusert stressnivå
hos barnet når behandlingen hovedsakelig ble gitt i hjemmet og ikke
på sykehuset. Sykehusopphold med syke barn er også ofte svært belastende
for foreldre og eventuelle søsken, og tilbudet kan bidra positivt
til den helhetlige familiehelsen. Avdelingen for Avansert hjemmesykehus (Ahs)
under kvinne- og barneklinikken ved Oslo universitetssykehus er
et av de største fagmiljøene innen barnepalliasjon i Norge. De erfarer
at når foreldre først har valgt Ahs fremfor hospitalisering, føler
de seg trygge med den hjemmebaserte omsorgen.
Ahus har også et slikt tilbud. De etablerte først Ahs som et
prøveprosjekt, og konklusjonen etter prosjektperioden var at Ahs
hadde tilført noe nytt til barnesenteret, der denne type ivaretakelse
gir en kvalitativ forbedring for barn og familier. Ahs ble ansett som
en billigere form for sykehusdrift med god ressursutnyttelse. Virksomheten
ble bedømt som forsvarlig og av samme kvalitet som på sykehus. Ahs ble
derfor videreført som en ordinær seksjon.
Noen undersøkelser viser at det benyttes langt mindre ressurser
på alvorlig syke barn i hjemmet enn når de befinner seg fysisk på
en sykehusavdeling. Hjemmebasert oppfølging og behandling har vist
seg å være en kostnadseffektiv form for behandling ved Astrid Lindgrens
barnesykehus ved Karolinska Sykehus i Sverige, som har lang erfaring
med tilbudet. Der har de erfart en total kostnadsreduksjon på over 30
pst. for de utvalgte gruppen pasienter. Tall fra Norge kan ikke
entydig vise til at tjenesten Ahs er rimeligere i drift enn ordinært
sykehusopphold, men undersøkelser viser at Ahs ikke er dyrere i
drift enn det ordinære tilbudet (Bjørndalen 2013).
Alvorlig syke barn og deres familier må få individuell tilrettelegging
av tilbudet, herunder bør palliasjon i hjemmet kunne være et reelt
alternativ. Forslagsstillerne ber regjeringen utrede behovet for
Avansert hjemmesykehus tilknyttet alle helseregioner for å sikre
en likeverdig omsorg og behandling av alvorlig syke barn og deres
familier i Norge. Forslagsstillerne ber regjeringen også undersøke
behovet for å styrke det eksisterende tilbudet om hjemmebasert behandling
og omsorg.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp
som:
1. Innebefatter minst 600 nye kommunale
plasser (senger) for lindrende behandling innen 2020, og tilskudd
til drift av disse.
2. Tilrettelegger for at fastlegene kan gjennomføre hjemmebesøk
hos alvorlig syke og døende pasienter, og etablerer en takstordning
for dette.
3. Stimulerer til økt legedekning på sykehjem for å sikre
spesialisert behandling og smertelindring for alvorlig syke og døende.
4. Sikrer etablering av ambulante team for lindrende behandling
i kommuner som mangler dette tjenestetilbudet.
5. Stimulerer til bred kompetanseheving om palliasjon blant
helsepersonell i kommunehelsetjenesten.
6. Etablerer finansieringsordninger som stimulerer til økt
samarbeid mellom forskningsinstitusjoner, høyskoler, universiteter
og den kommunale omsorgstjenesten.
7. Evaluerer ordningen med innsatsstyrt finansiering (ISF)
for døende pasienter i sykehus og vurderer opprettelse av en egen
DRG (diagnoserelatert gruppering)-sats for palliative senger i sykehusene.
8. Sørger for et helhetlig og individuelt tilpasset tilbud
til alvorlig syke og døende barn, herunder sikrer familien tilgang
til koordinator, uavhengig av barnets diagnose.
9. Kartlegger behovet for egne ambulante team for barnepalliasjon
tilknyttet alle helseregioner.
10. Utreder muligheten for etablering av Avansert hjemmesykehus
for barn innen alle helseregioner, og kartlegger behovet for styrking
av det eksisterende hjemmetilbudet.
15. april 2015