Til Stortinget
Overgrepsmottak skal være en inngangsport for å søke hjelp, en
koordinerende enhet som ivaretar helhetsperspektivet og samarbeider
med og/eller henviser til andre deler av hjelpeapparatet for personer
utsatt for seksuelle overgrep og/eller vold i nære relasjoner. Tjenestene
ved overgrepsmottak er dels kommunale helse- og omsorgstjenester,
dels spesialisthelsetjenester under de regionale helseforetakenes ansvar,
og dels tjenester knyttet til politiarbeid. Dette stiller store
krav til samarbeid og koordinering på tvers av sektorgrenser.
Under behandlingen av Innst. 339 S (2012–2013), jf. Meld. St.
15 (2012–2013) Forebygging og bekjempelse av vold i nære relasjoner.
Det handler om å leve, vedtok Stortinget at ansvaret for overgrepsmottakene
skal flyttes til spesialisthelsetjenesten fra 2015. Regjeringen
Solberg har hittil ikke fremmet nytt forslag om hvordan overgrepsmottakene
skal drives videre fra 2015. Imidlertid skriver statsråd Bent Høie
27. mai 2014 som svar på skriftlig spørsmål fra representanten Ketil
Kjenseth, at han har til vurdering hvordan utfordringene ved overgrepsmottakene
best kan løses, og at finansieringsspørsmålet må avklares etter
at den videre forankring og organisering av mottakene er fastsatt.
Det finnes i dag overgrepsmottak i alle landets fylker, i alt
23 mottak. De fleste av mottakene her i landet drives på tvers av
kommunegrensene, og det er opp til hver enkelt kommune om de vil
være med på et slikt tverrkommunalt samarbeid. Tall fra Nasjonalt kompetansesenter
for legevaktmedisin viser at 17 prosent av landets kommuner ikke
har en avtale med slike mottak. Noen steder tar vertskommunen hele regningen,
slik at overgrepsofrene kan oppsøke dem likevel. Men i de fleste
av disse kommunene må personer utsatt for overgrep oppsøke vakthavende
lege. Dette kan gå ut over de overgrepsutsattes rettssikkerhet,
da vakthavende lege ikke har samme sporsikringsmulighet og mulighet
til psykososial oppfølging.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin foretok en kartlegging
av overgrepsmottakene i 2009 (Nklm 2009). Kartleggingen viser at
det mangler nasjonale standarder for en rekke sentrale prosedyrer. Hvorvidt
medisinsk og psykososial oppfølging skal gis ved overgrepsmottak
eller skal overføres til fastlege eller spesialisthelsetjenesten,
er ulikt praktisert. Det er ikke klare nasjonale retningslinjer
for finansiering av overgrepsmottakene, noe som skaper uro omkring
de økonomiske rammene. De medisinske tilbudene varierer betydelig.
Kartleggingen konkluderer med at for å opprette et forsvarlig
og likeverdig tilbud til alle overgrepsutsatte, trengs kompetanseoppbygging,
innføring av forskrifter og felles økonomisk plattform. Ifølge kartleggingen
hadde under halvparten av mottakene tilbud om medisinsk oppfølging,
og enda færre hadde tilbud om psykososial oppfølging.
På anmodning fra Helsedirektoratet kartla Nasjonalt kompetansesenter
for legevaktmedisin i 2011 beredskapssituasjonen ved landets 23
overgrepsmottak. Kartleggingen viser at det er for lite faglige
ressurser knyttet til et flertall av mottakene, og at mange av landets
mottak ikke har en kontinuerlig vaktordning og tjenesteplan. Undersøkelsen
viste videre at mange overgrepsmottak sliter med å holde virksomheten
tilfredsstillende i gang, både faglig og økonomisk. Nasjonalt kompetansesenter
for legevaktmedisin konkluderte med at det bør vurderes å gi sentrale føringer
for hva som anses som nødvendig og tilstrekkelig kompetanse for
å arbeide i overgrepsmottak (Nklm 2012).
Hjelp etter seksuelle overgrep er så grunnleggende at det ikke
kan være opp til kommunale prioriteringer om en skal ha et skikkelig
tilbud. Et helhetlig og likeverdig lavterskeltilbud til personer
som blir utsatt for seksuelle overgrep, kan bidra til å begrense skadevirkninger
etter overgrep. Et likeverdig og helhetlig tilbud er også avgjørende
for rettsmedisinsk sporsikring, noe som har stor betydning for etterforskning
og saksutfall i overgrepssaker. Slik er overgrepsmottak både avgjørende
for den videre etterforskningen, og eventuelt rettsprosessen, og
for den enkeltes fysiske og psykiske helse.
Likestillingsutvalget, også kjent som Skjeie-utvalget, anbefalte
lovfesting av overgrepsmottak i sin utredning NOU 2012:15 Politikk
for likestilling. Utvalget skrev i sin anbefaling:
«Etter utvalgets vurdering vil en lovfesting av tilbud om overgrepsmottak
bidra til et bedre nasjonalt tilbud med jevnere og høyere kvalitet.
En lovfesting av et tilbud om overgrepsmottak vil innebære en fastsetting
av nasjonal standard når det gjelder ansvar, økonomiske rammer og
krav til tilbudet. Tilbud om overgrepsmottak må da reelt sett bli
tilgjengelig over hele landet.»
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfesting av tilbud
om overgrepsmottak.
6. mai 2015