Til Stortinget
Innføringen av §§ 18 og 19 i kommuneloven om kommunal og fylkeskommunal
parlamentarisme i 1992 var begrunnet i å gi kommunesektoren tilgang til
en styringsform som i større grad tydeliggjorde det politiske ansvaret
enn det formannskapsmodellen gjør. Å skape klarere politisk ansvar,
å tydeliggjøre skillelinjene og å vitalisere de politiske prosessene var
argumenter som ble brukt. Det ble antatt at dette kunne øke den
politiske interessen og dermed valgdeltakelsen. Oslo var først ute
med å innføre en parlamentarisk styreform i 1986, da med hjemmel
i «Midlertidig lov om forsøk med særlige administrasjonsordninger
i kommunene».
Parlamentarisk styring i kommunesektoren representerer en vesentlig
konstitusjonell endring i forhold til formannskapsprinsippet ved
at forholdet mellom politikk og administrasjon og forholdet mellom
posisjon og opposisjon endres radikalt. Med parlamentarisme overtar
kommune- eller fylkesråd den strategiske styringen over administrasjonen,
og administrasjonssjefen – rådmannen – mister sine formelle funksjoner.
I et parlamentarisk styre gis rådsfunksjonen hovedansvaret for å
fremme saker. Tilsvarende begrenses kommunestyrets eller fylkestingets
rolle. Deres formelle hovedrolle ligger i å innsette kommuneråd/fylkesting
og å avsette rådet dersom det ikke har tillit.
Mulighetene som kommuneloven av 1992 ga for å innføre parlamentarisk
styring, har så langt medført at tre større byer og fire fylkeskommuner
har valgt denne styringsmodellen. Kommunevalget 2015 vil gi nye
prosesser med vurdering av om det bør innføres parlamentarisk styresett.
Det gir anledning for Stortinget som lovgiver og for kommunestyrer
og fylkesting til å drøfte fordeler og ulemper ved modellen.
Formannskapsmodellen representerer et styringssystem hvor kommunestyremedlemmene
er likeverdige og med et likeverdig ansvar for å bygge løsninger
som gagner fellesskapet. Prinsipielt sett er dette et styringssystem
hvor det enkelte kommunestyremedlem står direkte til ansvar for
velgerne. I et parlamentarisk system overlates styringen til et
kommune- eller fylkesråd som står til ansvar overfor kommunestyret
eller fylkestinget. Formannskapsmodellen fremmer konsensusbaserte løsninger,
mens den parlamentariske modellen tydeliggjør skillelinjene mellom
posisjon og opposisjon.
I en rapport fra en forskergruppe ved Universitetet i Nordland
framlagt i 2014 etter bestilling fra Kommunal- og regionaldepartementet
i 2013, vises det til en del funn, blant annet:
Innføring av parlamentarisk styresett
har ikke, som målsettingen var, ført til økt valgdeltakelse.
I kommuner og fylkeskommuner som har innført parlamentarisme,
er det flertall blant politikerne for å videreføre styringsmodellen.
Det parlamentariske styringssystemet er mer lukket enn et
formannskapsbasert system. Informasjonen til politikerne er dårligere
og varierer etter om de tilhører posisjon eller opposisjon.
Folkevalgte selv opplever å være mindre aktive og å ha mindre
innflytelse der det er parlamementarisk modell enn der det er formannskapsmodell.
En stor del av de folkevalgte som tilhører opposisjonen,
opplever at rådene har for mye makt, og at opposisjonen kan karakteriseres
som avmektige.
Valg av styringsform i kommuner og fylkeskommuner har stor innvirkning
på både innbyggernes mulighet til å delta i lokale politiske beslutningsprosesser
og på de folkevalgtes arbeidssituasjon. Målet må være åpenhet i
forvaltningen og god mulighet til å innvirke på hvordan de politiske
sakene løses. Forslagsstillerne mener derfor at kommunelovens bestemmelser
som gir adgang til innføring av kommunal parlamentarisme, bør oppheves.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem et lovforslag om å oppheve
adgangen til å velge parlamentarisk styringsform i kommuner og fylkeskommuner.
8. juni 2015